www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

 photo kkba copy.jpg

2015-11-14

Nasi Basi Untuk Buat Nasi Goreng Sedap

Nasi Basi Untuk Buat Nasi Goreng Sedap

Nasi Basi Untuk Buat Nasi Goreng Sedap | Nasi Goreng yang sedap adalah nasi goreng yang cukup dengan rasanya walaupun ianya nampak ringkas. Tahu tak korang yang Nasi Basi kalau di buat nasi goreng adalah lebih sedap dari nasi yang baru dimasak?

Nasi basi disini adalah nasi yang telah disejukkan di dalam peti ais dan bukanlah nasi yang berbau dan dibiar di luar sehingga menjadi rosak. Tapi berbalik kepada entri Nasi Lembik VS Nasi Kering sebelum ini, nasi yang terbaik untuk di jadikan nasi basi adalah nasi kering. Ianya lebih sedap dan lebih cantik rupanya apabila dimasak. Sesiapa yang belum pernah mencuba, bolehlah mencuba dengan memasak nasi menjadi kering dan setelah dibiarkan dalam suhu bilik, masukkan kedalam peti ais semalam sebelum mengoreng. Bagaimana hendak mendapatkan nasi kering yang terbaik dengan membuat sukatan jari. Jika sukatan beras satu takuk jari, air pun perlulah setakut jari.

9 comments:

me said... [Reply]

Hehe...sebelum baca habis, saspen je dalam kepala, ingatkan nasi basi yang dah berbau tu masih boleh dibuat nasi goreng :P

Sheila Adziz said... [Reply]

hehe.... sama la ngn akak cik en, hari ni pun buat nasi goreng bodoh gak... hehe

iryanty ahamad said... [Reply]

Kak yan selalu buat nasi goreng dengan cara begini..nasi lebih peroi ...sedap...:-))

Noor Akma said... [Reply]

Nasi basi.... ? panggil la nasi sejuk, bila cakap nasi basi yang terbayang adalah nasi yang busuk tu... hehe!

Ms. Kejupenyet said... [Reply]

Sokong EN.
mak pun selalu pesan kalau nak buat nasi goreng pastikan nasi tu dah kering. Tak pun jangan buat dengan nasi yang masih panas.. nasi yang baru masak..

Nurul Shahira said... [Reply]

Fuh, tajuk. Ingatkan betul.betul nasi basi buat nasi goreng. Errr,, Hehe :p

Ank Denesor said... [Reply]

hahah die punya ayat..pergh...wat sapen jah...igt resepi baru td..kikiki

adianiez AIDA said... [Reply]

a good sharing ni.
aida ni plak jarang ada nasi yg baki.
masak cukup-cukup aje tiap kali.
da tau da sukatan :)

haniekunie said... [Reply]

Agak misleading jugak tajuk td

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Jom Buat Mobile App

 photo iklan_blog3_small.png

Ads