Kisah Sedih Abamboy Kucing Istimewa


Abamboy Kucing Istimewa | Abamboy berusia 6 tahun hanya mampu hidup normal selama 1 tahun sahaja. Dijaga oleh tatak, Fatirah Daemi 27 tahun menetap di Bukit Mertajam, Pulau Pinang dengan penuh kasih sayang walaupun setiap hari menggunakan pampers. Abamboy lumpuh pada usia lebih kurang setahun. Puncanya tidak dikenal pasti tapi menurut tatak, abamboy berkemungkinan jatuh dari tingkat 3 atau dipukul oleh budak budak. Abamboy mengalami lumpuh kerana kecederaan tulang belakang. Cik en rasa hampir 2 atau 3 tahun mengikuti perkembangan Abam. Menurut tatak, setiap tahun, Abamboy diuji dengan masalah kesihatan :

  • 2011 = Lumpuh
  • 2012 = Anu reput n putus(operation..sekarang pee pakai tiub)
  • 2013 = Nazak(jangkitan pundi kencing)
  • 2014 = Masalah usus(operation)
  • 2015 = Buah pinggang rosak(dialisis)
  • 2016 = Masalah urine(bergantung dengan antibiotic spenuhnya)
Ini merupakan kisah dari tatak mengenai abamboy


Abamboy tatak bela dari kecik. ayah jumpa dia dan adik dia "tomel" di tepi balai..berdekatan jalan besar..susu botolkan dia..jaga macamana kucing kucing lain yang kawan kawan jaga..sampailah masa umur 1 tahun..
Tatak balik kampung..minta kawan tolong jagakan di rumah..dia datang bagi makan..bukak lampu dan balik..tengahari dapat SMS kata abamboy hilang..minta dia cari dalam rumah dan bawah blok..tapi dia tidak jumpa..dan dia kata petang dia cuba cari lagi..dan kebetulan juga petang itu tatak balik..sampai sampai di rumah..buka pintu kereta nampak seekor kucing terbaring lemah..tapi nampak gemuk..dalam hati memang fikir..bukan abamboy..bila tengok dekat dekat..tengok kolar memang abamboy..
Terpaksa tunggu esok untuk bawa ke klinik..1 malam abamboy tak tidor..mengerang sakit..
Esoknya bawa ke vet..Dan x-ray..doc sahkan tulang belakang abamboy patah..tatak tak pasti..samaada abamboy jatuh dari tingkat 3 atau budak budak flat pukul..doc bagi 2 pilihan..pilihan 1 jaga dia..sebab untuk dia pulih sepenuhnya memang tiada harapan.. Pilihan 2..PTS (put to sleep) dia..tatak yang susu botol dia..jaga dari kecil..takkan senang senang nk PTS dia..tatak cakap..takpa..tatak jaga dia..
Bayangkan tanpa pengalaman..tanpa tunjuk ajar mahupun bantuan sesiapa..alhamdullilah..abamboy sihat dan aktif..tapi rupanya kgembiraan itu hanya seketika..

Tahun 2012
Anu aka penis abamboy reput dan putus..disebabkan abamboy memang tak boleh poo (berak) dan pee (kencing) sendiri..pee sentiasa mengalir..kawasan itu sentiasa lembap ditambah dengan urine burn dan tatak sendiri tiada pengalaman kendalikan kucing KKU (Kucing Kurang Upaya) ..2 hari abamboy tidak boleh pee..
Masa itu sudah ada media sosial facebook..ada kawan yang ada kenalan kawan kawan dari group kucing..
Diorang suruh bawa ke vet yang berpengalaman..dekat Hope Penang..doc syorkan boy dioperated memandangkan dah 2-3hari tidak pee..pbedahan itu risikonya 50-50 dan kos mencecah RM2000..
Tatak DOA..andai kata esok hari abamboy terseksa..minta ALLAH amik dia masa operation itu..
Dan pembedahan itu berjaya...cumanya...lepas 6 bulan..lubang yg doc buat itu akan tertutup..dah tiada cara lain..
Abamboy kena dPTS..


Selepas 2 minggu abamboy dalam wad..sebaik saja keluar wad..tatak terus bawa abamboy ke KL..5 vet yang tatak pergi..semua cakap selepas 6 bulan..memang tiada jalan lain..kena PTS..tp itu vet cakap..masih boleh dioperate..salah 1 vet ajar pakai tiub yg untuk kucing batu karang  untuk pee..dari lubang sebesar 10sen..sekarang lubang itu dah besar tiub itu..besar lidi je..

