Jenis Jenis Pembedahan Fibroid Di Malaysia

Jenis Jenis Pembedahan Fibroid Di Malaysia | Sebelum cik en ambil keputusan untuk ambil open myomectomy untuk pembuangan Fibroid, cik en dah mula cari info rawatan fibroid yang ada di Malaysia. Diakui cik en ada gunakan beberapa cara alternatif seperti pembedahan batin, hemopati dan ubatan kampung tapi semuanya tidak berjaya malah keadaan cik semakin teruk kerana pendarahan yang banyak dan lama. Tak salah untuk cik en cuba selain buat keputusan pembedahan kan? Jangan lupa baca previous entri apa boleh dan tak boleh dibuat selepas pembedahan open myomectomy




Jenis Jenis Pembedahan Fibroid Di Malaysia


Arwah abah cik en tidak tahu penyakit ini tapi dia boleh agak sebab dia pergi ambil ubat cik en di hospital. Sebabkan arwah, cik en cuba untuk bangun dan cari cara untuk baik daripada fibroid ini. Sebab itu, selepas arwah pergi, barulah cik en kongsi sakit ini dengan mak. Rupanya, ianya lebih baik dari kita merahsiakannya. 


Kita teruskan dengan entri kita dan jangan ke laut sangat ye cik en. Hahhahah. Untuk info korang, ada beberapa jenis pembedahan pembuangan fibroid (seluruh dunia) iaitu :


  1. Uterine artery embolization. Small particles (embolic agents) are injected into the arteries supplying the uterus, cutting off blood flow to fibroids, causing them to shrink and die. ...
  2. Radiofrequency ablation.
  3. Laparoscopic or robotic myomectomy
  4. Hysteroscopic myomectomy
  5. Endometrial ablation.




Tapi di Malaysia, cik en ada cari info kita ada 2 jenis pembedahan iaitu myomectomy dan  hysterectomy. Tanpa pembedahan, ada teknologi baru di Malaysia namanya HIFU treatment tapi tak banyak hospital yang menawarkannya. 

Myomectomy 


Buang fibroid sahaja dan boleh mengandung semula. Macam kes cik en, cik en hanya buang fibroid tanpa buang rahim. Jadi ada peluang untuk fobroid kembali jadi kena lebih jaga kesihatan fizikal dan mentak diri.

Hysterectomy 


Buang fibroid dan rahim (Selalunya suggest pada ibu yang dah ada anak). Cik en tak nak ulas sebab situasi agak berbeza terhadap wanita selepas pembuangan rahim. Kalau ada masa cik en kongsi sebab panjang juga kalau nak ulas yang ini. 

Hifu 


Teknologi menggunakan ultrasound untuk kecutkan fibroid tanpa pembedahan. Masih baru di Malaysia. Kalau tak silap tahun 2021, di private hospital dan doktor yang famous menggunakan teknologi ini adalah Dr Selva. Dari pembacaan cik en pesakit yang telah menerima rawatan HIFU, prosedurnya lama, meletihkan dan mungkin perlu dibuat berkali kali. Sehingga 2 Mac 2022, dah ada 154 kes uterine fibroids and adenomyosis telah berjaya dibuat. Korang boleh tengok video di FB Dr Selva mengenai HIFU

Insyallah, untuk next entri cik en nak story antara alternatif treatment yang cik en ambil seperti pembedahan batin tu ye. Jumpa next entry 
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

1 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. kakak ammi buat hysterectomy sbb mengalami pendarahan yang teruk setiap kali period dan periodnya agak prolong. memandangkan usia dia pun dah banyak dan dah taknak pregnant jadi dia decide utk remove je rahim dan kiranya early menopause la.

    ReplyDelete
Previous Post Next Post