Corat Coret PRU14 Cik EN

Corat Coret PRU14 Cik EN | Siapa sangka dalam masa sehari, Malaysia bertukar wajah. Macam macam isu berlaku. Sampaikan cik en sendiri pening tengok banyak status status di keluarkan di facebook. Macam macam cerita, andaian, ada juga yang main serkap jarang dan ada juga yang menabur fitnah. Impak lain macam PRU kali ini kan? Dengan tumbangkan kerajaan yang lama dan diganti dengan kerajaan yang baru. Macam orang lain cik en pun yang dah masuk 30 siri dah layak mengundi. Cik en balik ke kampung cik en untuk mengundi Dun N34 Bukit Chandan dan P67 Kuala Kangsar. 


Cik en dapat offer untuk jadi Agen Pemerhati Barong dengan adik cik en. Saja saja nak jumpa orang kampung dan kawan kawan yang memang dah lama tak jumpa. 


Kebetulan di buat di SK Menora dan ianya merupakan sekolah rendah cik en. Masuk je terus dok tinjau kawasan sekolah. Hampir 20 tahun cik en tinggalkan sekolah ini. Rindu masa kutip daun kering tepi pintu masuk, main zero point kat tepi kelas, makan RMT kat kantan tepi Sungai Perak. 


Ada beberapa buah bangunan baru dibina tapi tandas masih di tempat dan bangunan yang sama. Hahaha. 

Cik en bertugas bermula 8 pagi hingga 5 petang. Macam macam ragam yang cik en tengok tapi dalam keadaan tenang. Motif cik en pun hanya nak berjumpa kawan kawan lama dan saudara mara yang memang cik en jarang jumpa kecuali berkunjung waktu Hari Raya. 

Dan cik en jumpa makcik cik en. Makcik Yusnita merupakan ibu saudara cik en. Sepupu kepada mak cik en. Masa kecik, mak cik en selalu hantar cik en pada Opah, mak pada makcik untuk dijaga. Dulu memang rapat la masa kecik. Cik en pun tak la ingat sangat tapi cik en tahu semua sayang cik en masa itu. Hihihi.


Last cik en jumpa makcik en masih sihat walaupun tahu makcik menghidap barah payudara. Lepas itu cik en hanya tahu khabar di facebook je. Keadaan makcik semakin teruk selepas kimo. Mata makcik kuning. Cik en tahu ianya masalah hati. Perut mula membusung. Sama juga dengan kucing. Sebab itu cik en tahu sikit masalah hati ini pada manusia. 

Masa jumpa itu, cik en terus menangis lepas peluk makcik. Cik en tak tahu nak story macam mana tapi tengok keadaan makcik, muka yang cengkung, badan yang susut buat cik en macam sedih sangat sangat. Nampak keperitan dia. 

Apa mampu cik en kata pada makcik, kuat dan bersabar dengan dugaan Allah. Makcik orang terpilih dan disayangi oleh Allah. Hope korang yang baca ini berdoa lah supaya makcik cepat sembuh na.. 

Ok, back balik kepada asalnya. Cik en dan adik bertugas tanpa berganti. Lagipun cik en dan adik hanya pemerhati kan. Tugas cik en usha usha orang mai je. Dok juga tunggu ada ke markha cik en lama sebab dalam list ada nama dia dan bila call, rupanya dia tak datang pun. Baru nak cuci mata. hahaha.




Sambil itu, cik en sembang dengan petugas SPR ini. Katanya ramai kakitangan kerajaan tak join PRU14 ini sampaikan mereka kena mencari orang. Ntah la kenapa tak ramai kali ini cikgu cikgu dan kakitangan kerajaan lain join bertugas SPR. Mungkin disebabkan tahu Malaysia akan berubah kerajaan atau ada sebab sebab lain ye? Korang rasa kenapa?

Masuk tengah hari cik en tak dapat la makan yang diperuntukan oleh SPR jadi adik cik en pun carilah makanan di dewan. Itu pun makan buffet kot. Terpaksa la adik cik en cari bekas nak bawa balik makanan untuk kakak dia ini. 

Cik en yang kelaparan ini terus la nak makan tengok menu nasi putih, ikan sardin dan sayur kobis. Alahai sedihnyaaaaa,, Tapi sebab lapar habis juga, Nasib sedap. Dah itu rezekinya cik en makan sampai licin la. hahahha


Jam dah pukul 5 dan apa lagi habis dah masa cik en bertugas, balik nak sambung tidur la. Hahahha. Sebab dah janji dengan mak dan abah cik en nak belanja mereka makan malam.


Entah la sepanjang cik en bertugas, keadaan di tempat ini nampak suram. Orang pun tak ramai mana dan juga mungkin di sini ada 1500++ saja pengundi. Tapi dari pandangan mata kasar cik en dalam 60 ke 70 % je yang keluar mengundi. 

Dan seperti cik en agak, ianya merupakan permulaan Malaysia Baru. 



Terima kasih Barisan Nasional yang selama ini berkhidmat untuk kerajaan. Mungkin ini adalah masa terbaik untuk BN muhasabah diri masing masing. Mungkin perlu berehat untuk 5 tahun ini dan mencari di mana lopong lopong yang berjaya menarik pengundi memilih selain BN

Parti Keadilan Rakyat pula tahniah sebab berjaya menumbangkan parti yang lama bertahan.  PKR merupakan gabungan PKR, DAP, PBBM, dan PAN. Menjadi pilihan parti lain selain BN untuk berkhidmat untuk rakyat. Besar tanggungjawab tapi pendapat cik en, aura Tun Mahathir tu yang membuat orang memilih PKR. Harap rumors mengatakan beberapa pertubuhan PKR menggunakan Tun untuk kepentingan tertentu tak benar. Tun banyak berkorban untuk rakyat walaupun banyak sisi gelap dia yang lain sebelum ini. Dia sendiri nak berubah jadi jangan sia siakan pengaruh dia yang ada pada rakyat Malaysia. Kalau ada apa apa berlaku terhadap Tun atau cubaan untuk mengulingkan dia, tak mustahil PRU15 nanti BN akan kembali dengan jentera yang lebih baik. 

Parti Agama Islam Se Malaysia cik en nampak macam biasa. Cool dan releks je. Menang kalah mereka masih begitu. Parti yang bertahan lama. Arwah Nik Aziz sangat dihormati dan cik en sendiri kagum dengan cara mereka mampu kekal di Kelantan untuk jangka masa yang lama. Diharap kekal la berdiri sendiri sebab aura PAS itu sentiasa lain dari parti yang lain dan PAS mampu menjadi alternatif lain untuk pengundi mengundi. 

Dan cik en undi apa?

Haahhaha, Undi tetap rahsia. Mungkin BN, mungkin PKR atau pun PAS. ataupunnnn cik en X pada semua kotak yang ada dalam slip undi tu.. ahahhahahah. 
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

1 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. cerita yang menarik...saya pun tahun ni ada cerita yang menarik juga hehehe

    ReplyDelete
Previous Post Next Post