www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

 photo kkba copy.jpg

2016-05-11

Gunung Irau 6 : Kami Berjaya Tawan !!


Gunung Irau 6 : Kami Berjaya Tawan !! | Berbaki 750 meter lagi dari Mini Irau ke Puncak Gunung Irau tapi cik en mengambil masa 2 jam 30 minit juga untuk habiskan. Kalau tempat cik en jogging, 750 meter ini tak sampai 10 minit dah selesai. Pendakian di perjalanan ini agak mencabar. Disini cik en sudah mula tiada mood untuk bergambar kerana badan mula penat ditambah kaki yang injured. Tapi semangat masih berkobar kobar.

Kali ini jalan ada yang berbatu dan ada yang perlu menggunakan kekuatan tangan untuk memanjat. Dan jangan terkejut, masa kami datang, orang terlalu ramai dan untuk naik pun kena tunggu giliran sampaikan ada yang kata perlu ambil nombor.hahah.. Yang mana nak naik perlu beri peluang kepada pendaki yang turun kerana jalan di bahagian atas sesak dengan orang yang ramai. Dalam 10 minit juga la kena menunggu. Nampaknya hujan rintik dan membasahi bumi. Dalam hati ini mula rasa risau sebab mengikut ramalan cuaca, petang di kawasan gunung ini akan hujan lebat. Tidak sampai 10 minit, hujan berhenti dan cik en sempat ambil gambar suasana berkabus. 


Cik en sudah mula rasa yang cik en akan tidak dapat melihat permandangan yang cantik bila sampai puncak nanti. Tapi kena akur dengan takdir Allah kan (sedih rasanya), cik en berharap ada geng cik en sempat merakam memori permandangan sebelum hujan. Berjaya ke geng cik en itu? Kita teruskan dan tengok berjaya tidak. Tapi sebelum itu cik en sempat rakam keadaan berkabus ini


Selepas sahaja melalui kawasan diatas, cik en melalui kawasan berlumut yang cantik. Ada yang cakap, malam malam lumut kawasan ini akan bercahaya tau! Tapi sebab cik en tidak sampai ke malam, tak dapatlah cik en nak buktikan.



Dalam beberapa meter lagi cik en akan sampai ke puncak.. Yepiii... Hilang rasa penat dan injured. Dan apa yang cik en fikirkan memang betul, cik en tidak nampak pemandangan langsung sebab dipenuhi kabus. Nasib Kak Zulia sempat menangkap gambar sebelum hujan. Lebih kurang jam 1.53 petang cik en berjaya juga cik en sampai ke puncak harapan... ops.. puncak Gunung Irau



Tiba masa untuk sapadek. Walaupun menunya tidaklah sesedap mana, Nasi, telur rebus dan ikan sardin, tapi... ianya cukup menyelerakan. Thanks buat Kak Zulia yang kelakang kelekung pagi buta untuk sediakan...


Tapi kan.. kerana sa..ngat penat, cik en hanya makan suku dari bekalan ini. Disebelah kami, ada sekumpulan anak anak muda yang masak maggi. "Amboi.... sedap sungguh kalau dapat makan maggi saat ini". Itulah yan terkeluar dari mulut kami. Hahahah.. sampaikan berangan turun nanti nak makan maggi. Hahaha..



Muka kepenatan semuanya. Tapi kami puas mendaki walaupun pertama kali naik gunung. Alhamdulillah diberi peluang melihat kebesaran Allah. Dan lupa cik en nak cerita, puncak ini masa kami sampai orang terlalu ramai tau! So tak dapat cik en nak kongsi video disekeliling puncak ini macam di Mini Irau.


Selesai berselfie, lebih kurang 2.30 petang kami perlu turun untuk mengelakkan sampai ke pintu masuk Mossy Forest malam. Tapi cik en mengambil masa lebih kurang 6 jam dan lewat 1 jam lebih dari pendakian. Kenapa? Kena baca entri ini sam..pai habis

Mulanya kami turun dari puncak Gunung Irau dengan tiada masalah dan sempat selfie di kawasan checkpoint bonzai yang tadi dipenuhi oleh orang ramai





Selesai selfie kami turun dan kesemuanya nampak baik pada awalnya. Tapi selepas Mini Irau, cik en mula rasa letih, kaki sudah mula tidak kuat tapi masih bersemangat untuk habiskan. Banyak kali berhenti untuk minum dan makan power bar



