Panduan Untuk Kucing Yang Baru Jumpa

Panduan Untuk Kucing Yang Baru Jumpa

Panduan Untuk Kucing Yang Baru Jumpa | Stray Cat atau Kucing Buangan selalu di jumpai di pasar basah, kedai makan atau kawasan yang mempunyai sumber makanan. Tapi ada juga yang membuang kucing di kawasan yang tiada sumber makanan. Boleh cik en katakan yang manusia yang sangat kejam. Sudahlah membuang kucing, selepas itu dibuang di kawasan yangberhampiran jalan raya yang sibuk dan jauh dari punca makanan. Seeprti mereka membunuh kucing tersebut secara perlahan lahan dan terseksa. 

Tapi ramai lagi yang masih mempunyai hati yang murni akan mengutip dan memberi perlindungan kepada kucing kucing yang malang ini. Cik en pernah keluarkan entry yang bertajuk Blogger Ini Pencinta Kucing. Blogger itu seorang yang rajin menjaga kucing buangan ini walaupun semakin hari semakin banyak bilangan kucing. Oleh kerana itu, beliau mengambil inisiatif untuk memandulkan bagi mengawal populasi kucing beliau. Satu usaha yang sangat murni. Dan juga beliau menjalankan Misi Menjual Khas #danauntukmeow dan jangan risau, barangan yang dijual ada serendah RM1. Ini semua untuk menampung perbelanjaan kucing beliau.

Berbalik kepada tajuk kita, disini cik en ingin berkongsi sedikit Panduan Untuk Kucing Yang Baru Jumpa. Panduan ini penting dalam memastikan kucing yang baru dibawa balik tidak menjadi punca penyakit kepada kucing korang yang lain. Apabila dapat sahaja kucing yang baru dikutip atau diberi oleh orang, pastikan :-

Kuarantinkan 1 hingga 2 minggu dalam sangkar kucing. Ini untuk memastikan kucing tersebut benar benar sihat. Sepanjang kuarantin, perhatikan
  • pembuangan tinja dan kencing,
  • selera makan,
  • keadaan pernafasan ( selsema, batuk atau bersin),
  • perhatikan tahap keseleraan makan,
  • keadaan fizikal( luka,bengkak atau tempang dan kulit (kurap atau fungus)

Jika kucing tersebut normal bolehlah dibawa ke klinik veterinar untuk pemberian ubat cacing, vaksin atau rawatan yang berkaitan. Jika ada masalah, ceritakan "history" kepada Vet yang berkenaan. Vet akan mencadangkan rawatan atau langkah yang sesuai dengan masalah tersebut.

Korang boleh lah join group Tips dan Rawatan Kucing di Facebook untuk berkongsi atau bertanya mengenai sakit kucing selain berhubung dengan cik en.
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

7 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Terima kasih cik en...panduan berguna ni..betul la cik en kadang ada yang buang kucing di tepi jalan raya..rasa macam ralat sangat...

    ReplyDelete
  2. baru beberapa hari lepas abg ipar bawa balik anak kucing yang terpisah dari ibunya dan orang masukkan ke dalam tong sampah besar ... alhamdulillah anak kucing tu sihat . kami beri susu fomula bayi dan anak kucing itu sangat serasi dgn susu tu dan dah mula makan makanan dalam tin ...

    ReplyDelete
  3. nice sharing ya

    dah follow Fuzie.. nanti follow balik BBL

    ReplyDelete
  4. Nice sharing sis :)

    Jemput singgah blog wanza ye :)

    http://wzalehawismail.blogspot.my/

    ReplyDelete
  5. Asalam..comel ucing mu ya..tahnia penyayng kucing

    ReplyDelete
  6. huda ada bawak kucing yang berkurap (baby) utk suntikan, kalo termasuk hari ni genap seminggu drpd tarikh dia disuntik, tapi kurang macam tak hilang je. nak buat mcm mana ea, nak kene tunggu lagi ke nak bawak pergi suntikan kedua?

    ReplyDelete
  7. memang kucing baru biasanya duduk dalam cage dulu nak tengok keadaan sebab dia pun tak biasa lagi dengan kucing-kucing lain..

    ReplyDelete
Previous Post Next Post