Gunung Irau 3 : Pintu Masuk Mossy Forest


Gunung Irau 3 : Pintu Masuk Mossy Forest | Gunung Irau adalah gunung yang pertama cik en daki. Sebelum ini cik en hanya mendaki bukit bukit di sekitar Manjung Perak. Kerana tertarik dengan Mossy Forest membawa cik en mendaki Gunung Irau ini. Perancangan dirancang bersama kawan cik en iaitu Anis. Kerana berdua, cik en bertanya kepada Megat Izudin, kawan satu jabatan di Ipoh yang selalu join hiking dan bermula dari situ, masing masing mencari kawan kawan lain yang berminat dan dapat mengumpul seramai 11 orang. Kami memilih 7 Mei 2016 untuk mendaki. Seperti yang cik en pernah ceritakan di entri sebelum ini, permit perlu mohon selewat lewatnya 2 minggu sebelum pendakian.

Ini tentitif yang ditetapkan oleh Megat Izudin dan abangnya, Megat Rosman

  • 5.00 pagi - berkumpul di petronas Simpang Pulai - Lojing (jln cameron)
  • 5.15 pagi - Bertolak ke cameron 
  • 6.15 pagi - Semayang di masjid Kampung Raja 
  • 6.30 pagi - Bertolak ke Mossy Forest (Pintu Masuk Gunung Irau)
  • 7.00 pagi - Mula Pendakian
  • 5.00 petang - Jangka tiba semula di Mossy Forest 
  • 6.00 petang - sembahyang dan makan malam
  • 7.30 malam - pulang

Cik en bergerak daripada Manjung pada jam 3.30 pagi. Cik en bersama sama anis perlu mengambil Hanis dan Kak Zulia di Tronoh dan seterusnya bergerak ke tempat berkumpul di Petronas Simpang Pulai - Loging pada jam 5 pagi. Sementara menunggu yang lain sempat juga kami selfie.hihihi..



Kami bergerak ke Cameron Highland pada pukul 5.30 pagi. Kami tiba di Masjid Kampung Raja lebih kurang 6.45 pagi tetapi terlalu ramai orang di masjid itu, so ubah plan ke Masjid Kayangan di Brinchang. Selesai solat subuh (walaupun dah lewat) terus melaporkan diri di Balai Polis. 


Selesai segala urusan di Brinchang kami perlu patah balik ke laluan masuk ke Mossy Forest. Cik en pun tak pernah tahu laluan masuk walaupun banyak kali datang ke Cameron Highland. Laluan ke pintu masuk Mossy Forest ini perlu melalui simpang berhadapan dengan Nova Highlands Resort and Residence seterunya melalui Blueberry Earth House dan Ladang Tea Boh. Perjalanan dari simpang masuk ke Mossy Forest lebih kurang 6.2 km. Boleh menaiki kereta sendiri tapi pastikan brek ok, kereta jangan lowered sangat takut tersangkut nanti sebab banyak lubang sepanjang perjalanan. Atau ada pilihan lain menaiki kenderaan yang disediakan. Kalau tidak salah, satu kepala RM25 untuk pergi balik. 



Kami sampai ke pintu masuk lebih kurang pukul 8 kerana sepanjang perjalan memang jem kerana jalannya yang sempit. Selesai park abang barney, cik en dan yang lain lain bersiap siap untuk memulakan pendakian. Cik en nak kongsikan suasana di kawasan park kereta.



Selasai bersiap, kami ke menuju ke pintu masuk dan terus melaporkan diri. Oleh kerana ramai sangat yang bergambar di signboard Mossy Forest, cik en hanya gunakan gambar di bawah yang diambil dari google. 


Kerana excited untuk mendaki, masing masing jadi terlupa untuk warming up atau stretching. Itulah kesilapan awal kami. Alamak....

Ok.. ok, hendak tahu tak cerita seterusnya? Kena tunggu entri seterusnya.. Nak kasi suspen pada semua pembaca cik en. hahaha.. Entri seterusnya korang akan boleh rasa mencabar atau tidak hiking di Gunung Irau. Tapi nak cerita sikit.. pssttt... seluar cik en terkoyak tau masa hiking. diam diam tau jangan beritahu orang lain. hahahha
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

2 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Wah..seronok dengar orang gi hiking..tapi sendiri nak buat aktiviti ni memang tak la..pancit..dah pernah try dulu..

    ReplyDelete
Previous Post Next Post