Cara Merawat Kutu Telinga (Ear Mites)


Cara Merawat Kutu Telinga (Ear Mites) | Kutu Telinga atau dipanggil Ear Mites adalah satu parasit yang tidak disedari ada di dalam telinga kucing dan anjing kita. Jangan terkejut, cik en katakan sebabkan masalah kutu telinga ini, kucing atau anjing kesayangan boleh mati. Macamana nak tahu kucing kita ada kutu telinga atau tidak? Baca entri khas mengenai kutu telinga ini sampai habis. Dan cik en akan berikan rawatan yang bersesuaian dengan kes ini. 


Video ini cik en ambil dari youtube dan berlaku pada anjing. Keadaan sama juga berlaku pada kucing. Banyak berlemon lemon kan kutu ini. Dan namapun parasite jadi hidupnya makan makanan yang ada di dalam telinga .

Tanda tanda yang jelas dilihat pada kucing dan anjing adalah

  1. Scratching (mengaru menggunakan kuku didalam atau tepi telinga)
  2. Kepala bergoyang goyang seperti ada sesuatu yang kurang menyenangkan
  3. Bengkak di dalam atau sekeliling telinga
  4. Air meleleh keluar daripada telinga
  5. Nanah keluar daripada telinga
  6. Telinga berbau busuk
  7. Telinga penuh dengan taik telinga (benda melekat kehitam hitaman)
Cara merawat kutu telinga 
  1. Boleh gunakan cara tradisional dengan menggunakan minyak kelapa dara yang ditambah dengan herba anti inflammatory atau dapatkan ubat telinga di pet shop atau klinik vet ( klinik cik en gunakan neodeca ear and eye drop )
  2. Titiskan dalam 2-4 titik di dalam telinga dan urut perlahan lahan dalam seminit
  3. Ambil kapas telinga (yang korek telinga kita tula ) perlahan lahan dan bersihkan kotoran atau nanah yang ada dalam telinga 
  4. Sehari buat  dua atau tiga kali sehari. Buat setiap hari selama seminggu atau telinga kucing bersih sepenuhnya.
  5. Jangan risau kalau semakin lama semakin banyak yang keluar sebabnya dalam proses pembersihan
  6. Boleh rujuk Cara Bersihkan Telinga Kucing
  7. Jangan risau bersihkan. Ada yang takut terkena gegendang telinga kucing tau sebabnya gegendang telinga kucing tersorok sedikit. Boleh rujuk gambar rajah bawah ini. Tympanic membrane itu adalah gegendang telinga.

Janganlah sampai ada tanda diatas, baru nak rawat. Buatlah sebulan sekali membersihkan telinga kucing atau anjing. Lebih baik mencegah daripada merawat. Ataupun jangan abaikan rutin yang ditetapkan oleh vet. 

Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

4 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. ouh....begitu rupnya cara merawat kutu kucing..tq sebab share info nya..

    ReplyDelete
  2. nak klik tngk video tapi takot.. hurm.. dlu kalo ada anak2 kucing..
    kazen rajin tlg bersihkan tinge.. tp bila da besar tu pandai2 la diorang ehe..

    ReplyDelete
  3. teringat kat adik kalau baca entri ni..sedihnya.. kami tak check telinga adik masa tu.. rupanya dah penuh ... pengajaran buat teman.. lepas tu kucen2 yang ada teman cuci telinga diorang bersih2 ..

    ReplyDelete
  4. info yang menarik. Nampak macam biasa tapi kalau dibiarkan boleh menyebabkan kematian

    ReplyDelete
Previous Post Next Post