www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

 photo kkba copy.jpg

2015-11-23

Kenapa Bulu Kucing Gugur?


Kenapa Bulu Kucing Gugur | Ada pelbagai baka kucing yang ada di Malaysia. Ada yang pure breed dan ada yang cross breed. Ada yang berbaka berbulu panjang, pendek dan tiada terus bulu. Bulu kalau cantik dan berseri menandakan kucing tersebut cukup makanan berkhasiat dan sihat. Tapi mesti ada sesuatu masa, bulu kucing korang selalu gugur dan kadang kala sampai botak. 

Disini cik en cuma nak kongsi kenapa bulu kucing gugur.
  1. Gizi Makanan yang tidak seimbang
  2. Kucing tidak sihat (demam, sakit,luka dan sebagainya)
  3. Stress ( pertukaran tempat, tuan baru, cuaca makanan dan sampai masa untuk biang)
  4. Masalah cacing di dalam perut (deworming)
Rawatan Bulu Kucing Gugur
  • Jangan skip shedule untuk deworming
  • Bagi masa untuk kucing kembali tenang dengan menyediakan tempat privasi apabila korang pindah rumah, korang adalah tuan baru atau cuaca yang tidak menentu
  • Jika ingin menukarkan makanan yang lama ke baru, sila berikan secara berperingkat. Cth : 
  1. Minggu pertama : 1/4 makanan baru 3/4 makanan lama
  2. Minggu kedua : 2/4 makanan baru 2/4 makanan lama
  3. Minggu ketiga : 3/4 makanan baru 1/4 makanan lama
  4. Minggu ke empat : 4/4 makanan baru 

5 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said... [Reply]

tq share kak..

Puan Wawa said... [Reply]

Thanks cik en, sharing info..")

Aisya 사구라 said... [Reply]

kucing saya pun ada gugur2 bulu tapi sekarang dah kurang.mungkin sbb pemakanan.

adianiez AIDA said... [Reply]

sesape yg bela kucing, wajib tahu info ni.
sgt penting!
bela kucing satu amanah jugak kan.

Dunia Zumal said... [Reply]

Terima kasih atas perkongsian cik en ^-^

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Jom Buat Mobile App

 photo iklan_blog3_small.png

Ads