Pengalaman Merawat Kuda Di Waktu Malam


Pengalaman Merawat Kuda Di Waktu Malam | Kuda merupakan haiwan kedua yang terbijak di dunia ini. Kata orang, kalau kita nak naik kuda, kalau kuda saja bersedia tapi kita macam terpaksa nak naik, sememangnya kita tak dapat nak menunggang kuda yang baik. Bagi bidang veterinar macam cik en, semestinya tidak dapat lari dari buat rawatan kuda. Cuma di Perak terutama di kawasan cik en, orang yang membela kuda sangat terhad. Jadi sebelum ini, cik en tak pernah buat rawatan kuda. Kalau kucing, anjing, lembu dan kambing dah biasa dan boleh la dikatakan expert juga walaupun tidak bertauliah. 

Sebelum ini cik en ada story pasal kuda kemalangan tapi cik en tak buat detailnya, sebabnya cik en tak dapat nak ambil gambar selepas rawatan di buat. Kebetulan beberapa hari lepas cik en, En Rizal dan bos cik en Haji Azhar pergi ke stable kuda Hanna kerana, Ana ada beritahu, kuda yang cik en jahit dah terputus benangnya. Tapi sebelum itu cik en nak kongsi sedikit kronologi mengenai kuda kuda ini. 

3 Mac 2017 
2 ekor kuda dilanggar oleh sebuah kereta kancil jam 10.30 malam. Seekor diberi nama Kiswa (jantan) dan Lizaz ( betina dan bunting). Kiswa bibirnya dan hidungnya terkoyak, dadanya berlubang dalam dan badan sebelah kanan luka tersiat. Lizaz pula lututnya bengkak dan ada sedikit luka.

dada kiswa yang berlubang

badan kiswa luka 

kaki lizaz bengkak dan luka

4 Mac 2017 
Cik en datang selepas diberitahu Ana. Rawatan yang dibuat hanyalah dressing yang termampu dan diberi ubat antibiotik dan bengkak ( http://www.nurfuzie.com/2017/03/kisah-kuda-di-langgar-kereta.html )

5 Mac 2017 
Cik en perlu berikan ubat pelali untuk membuat dressing dan suturing terhadap Kiswa. Bibir dan hidung terkoyak. Dan juga dadanya berlubang. Bagi Lizaz hanya dressing sahaja jadi tak perli diberi pelali. Disebabkan tenaga kerja yang tak ada, kami memulakan dressing dan jahit pada pukul 11 malam dan berakhir 4 pagi. Kat sini cik en nak share sedikit gambar pada malam itu.



Cik en dibantu oleh Ana sendiri, Salman (pemilik kuda dari Terengganu) dan anak saudaranya. Cik en berikan pelali Xyzlizine sahaja. Satu benda baru kerana cik en selalunya menggunakan Xyzlizine dan Ketamine berpandu pada berat haiwan kesayangan. Untuk kuda, memang tak disyorkan menggunakan Ketamine. Cik en menggunakan Xyzlizine 100 dan untuk berat Kiswa diberi 1.5ml untuk 250kg. Pelali atau anesthesia ini diberi melalui Intravena (IV). Dalam masa kurang 1 minit, Kiswa dan mula khayal dan sebelum jahit dibuat, cik en perlu sekali lagi beri local anesthesia. Dalam stok ubat klinik cik en ada Xylocaine sahaja. Xylocaine diberi untuk kebaskan bahagian mulut dan hidung sebelum dijahit. Xylocaine diberi secara Subcutaneous ( subcut). Sub Cut adalah suntikan di bawah kulit sahaja. Mulut dan hidung perlu dikikis sehingga berdarah untuk membantu pertumbuhan daging dan untuk memudahkan pencantuman. Selesai dibahagian muka, kami beralih kepada dada yang berlubang. Salman masukkan jari dan didalam lubang ada serpihan kaca. Usaha membersihkan kaca agak susah sebabnya saluran yang sempit. Tapi kami berjaya juga untuk keluarkan kesemua kaca. Selesai, cik en jahit dibahagian dada Kiswa.

Selesai Kiswa, turn Lizaz pula. Disebabkan hanya dressing biasa, Salman dan anak saudaranya yang buat. Bulu perlu dicukur dan gunakan antiseptik seperti biasa. Kami gunakan Hydrogen Peroxide dan Iodin. Cik en berikan prednesolone dan antibiotik selepas selesai dressing. Kami selesai jam 4.00 pagi 

9 Mac 2017
Ana beritahu, jahitan Kiswa terputus. Kali ini, cik en pergi bertiga. Masih menggunakan pelali yang sama, cuma kali ini dibuat disiang hari. Lagi mudah dan dari kami menggunakan tali tangsi (tali pancing) dengan harapan tak terputus sebelum luka sembuh.



Dikesempatan itu, cik en sempat lah snap beberapa gambar dan compare sebelum dan selepas rawatan





Insyallah, kalau dijaga dengan baik dan dressing setiap hari, Kiswa dan Lizaz boleh sembuh dalam seminggu dua lagi. Insyallah, kalau cik en kesempatan cik en akan snap gambar yang lebih baik selepas ini. Cuma cik en takkan share di blog ini. Hanya di instagram personal cik en di www.instagram.com/eintan_nurfuzie . 


Salam sayang dari cik en dan lizaz. Jumpa next entry semua. 
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

Post a Comment

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Previous Post Next Post