Betul ke Vaksin Menyebabkan Kucing Mati?


Betul ke Vaksin Menyebabkan Kucing Mati? | Vaksinasi kucing adalah pemberian vaksin kepada kucing dengan tujuan  mendapatkan kekebalan tubuh yang tinggi dan dilindungi dari pelbagai serangan penyakit. Selalunya kucing boleh divaksinasi pada umur sekitar 8-9 minggu. Kekebalan kucing yang diterima dari ibunya melalui susu akan mulai berkurang ketika berumur 8-9 minggu, sehingga kucing perlu divaksinasi. Selain itu, kucing juga perlu diulang vaksin, agar kekebalan tubuh yang dimiliki oleh kucing tetap tinggi dan kucing tidak akan mudah terserang penyakit. Jika tidak, hal ianya dapat menyebabkan kekebalan kucing menurun dan kucing jadi mudah terserang penyakit. Rujuk entri Kenapa Vaksin Perlu Diberi 3 kali Pertama Untuk Anak Kucing

Tapi ada beberapa kes berlaku kematian selepas di vaksin. Termasuklah kerisauan blogger Tengkubutang Miaw untuk memvaksinkan kucing mereka kerana ada kucing mati selepas di vaksin. Jadi untuk mengelakkan salah faham cik en menerangkan secara ringkas untuk senang di fahami oleh pemilik kucing dan anjing. 

Syarat sebelum pemberian vaksin adalah sihat walfiat dan aktif. Dan selepas pemberian vaksin, elakkan untuk memandikan, membawa mereka 'travel' atau perjalanan jauh dan groming. Ini untuk mengelakkan kucing stress dan akhirnya memberi kesan kepada kucing tersebut. Sebelum vaksin diberi, pastikan anak kucing benar benar sihat iaitu tiada demam, tidak selsema, tidak cirit birit, tidak muntah, tidak kelesuan atau perkara yang melibatkan kesihatan. Sebab itu setiap kali bawa ke klinik veterinar, sila pastikan history diceritakan sepenuhnya kepada vet yang bertugas. Kegagalan pemilik kucing atau anjing menceritakan history ianya sebenarnya menjadi PUNCA utama kucing mati selepas di vaksin.

Penerangan di bawah cik en gunakan bahasa yang mudah untuk difahami oleh masyarakat kita. 

Vaksin ini wujud dari virus itu sendiri, ianya dijinakkan dan dimasukkan kedalam tubuh kucing atau anjing untuk memberi perlindungan apabila virus tersebut menyerang satu hari nanti. Jika kucing tidak sihat, ianya memberi kesan kepada kucing dan akhirnya kucing tersebut boleh mati. Tidak boleh salahkan vet yang memberi rawatan kerana kucing tersebut adalah dibawah pemantauan pemilik dan bukanlah vet. sebab itu history sangat penting untuk vet. 



Jika anda tiada history kucing yang hendak di vaksin kerana baru jumpa kucing, diberi oleh orang atau baru dibeli boleh baca entri ini Panduan Untuk Kucing Yang Baru Jumpa. Diharap dengan entri ini, pemilik haiwan yang rasa risau mengenai vaksin akan boleh fahami kenapa ada kucing mati selepas divaksin. Kalau dirasakan penerangan ini kurang menyakinkan boleh rujuk vet yang berhampiran. 

Atau korang boleh berikan supplemen seperti Immunol Syrup sebagai tambahan antibodi . Korang boleh dapatkan di Shoppe Golden Premier Care - IImmunol Syrup
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

4 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. sama kes mcm org jug ...seblm misi cucuk anak kite mesti misi tanya dulu anak sihat tak demam tak etc

    ReplyDelete
  2. Ohh kalau badan kucing lemah, tak larat dia nak menahannya eh?

    ReplyDelete
  3. dah faham.. thank yous Intan.. =)

    ReplyDelete
Previous Post Next Post