Resepi Nasi Ayam Delicious By Cik En

Resepi Nasi Ayam Delicious By Cik En | Semenjak PKP ini, semua rahsia cik en terbongkar habis. Hahahha, anyway cik en jarang nak bercerita yang cik en suka memasak. Cik en suka masak dari umur 8 tahun lagi. Ingat lagi masa itu, cik en dengan adik cik en main macam ala permainan the sims. Pergi pejabat, makan kat cafe, dan lain lain lagi. Tapi sebelum itu, cik en akan siapkan nasi goreng ala sendiri. Mak cik en bekerja masa tu jadi masa ini cik en akan curi memasak. Dari situ, cik en akan cuba masak macam macam. Tapi apabila dah dewasa, jadi pemalas nak masak dan selalu cakap tak pandai masak untuk elak daripada memasak. hahahah. Disebabkan hari ini cik en buat nasi ayam jadi cik en nak kongsi dengan korang Resepi Nasi Ayam Delicious By Cik En


Resepi Nasi Ayam Delicious By Cik En


Resepi Nasi Ayam Delicious By Cik En ini sebenarnya banyak diolah dari resepi awal yang cik en belajar bersama rakan serumah dulu. Semuanya mengikut citarasa cik en yang tinggi. hahahah. Cik en seorang yang susah nak kata sedap. Even masakan sendiri. So bila kali ini cukup sempurna kejadiannya jadi cik en nak kongsi dengan korang. Tak ada video macam selalu cik en kongsi di instagram tapi tapi fefeling memasak lupa nak buat video. So jom ketahui Resepi Nasi Ayam Delicious By Cik En

Bahan Bahan


  • Ayam
  • Kiub Ayam
  • Bawang Putih
  • Bawang Merah
  • Halia
  • Bunga Lawang
  • Bunga Cengkih
  • Kulit Kayu Manis
  • Serai
  • Daun Pandan 
  • Daun Kunyit
  • Cili Besar
  • Cili Padi
  • Planta
  • Sos Tiram
  • Kicap Lemak Manis
  • Kicap Lemak Masin
  • Tomato
  • Salad 
  • Timun
  • Sedikit garam
  • Sedikit lada sulah


Cara Cara


  1. Ayam terpulang kepada korang nak guna 1 ekor terus atau dipotong kecil. 
  2. Rebuskan ayam dalam air yang banyak. Sebabnya korang akan gunakan stok ayam ini untuk buat nasi ayamstok perapan ayam, sup ayam, sos cili dan sos kicap.
  3. Rebuskanya bersama bawang putih, bawang merah, halia dan pati kiub ayam
  4. Letakkan sedikit garam dan lada sulah
  5. Tunggu sehingga separuh masak ayam itu dan boleh keluarkan ayam untuk perapan. 
  6. Ada 2 jenis iaitu 
    • Ayam goreng - Ambil stok ayam, letak halia, kicap manis, kicap masin, sos tiram. Perapkan selama 30 minit.
    • Ayam Lembut - Jika untuk orang tua tak ada gigi boleh buat ayam lembut ini. Biarkan dalam sup dan akan dimasukkan bersama nasi ayam nanti
  7. Tumiskan bawang putih, bawang merah, halia, bunga lawang, kulit kayu manis dan bunga cengkih, serai, daun serai dan daun pandan bersama planta.
  8. Dah rasa siap tumis, masukkan dalam periuk yang berisi beras yang telah di basuh. 
  9. Gaulkan sehingga rata
  10. Masukkan stok ayam bersama ayam (untuk dibuat ayam lembut)
  11. Masak seperti biasa dan gaulkan selepas masak (dalam mod warm)
  12. Kuali yang korang buat tumis nasi ayam tadi, korang masukkan minyak dan setkan api kecil dan goreng ayam.Tak perlu lama, hanya untuk masakkan sepenuhnya. 
  13. Sos cili korang ambil cili besar dan cili padi beserta bawang putih untuk kisar. Airnya korang masukkan stok ayam. 
  14. Buangkan minyak goreng ayam dan bagi tinggal sikit je dan korang masakkan cili yang korang kisar tadi. 
  15. Lupa pula, untuk air perapan ayam itu jangan dibuang, air tu boleh dijadikan sos kicap. Korang boleh panaskan sekejap atas api selepas masakkan sos cili tadi. Pakai kuali yang sama. 
  16. Stok ayam itu, korang panaskan balik dan masukkan daun bawang untuk dijadikan sup ayam
  17. Sambil nak tunggu nasi masak, korang potonglah timun, salad dan tomato
  18. Dah siap nasi ayam korang dah boleh la korang bersantap. Cik en tak pakai susu cair tau sebab cara cik en ini cukup berlemak. 


Kalau korang perasan, cik en tak gunakan air lain selain dari stok ayam. Kat situ, korang akan rasa setiap side menu korang terasa ayam. Lepas itu, cik en akan minimunkan guna kuali sebabnya setiap kali korang masak, rasa ayam itu dah melekat kat kuali. Itu la tips nak bagi masakan kita natural sedap tanpa perlu bahan perasa tambahan

3 comments

  1. Sedapnya.... 2 mgu lepas baru buat kt budak² ni

    ReplyDelete
  2. sukaa juga nasi ayam.. paling suka part ayam tu la. kena itam legam elok2 kilat cantik2 baruuu ngam hehe..

    ReplyDelete

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.