2013
1 hari tiba tiba pee abamboy bercampur darah..doc cakap kena jangkitan pundi kencing.. Selalu bila doc bagi antibiotik..pee abamboy akan ok..tp sehari ke sehari..Abamboy kian tidak bermaya..lemah..dan seterusnya tak mahu makan dan minum..terbaring nazak..masa itu tatak cakap.. "Abamboy kalo dah tak tahan..pergilah..tatak redha..tapi tatak tak habis usaha lagi..tatak tak sanggup tengok abamboy baring saja macam ini".. Esoknya abamboy bangun..kawan kawan mintak tatak ke vet lain.. 1 minggu lepas ditahan wad..abamboy sihat seperti sedia kala.. Kuatnya semangat abamboy hendak hidup

2014
Tiba suatu hari..abamboy tiba tiba tidak aktif..monyok sahaja atas katil..pee ok..poo sahaja kurang..tatak cuba pam saluran najis abamboy..tp tidak apa yang keluar..2 kali tapi tetap sama.. Tatak bawa abamboy ke vet yang buat operation abamboy.. Dia cakap..poo abamboy memang banyak..tapi kenapa tidak keluar..doc cuba pam..bila balik..abamboy muntah..dan warna muntah masa itu..betul  macam poo.. Esoknya bawak balik abamboy ke klinik..doc cakap tiada cara lain.. Abamboy kena operation..sama macam dahulu 50-50..risiko lepas ini..kalo jadi lagi..doc memang tak dapat buat apa apa..kosnya juga  sama..RM2000.. Alhamdullilah pembedahan berjaya lagi..poo abamboy yang tersekat masa itu..memang betul betul besar.. selepas 2 minggu abamboy sihat seperti sediakala..tapi Abamboy makan makanan vet yang khas untuk usus..
Mesti kawan kawan kata tatak banyak duit kan?.. Tatak amik upah mjahit..tak pandai..tp lepasla makan abamboy bulan bulan.. Alhamdullilah kdua-dua pembedahan abamboy atas sumbangan kawan kawan dia..syukur dipermudahkan..

2015

Seperti yang diberitahu..selepas operation tahun 2012..abamboy bergantung dengan tiub untuk pee.. Doc memang dah bagitau..risiko suatu hari nanti bila dah terlampau lama pakai tiub..dah kerosakan 30% buah pinggang abamboy.. dan tiba tiba pee abamboy jadi keruh sekeruhnya..busuk dan pekat nanah.. Abamboy dah mula tak makan dan minum..bayangkan dari berat 6 kg..berat abamboy menyusut 4kg..seterusnya 3kg.. Tatak cuba forcefeed..tapi abamboy muntahkan balik.. Bawa  ke vet semula..lepas discan..buah pinggang abamboy rosak kedua dua belah dengan kerosakkan yang agak teruk.. Terduduk tatak waktu itu.. Masa itu doc bagi pilihan..sama ada bawak balik..atau tinggal wad.. Doc cakap.,kalau tinggal wad..doc akan masuk air dan antibiotik..Menjelang pagi..abamboy mungkin tidak kan dapat btahan..maksudnya..abamboy akan mati.. Kebetulan tatak dengan kawan yang pernah alami kucing sakit buah pinggang.. Dia tanya..ada tak jalan lain selain tinggal kat wad.. Doc cakap..Kita cuba flush air(ala ala dialisis).. Tatak bawak balik..dan keadaan abamboy masa itu memang sangat lemah..nazak..cukup 1 minggu tidak makan dan minum sendiri.. Sekali lagi tatak cakap dengan abamboy.. Kalo abamboy dah tak tahan..abamboy pergilah..tatak tak sanggup tengok Abamboy mcm ini..abamboy diam..dan esoknya Abamboy mula minum air..tak banyak..tp Abamboy minum..syukur seribu syukur.. Dan seterusnya abamboy bangun dan terus bangun..sampailah sekarang..

Doc pon sebenarnya terkejut dengan semangat abamboy..sebab dia kata..tak penah lagi ada kes yg mcm ini..biasa lepas masuk air dan antibiotik ..memang dah tiada harapan dah..doc dah tak berani nak sebut PTS tengok usaha tatak dan kawan kawan waktu itu..dan juga  semangat abamboy.. Sedar tak sedar bill abamboy mencecah RM2000-RM3000 dan tatak cuba pinjam duit kawan kawan..untuk menampung bil itu
Dan sekarang..abamboy terpaksa bergantung dengan antibiotik sebab pee abamboy kena 1 kuman yang memang susah mati..dan kesan jangka panjang yang boleh merosakkan organ organ dalaman abamboy.. Jadi setiap bulan 2 kali Abamboy kena bawak urine untuk test lab..tatak kena stanby rm200 setiap kali ke vet..kadang kadang kurang..kadang kadang cukup..kadang kadang lebih.,bergantung pada ubat abamboy.. Barang barang  utk dialisis pun lebih kurang rm100 1 bulan.. Makanan khas untuk buah pinggang 4kg rm140++..bertahan 1 bulan.. Untuk tiub buang pee..rm40 x 2 1bulan.. Dan kos ditanggung tatak cuba tanggung sendiri..walaupun kadang kadang terpaksa meminjam dan kerah tulang 4 kerat.. Tp kadang kadang ada jugak kawan kawan abamboy yang membantu.. Walau rm10..tatak dengan besar hati terima..kecik bg mereka..tapi besar buat tatak dan abamboy