Kaki cik en nampaknya dah mula sakit tahap maksimum. Setiap 10 langkah cik en berhenti. Jadi perjalanan cik en semakin lama semakin lambat dan dalam hati kami, kami berharap sempat sampai sebelum malam. Tapi... ianya tidak sama yang diharapkan. Jam 6.30 malam, hujan mula turun. Suasana menjadi sejuk dan kabus tebal. Semua itu buat cik en makin lemah dan penat. Masa ini hanya Allah sahaja yang tahu perasaan cik en. Hari semakin gelap, hujan masih belum berhenti. Sampailah cik en dan Anis tidak nampak jalan kerana gelap dan berkabus. Kena berjalan perlahan lahan kerana tanah berlecak teruk dan kayu kayu dipijak licin. Nasib cik en bawa lampu tapi malangnya kabus yang tebal buat kami tetap tidak nampak jalan. Hanya melaungkan nama geng cik en di hadapan saja bila kami mula tidak nampak jalan sepatutnya. Kami berinteraksi dengan laungan dan lampu sahaja. Kerana permukaan bumi yang tidak rata buat kami perlu mendaki dan menurun kayu, batu beberapa kali. Penatnya sampaikan kena tarik seluar naikkan kaki untuk memanjat.Tenaga semakin berkurangan setiap langkah. Manalah tangga kayu yang? Kami dah mula keletihan sangat.. 

Alhamdullilah... akhirnya lebih kurang jam 8.15 malam, kami berjumpa juga dengan tangga kayu. Itulah tanda yang kami dah sampai ke penghujungnya. Tapi kerana terlalu letih, cik en tidak boleh menaiki tangga. Terasa jauh sangat . Cik en gagahkan diri dan akhirnya perlahan lahan kami berjalan. 8.30 malam lebih kurang kami sampai pintu masuk Mossy Forest. Sampai je, cik en terpaksa minta Megat Rosman bawa abang barney ke pintu masuk Mossy Forest. 

Walaupun kaki cik en injured , cik en tetap bertegas nak memandu abang barney. Selesai bawa masuk barang ke dalam kereta, kami mula turun dan menukar baju di Mall Nova. Satu lagi cabaran, lampu spotlight yang dipasang tetap tidak jelas kerana kabus yang tebal. Perlahan lahan cik en memandu sambil dibantu oleh kak Zulia melihat lubang lubang di sepanjang jalan. 

Alhamdulillah, sampai kami di jalan utama Cameron Highlands. Selesai menukar baju, kami makan di medan selera di dalam mall tersebut. Disebabkan kelaparan, cik en order Briyani dan tengok macamna buruknya cik en makan .. ahhaha


Semuanya berakhir dengan selamat dan kami lewat 3 jam 30 minit dari tentatif asal. Kami bergerak turun ke Simpang Pulai dalam pukul 10 malam dan kerana keletihan sangat, cik en menumpang tidur di rumah Kak Zulia di Tronoh. Bangun pagi keesokan harinya, cik en sakit badan yang teramat sangat terutama bahagian kaki. Sampaikan nak duduk pun menjerit kesakitan. Sampaikan saat cik en menulis entri ini, kaki cik en masih lagi sakit lagi da kesan lebam tak perlu cik en nak cerita. Memang banyak

Tapi... walaupun sepanjang perjalanan, dalam hati terasa serik nak hiking, tapi tak sampai 2 hari, dah  mula plan nak hiking gunung yang lain. Memang gian aktiviti hiking ni yek? hahahahahah

Entri sebelum ini 
Gunung Irau 4 : Pendakian Sangat Mencabar
Gunung Irau 5 : Anak Irau atau Mini Irau 
Gunung Irau 6 : Kami Berjaya Tawan !!

5 comments:

Munirah Mustafar said... [Reply]

wah...seronoknya dapat join xtvt ni...best!!

aswaleyla said... [Reply]

wahhh syok syok. akhirnya habis jugak entry gunung irau ni

husna zahidi said... [Reply]

adik husna baru je naik mossy forest nih bulan lepas.. nampak cantik ye suasananya.. suka! mcm dlm cerita fantasy.. hehehe..

tp dasat gak laa 8.30 baru sampai bawah.. kalau husna, maw nya sampai ke tgh malam.. adehhh~

Afiq Halid said... [Reply]

Penat tu mesti hilang apabila tiba di puncak. Kan? Huhu. Tahniah Cik En

aRz MoHa said... [Reply]

macam mana boleh injured...jatuh ka? licin?

gambar perjalanan tu macam scene dalam the lord of the ring...nampak menyeramkan pun ada

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Jom Buat Mobile App

 photo iklan_blog3_small.png

Ads