www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2018-12-26

Rawatan Awal Untuk Buasir Kucing

Rawatan Awal Untuk Buasir Kucing | Pernah korang nampak punggung kucing macam ada keluar sesuatu bewarna kemerahan dan tergantung gantung. Itu adalah tanda kucing itu ada masalah buasir. Cik en nak kongsi dengan korang rawatan awal yang boleh korang buat dirumah. Tapi kalau dah terlalu lama kena bawa ke klinik veterinar. Sebab akan ada proses yang korang tak boleh buat sendiri. | Rawatan Awal Untuk Buasir Kucing

Rawatan Awal Untuk Buasir Kucing
Rawatan Awal Untuk Buasir Kucing


Rawatan Awal Untuk Buasir Kucing

Jika korang baru nampak buasir kucing dengan tanda buasir yang keluar belum membengkak korang boleh masukkan balik ke dalam dubur. Tindakan ini dapat membantu otot dubur tidak loose. Jika nampak otot dubur loose boleh tuam dengan ais untuk kecutkannya. 

Jika buasir kucing dah membengkak pula, korang boleh tuam buasir dengan ais untuk kecutkan dan masukkan balik. Dan tuam ais pada otot untuk kecutkan balik. Untuk peringkat ini kemungkinan kucing akan jadi agresif sebab sejuk dan sakit. 

Jika korang tak mampu lakukan, better rujuk vet terdekat. Di vet akan buat proses yang sama tapi otot dubur akan dijahit secara jerut tapi ada tekniknya. Bukan main jahit saja. Kalau beberapa hari buasir kucing masih keluar disebabkan kucing putuskan benang, kemungkinan vet akan buat pembedahan. 

Jangan korang pm cik en mana nak dapatkan benang untuk jahit. Ini tugas vet. Jangan memandai nak buatkan. Kang dah buat kucing tak boleh poo sebab korang jahit sekali dengan saluran dubur jadi masalah pada vet pula nanti. Ini rawatan awal untuk buasir kucing maksudnya di peringkat awal dalam 1 hari atau kurang dari itu. Jika lama better bawa ke vet. 

Buasir kucing mungkin berlaku disebabkan masalah cirit birit. Jadi korang boleh baca entri Cara Rawatan Kucing Cirit Birit

Gambar kredit pada google image. Selama ini banyak kes buasir cik en sekali pun tak pernah snap gambar rupanya. 

  5 comments:

  1. Alahaiii.. kesian nya.. igtkan manusia je boleh buasir

    ReplyDelete
  2. Kucing kak still baby. Dh jahit last week tp benang putus. Kali ni kak p vet tak mau jahit dh. Dia suruh kak jolok masuk ja tiap kali keluar. Masalah nya. . Smpai bila. Kak pun bukan jenis yg berani. Mcmana kak nak atasi masalah ni. Atau perlukah kak bw ke vet yg lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin sbb kecik kot..kucin gklu dh jahit kena pakaikan collar kak.. tuk elakkan dia gigit putus.. cuba vet lain.. kdg2 de vet yg xnk ambik risiko sbb bru lg bius kan

      Delete
  3. berapa kos rawatan nk jahit tu

    ReplyDelete

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Get widget

Blog Archive

Trending 1 Week

Labels

Ads

Grab Me!