Semasa tatak pm cik en mengenai kisah diatas, terasa sedih sangat. Kehidupan abamboy yang sentiasa diuji. Tapi cik en lagi kagum pada tatak, sanggup bersusah payah kerana seekor kucing. Untuk pengetahuan semua, tatak pun mempunyai 14 ekor kucing yang lain. Dan tatak tinggal di flat sahaja tapi mampu menjaga kucing sebanyak itu. Hasil dari baby sitter, menjahit, bantuan dari keluarga dan kawan kawan serta sumbangan dari orang awam menampung pelbagai kos penjagaan kucing ini. 

Kadang kadang barang barang dialisis Abamboy ada kawan kawan bantu..Pampers tiap tiap bulan itu..kadang kadang abang tatak belikan 1..kawan kawan lain belikan.. Walaupun kadang kadang..dah mengurang bebanan tatak..alhamdullilah


Jika korang hendak ikuti perkembangan abamboy bila search #abamboy atau #pray4abamboy, Facebook Page Abamboy And Friends atau ke Facebook peribadi tatak, Fatirah Daemi. Jika ada yang ingin hulurkan sumbangan bolehlah pm terus ke facebook peribadi tatak. Mungkin kisah oh my jep dan hamdan karipuley sikucing comot mendapat tempat di kalangan pencinta kucing dan perhatian orang ramai, tapi kisah abamboy ini tidak kurang hebatnya dari kisah 2 kucing selebriti tersebut. 


Update terkini : 11 Februari 2016


Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

13 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Nak nangis baca kisah abamboy ni..salu jgk ikut perkembangan dia dulu..tatak memang hebat laa..salutee..

    ReplyDelete
  2. sungguh kuat semangat abamboy...

    moga bertambah kuat dan cepat sembuh ya

    ReplyDelete
  3. macam mana nak rawat kucing cirit yer??? mohon bantuan.. :)

    ReplyDelete
  4. Tabahnya..... tabah sangat kucing tu ^^

    ReplyDelete
  5. mengalir mata akak baca kisah KKU ni... semoga abamboy terus sihat n kuat ya... tahniah buat tatat abamboy dah kahwin...

    ReplyDelete
  6. wow. berkaca kaca mata membacanye. sye pon ade jugak kucing kurang upaya camni. tapi dia masih boleh berdiri berjalan sendiri. cuma deria bau, pendengaran and penglihatan dia macam kurang sikit. semuanya berpunca dari dentuman yang terlampau kuat kat kepala dia mse kene langgar dengan sebuah kereta dulu. paling geram, owner kereta tuh berhenti, tengok sye pegang kucing tuh berlumuran darah lepastu blah cmtu je. eiiiii !!! so sekarang, every time nampak proton saga warna gold je rasa geram. so tak sopan. kucing tuh menggelitis gelitis kesakitan. hmmm,,,mcm mne skali pun, kucing tuh hidup lagi. cuma taring sebelah kiri terkeluar macam monster sebab rahang dia patah. sorry ter komen panjang. saje share story :D

    ReplyDelete
  7. Hai, sy nk tny sbb kucing sy pun bru operation n pkai pee tube ats sbb msalah yg sama.. Sy btol2 perlu kn pndgn mcm mna nk jga kicing yg cmnie, sy xsggup nk pts kn dia, so sy decide nk jga dia.. Sy nk tny pampers tu pkai pmpers baby ke?? Or ada jual pmpers yg khas utk kucing?? Then yg nk sedut air kncing tu mcm mna ye..su xtahu mcm mna nk buat..😢

    ReplyDelete
  8. Ya Allah..menitik airmata baca pasal Abamboy ni..mulia sungguh hati penjaga kucing ini..saya doakan urusan Abamboy dan penjaganya dipermudahkan..amin Ya Rabbal Alamin

    ReplyDelete
  9. menangis saya baca ..semog Tatak di rahmati allah..dan abamboy sentiasA sihat

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
Previous Post Next Post