Cara Mudah Merawat Kurap Pada Kucing

Cara Mudah Merawat Kurap Pada Kucing | Ini antara rawatan yang selalu cik en buat di klinik veterinar cik en. Kebanyakan kucing yang datang ke klinik kerajaan ini kucing kampung atau mix breed. Ada juga yang berbaka tulen tapi bukan masalah kurap ini. Masalah kurap ini selalunya kucing yang bebas atau kucing yang ada kawan kawan berkurap juga. Selain itu berjangkit dari ibu ke anak anak yang masih menyusu. Untuk pengetahuan semua, cik en takkan injection anak anak kucing ini dengan ubat anti parasite. So cik en akan konsultan Cara Mudah Merawat Kurap Pada Kucing pada owner. 

Cara Mudah Merawat Kurap Pada Kucing
Cara Mudah Merawat Kurap Pada Kucing


Cara Mudah Merawat Kurap Pada Kucing


Kurap ini adalah salah satu penyakit kulit yang mana korang boleh baca di Penyakit Kulit Haiwan dan 4 Penyakit Yang Biasa Berlaku Pada Kucing . Sebelum cik en nak teruskan Cara Mudah Merawat Kurap Pada Kucing ini, meh cik en nak kongsi faktor faktor kenapa kurap ada pada kucing

Kenapa Kucing Berkurap

  1. Persekitaran yang tidak bersih
  2. Berjangkit dengan kucing liar atau kawan kawan yang ada kurap
  3. Makan makanan bergoreng seperti ikan goreng
  4. Faktor cuaca

Cara Mudah Merawat Kurap Pada Kucing

  1. Gunakan minyak ikan goreng - Sapu setiap hari di tempat kurap
  2. Gunakan air gamat - sapu setiap hari di tempat kurap
  3. Gunakan garam kasar - Larutkan garam kasar dan air dan mandikan atau spray di kawasan kurap
  4. Cuka Epal - Banyak kegunaan Cuka Epal ini, korang boleh baca di Kebaikan Cuka Epal (Apple Cider) - Contoh apple cider - https://shp.ee/8spwzvk
  5. Air Laut - Ini cik en baru apply pada anjing yang memang kurap dan kutu yang teruk. 
Tapi apa pun cik en nak korang rujuk vet juga ye. Sebabnya kalau korang tak ada pengalaman atau tak boleh bezakan kurap dengan penyakit kulit lain rawatan rawatan ini akan memburukkan lagi keadaan kucing korang. Sebabnya ianya perlu diagnosis dulu sebelum decide apa penyakit kulit ini. Lagi satu kalau ada luka, cara diatas akan menyakitkan kucing korang. So apa apa refer vet na.

Cik en buka peluang kepada korang yang ada kucing yang lain dari yang lain nak dikongsi kepada pembaca blog ini. Korang boleh buat sedikit cerita yang akan cik en copy paste untuk masukkan dalam blog ini dengan menghantar email kepada eintannurfuzie@gmail.com. Permohoan yang cik en rasa lucu atau menarik cik en akan inform kepada owner yang email. 

Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

8 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Dulu saya ada spray air garam yang pekat—sama dengan air laut kot osmolaritynya.
    Sangat useful, kalau sikit sikit la. Haha. Kalau widespread sangat ke klinik le kitaaa

    ReplyDelete
  2. Sangat bagus dan berguna untuk peminat kucing.. Saya peminat tapi tak bleh nak bela :D

    ReplyDelete
  3. kucing sy dah mcm2 cara buat.. tp terok mcm tu jugak.. dah 5 bulan.. sedih tgok dia. .makann pn dh tukar . p mcm2 vet.. tp sama jugak .

    ReplyDelete
  4. cuba yang no 1 menjadi alhamdulilah kucing cik ash dah bebas gatal2 macam ni

    ReplyDelete
  5. Air gamat dengan minyak gamat sama ka? Hehe

    ReplyDelete
  6. Air gamat tu sama dengan minyak gamat ker?

    ReplyDelete
Previous Post Next Post