www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2017-10-19

Bengkak di Bahagian Telinga Kucing Dipanggil Hematoma

Bengkak di Bahagian Telinga Kucing Dipanggil Hematoma | Kali ini cik en nak kongsi satu lagi masalah pada kucing dan anjing. Mungkin entri ini boleh bantu korang yang bakal jumpa kucing atau anjing dalam keadaan telinga bengkak dan ditekan lembut. Bengkak di Bahagian Telinga Kucing Dipanggil Hematoma kerap berlaku pada anjing tapi lately ini cik en banyak juga terima kes pada kucing. Disebabkan cik en ada gambar yang cik en ambil sebulan lepas, so boleh la jadi modal entri cik en kali ini. 

Bengkak di Bahagian Telinga Kucing Dipanggil Hematoma

Bengkak di Bahagian Telinga Kucing Dipanggil Hematoma


Kes sebegini cik en kerap tolak kerana peralatan yang ada di klinik kerajaan ini agak terhad. Tapi kalau terpaksa cik en buat juga la. Selalunya kes tak cukup budget la. Cik en jenis tak suka nak menghampakan customer sebab itu kalau mana yang pandai memujuk cik en akan kalah dan buat juga. Sebelum itu cik en akan terangkan kenapa Bengkak di Bahagian Telinga Kucing Dipanggil Hematoma berlaku.

Bengkak di Bahagian Telinga Kucing Dipanggil Hematoma ini berlaku apabila kulit menjadi lekang antara atas dan bawah. Kenapa lekang? Disebabkan salur darah yang bocor. Kenapa dia bocor sebabnya masalah kucing atau mengaru di bahagian tersebut. Bila mengaru, akan berlaku luka dan masa ini lah kuku kucing akan melukan salur darah. Dan kenapa pula kucing nak mengaru bahgaian telinga? Disebabkan earmites atau kutu telinga. Boleh baca entri Cara Rawatan Kutu Telinga ATau Earmites .

Apa rawatan paling sesuai? Yang ini korang kena bawa ke vet untuk jalankan pembedahan. Kalau korang yang berani akan tanya boleh ke cucuk guna jarum dan keluarkan cecair tu? Jawapan cik en, ianya bukan satu cara yang berkesan. Sebabnya kalau korang keluarkan air dalam tu, esok lusa, akan jadi balik tau kes ini. So rawatan paling berkesan adalah perlu pembedahan kecil. Mungkin ini keje doktor veterinar atau pengawai veterinar tapi cik en nak kongsi sikit apa yang dibuat semasa pembedahan itu. 


Permulaan, kucing akan dibiuskan. Selepas itu, akan dibuat luka memanjang di tepi telinga, ada yang buat lubang lubang dan beberapa cara yang berseuaian. Tengok kepada doktor veterinar nak memilih cara mana. Cik en kongsikan 2 gambar yang cik en cari di google image ye untuk bagi gambaran jelas pada korang. Ini yang kerap dibuat la dan ada beberapa cara yang lain juga. 



Cik en menggunakan cara yang pertama. Buat luka memanjang dan dibiarkan tanpa jahit. Cik en akan keluarkan cecair dan flushing menggunakan stretile water sehingga jernih. Selesai cik en hanya jahit di bahagian tepi dan perlu datang semula ke klinik seminggu selepas itu untuk cik en tengok keadaan nya. Untuk rawatan ini, luka tak boleh bercantum selagi masalah ini tak selesai. 

Nampak simple kan? Tapi dengan peralatan yang tak lengkap, susah juga la. sebab jahit tu perlukan peralatan yang bersesuaian. So far cik en harap entri ini dapat bantu ye. Apa apa kena rujuk klinik veterinar juga. Jangan nak buat sendiri. Nanti kalau ada masalah bleeding, korang akan jadi masalah pula. 

Sumber gambar : Google image

2 comments:

Nurzakiah Hanum said... [Reply]

great sharing

Razak Abdullah said... [Reply]

Assalamualaikum..sy nak tanya berapa kos rawatan untuk hematoma ni..kucing sy baru mengalaminya semalam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Ads