Dinner Ayam Taliwang di Taliwang Irama 3 | Trip Lombok Indonesia

Dinner Ayam Taliwang di Taliwang Irama 3 | Trip Lombok Indonesia | Lama pula cik en sambung balik entri seterusnya untuk Trip Lombok Indonesia ini. Biasalah kerja cik en ini sibuk, tiba tiba dapat jemputan ke Singapore, tiba tiba kawan kahwin dan tiba tiba jadi malas. Hahahha. Untuk Trip Singapore cik en akan update nanti ya. Habiskan Trip Lombok Indonesia dulu. Selesai Kenali Suku Sasak di Dusun Sasak Sade Rembitan, keadaan mula gelap. Di Lombok pukul 6 petang dah gelap. So kami balik semula ke Mataram untuk Dinner Ayam Taliwang di Taliwang Irama 3 sebelum balik ke hotel


Dinner Ayam Taliwang di Taliwang Irama 3 | Trip Lombok Indonesia

Dinner Ayam Taliwang di Taliwang Irama 3



Abaikan muka cik en yang penat itu eh. Muka letih, lapar dan berminyak. Ayam Taliwang adalah menu khas di Lombok ini yang diperbuat daripada daging ayam. Kata cik abe cik en yang pernah datang sini, ayam dia ayam muda sebab itu nampak kecil. 



Ayam Taliwang

plecing kangkung


Ayam ini dibakar dan diletak bumbu cabai merah kering, bawang merah, bawang putih, tomat, terasi goreng, kencur, gula merah, dan garam. Dimakan bersama nasi dan plecing kangkung. Plecing kangkung terdiri dari kangkung yang direbus dan disajikan dalam keadaan sejuk dan segar dengan sambal tomat, yang dibuat dari Cabai rawit, garam, terasi dan tomat, dan kadangkala diberi tetesan jeruk limau. plecing kangkung biasanya disajikan dengan tambahan sayuran seperti taoge, kacang panjang, kacang tanah goreng. 

Nampak pula ikan kan dalam menu kami? Bonde tak digalakkan makan ayam. Jadi menu ikan itu menu dia. Tapi kami ngap juga. Sebab sedap. Ikan apa cik en tak pasti sebab cik en fail dalam nama nama ikan ini. hahaha


Lupa pula nak kongsi maps perjalanan dari Dusun Sasak Sade Rembitan ke Taliwang Irama 3 ini. Perjalanan ambil masa 1 jam juga la. 


Ok, settle untuk hari pertama di Lombok. Kami perlu rehat cukup cukup sebab hari kedua akan jadi hari meletihkan kami. Kami terus ke hotel tapi ada masalah. Bukan hotel tapi miscommunication antara travel agensi. Cik en tak nak story sebabnya supir kami cukup perfect cover balik masalah hotel malam pertama itu dengan aktiviti selepas itu. Kalau korang nak tahu, korang boleh personal tanya cik en ok?


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Trip Lombok Indonesia 

Hari Pertama 


Hari Kedua


Hari Ketiga

Day 3.3 - Sunset di Senggiri

Hari Keempat 

Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

1 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. kucing yg menderita sakit FLUTD boleh bertahan berapa lama kalau lebih kurang 4hari tidak dbwa bjmpa vet?

    ReplyDelete
Previous Post Next Post