Ubat Kutu Kucing Yang Digunakan Oleh Klinik Veterinar

Ubat Kutu Kucing Yang Digunakan Oleh Klinik Veterinar | Setiap hari mesti cik en terima pertanyaan mengenai masalah kutu pada kucing. Dan akan ada yang tanya apa yang terbaik. Untuk makluman korang, setiap klinik veterinar menggunakan pelbagai jenama untuk merawat masalah kutu. Tapi yang boleh cik en kongsi adalah ubat kutu yang banyak digunakan oleh klinik veterinar. Ini kerana ubat ini berkesan, selamat dan diiktiraf. Mungkin akan ada yang suggest local product tapi ianya optional pada korang. Tapi klinik veterinar akan gunakan produk yang diiktiraf untuk mengelakkan masalah pada kucing tersebut.  




Ubat Kutu Kucing Yang Digunakan Oleh Klinik Veterinar 

Penggunaan ubat pada haiwan terutama kucing perlulah diberi dengan berhati hati. Penggunaan ubat tidak terkawal akan menyebabkan kematian dan akan beri imun pada kucing tersebut. Cik en banyak kali juga baca di Tips dan Rawatan Kucing yang cadangkan ubat ubatan yang agak tinggi dose pada kucing. Kena ingat, lain kucing, lain masalah, lain tahap kesihatan, lain alergik dan korang tak boleh sewenang wenangnya guna ubat ubatan yang dicadangkan. Better rujuk kepada klinik veterinar untuk memastikan kucing korang tak ada masalah sampingan selepas berikan ubat yang dicadangkan oleh warga facebook. 

Berbalik kepada jenis Ubat Kutu Yang Digunakan Oleh Klinik Veterinar , cik en nak kongsi 3 jenis yang biasa digunakan. Jenis yang boleh korang berikan di rumah. 

Advantage Cat

Ubat titis ini dapat membunuh larva(telur kutu) dan kutu. Ada beberapa jenis dan korang boleh beli mengikut berat kucing korang masing masing. Paling kecil 4 kg untuk satu pipet. Kotak warna oren. Jadi, kalau kucing korang berat 2kg, hanya letakkan separuh sahaja. Ini penting bagi memastikan dose yang diberi cukup. terlebih boleh overdose manakala kurang akan jadi kurang berkesan. 




Harganya paling murah dari 3 jenis ubat kutu. Korang boleh tengok di https://shp.ee/h3fvzum

Advocate Cat

Ubat titis yang ini boleh membunuh larva, kutu, dan cacing. Dan berkesan juga untuk masalah kutu telinga dan cacing hati. Sama macam advantage, paling kecil 4kg untuk satu pipet. Pastikan korang ada penimbang untuk timbang berat kucing korang 



Harganya sederhana dan korang boleh tengok di https://shp.ee/gfi8zbm

Revolution Cat


Ubat titis yang ini cik en rasa paling mahal tapi kesannya terbaik. Boleh matikan telur kuyu, kutu, kurap, cacing , kutu telinga dan cacing hati. Korang boleh tengok di https://shp.ee/ab3srmd


Berapa kali perlu beri?

Cik en cadangkan mengikut habit kucing korang. kalau jenis outdoor, 1 atau 2 bulan, letak lah. Kalau jenis semu (outdoor dan indoor) maybe 3 ke 4 bulan. Tapi kalau fully indoor, 6 bulan sekali pun dah okey. 

Cara gunakan

Hanya buka penutup pipet, selak bulu dibahagian atas tengkuk atau tempat yang tidak boleh dijilat sehingga nampak kulit. Hanya titiskan mengikut berat. Biarkan dalam beberapa jam sebelum dicampurkan dengan kucing lain. Risau ada yang rajin menjilat. Boleh mengakibatkan keracunan, sawan dan kematian. 

Ubatan Lain di Klinik Veterinar

Untuk special case atau yang bawa kucing ke klinik, ada satu lagi jenis yang Vet boleh bagi iaitu jenis suntikan. Suntikan apa? Suntikan Ivermectin. Yang tengah kecoh untuk beri kepada pesakit Covid-19. Masih berfikir secara waras, apa kaitan anti parasites dengan masalah pernafasan. Cik en ada kongsi di Ivermectin Untuk Pesakit Covid19?

Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

3 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Ada juga guna ubat kutu kucing ni

    ReplyDelete
  2. Assalam cik en..kalau kucing indoor jantan yg sudah di mandul kan seminggu berat 3.8kg,dia berkeinginan mencari betina jugak ke sbb bela dia sekor je x de kucing lain..nti dia stress x

    ReplyDelete
  3. Terima kasih cik en perkongsian ni.

    ReplyDelete
Previous Post Next Post