Kucing Hidung Tinggi dan Besar


Kucing Hidung Tinggi dan Besar | Pertanyaan cik en di instagaram, page facebook nurfuzie.com dan facebook personal cik en nampaknya memberi banyak jawapan. Ada yang betul dan ada yang melawakkan. Hahaha Its ok, Didalam dunia kucing, jika ada kucing yang mempunyai hidung tinggi, bengkak dan keadaan kucing yang selsema adalah tanda tanda penyakit zoonotik. Penyakit ini digeruni oleh pemilik kucing kerana jika ianya kronik, doktor vet akan suggest Put To Sleep (PTS) atau matikan. Jika ada yang sanggup menjaganya, semestinya memerlukan dana yang banyak kerana harga ubatnya sangat mahal dan perlu diberi selama 3 bulan ke 6 bulan dan penjagaan yang sangat teliti.

Gambar diatas, adalah tanda tanda sporotrichosis atau dipanggil sporo. Menurut pemilik ini, kucing ini mempunyai sejarah sporo dan mengamalkan ubat sporo selama 6 bulan. Dan kucing ini sembuh sepenuhnya (fizikal) dalam 2 bulan dan baru baru ini, berlaku masalah hidung tinggi atau bengkak. Bengkak ini lembut dan terasa mengandungi cecair. Untuk memastikan ianya darah atau nanah, cik en cuba tarik melalui picagari berjarum dan yang keluar adalah darah. Untuk langkah pencegahan awal, cik en nasihatkan untuk berikan antibiotik (amoxycilin) dan ubat bengkak (prednesolone) selama seminggu. Jika masih tiada perubahan, diminta pemilik kucing untuk beri kembali ubat sporo seperti inox atau intrazone atau lain lain yang berkaitan atau buat blood test sekali lagi. Cik en minta pemilik untuk repeat datang ke klinik dalam masa seminggu. Diharap kucing tersebut hanya berlaku bisul atau bengkak biasa pada hidung itu.

Korang boleh rujuk entri Anda Terkena Sporo dan Cara Merawat Sporo.

Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

6 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Previous Post Next Post