www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2015-11-14

Nasi Basi Untuk Buat Nasi Goreng Sedap

Nasi Basi Untuk Buat Nasi Goreng Sedap

Nasi Basi Untuk Buat Nasi Goreng Sedap | Nasi Goreng yang sedap adalah nasi goreng yang cukup dengan rasanya walaupun ianya nampak ringkas. Tahu tak korang yang Nasi Basi kalau di buat nasi goreng adalah lebih sedap dari nasi yang baru dimasak?

Nasi basi disini adalah nasi yang telah disejukkan di dalam peti ais dan bukanlah nasi yang berbau dan dibiar di luar sehingga menjadi rosak. Tapi berbalik kepada entri Nasi Lembik VS Nasi Kering sebelum ini, nasi yang terbaik untuk di jadikan nasi basi adalah nasi kering. Ianya lebih sedap dan lebih cantik rupanya apabila dimasak. Sesiapa yang belum pernah mencuba, bolehlah mencuba dengan memasak nasi menjadi kering dan setelah dibiarkan dalam suhu bilik, masukkan kedalam peti ais semalam sebelum mengoreng. Bagaimana hendak mendapatkan nasi kering yang terbaik dengan membuat sukatan jari. Jika sukatan beras satu takuk jari, air pun perlulah setakut jari.

  9 comments:

  1. Hehe...sebelum baca habis, saspen je dalam kepala, ingatkan nasi basi yang dah berbau tu masih boleh dibuat nasi goreng :P

    ReplyDelete
  2. hehe.... sama la ngn akak cik en, hari ni pun buat nasi goreng bodoh gak... hehe

    ReplyDelete
  3. Kak yan selalu buat nasi goreng dengan cara begini..nasi lebih peroi ...sedap...:-))

    ReplyDelete
  4. Nasi basi.... ? panggil la nasi sejuk, bila cakap nasi basi yang terbayang adalah nasi yang busuk tu... hehe!

    ReplyDelete
  5. Sokong EN.
    mak pun selalu pesan kalau nak buat nasi goreng pastikan nasi tu dah kering. Tak pun jangan buat dengan nasi yang masih panas.. nasi yang baru masak..

    ReplyDelete
  6. Fuh, tajuk. Ingatkan betul.betul nasi basi buat nasi goreng. Errr,, Hehe :p

    ReplyDelete
  7. hahah die punya ayat..pergh...wat sapen jah...igt resepi baru td..kikiki

    ReplyDelete
  8. a good sharing ni.
    aida ni plak jarang ada nasi yg baki.
    masak cukup-cukup aje tiap kali.
    da tau da sukatan :)

    ReplyDelete

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Ads