www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2013-05-27

Nasabkan Nama Suami Pada Nama Isteri


salam semua sahabat cik en, apa khabar? sihat? entry kali ini adalah salah satu kolum soal jawab di majalah ANIS edisi 190 faham kah korang dengan tajuk cik en tu?tak faham? ok cik en bagi contoh ye.korang kenal tak AIDA RADZWILL




ia, nama aida adalah nama beliau dan Radzwill nama suami beliau pada masa itu. itulah namanya nasab nama suami kepada nama isteri untuk makluman sekarang nama beliau adalah AIDA KHALIDA tahukah korang apa hukum nasabkan nama suami pada nama isteri ini?

jawapanya:

menasabkan maknanya mendakwakan isteri itu anak kepada suami, iaitu meletakkan binti yang bermaksud anak perempuan. contohnya Qaseh nama isteri dan Mikhail nama suami dan dinasabkan menjadi Qaseh Binti Mikhail. Ini adalah haram begitu jugak meletakkan nama anak angkat berbinti atau berbinkan nama ayah angkatnya. 

Tapi kalau untuk menerangkan suami kepada isteri itu seperti Qasih Mikhail tidak salah. Hal ini berlaku bila orang lebih kenal suami daripada ayahnya ( Rizal).. 

Qaseh Rizal orang tidak kenal tapi disebut Qaseh Mikhail orang kenal tapi dengan syarat orang tahu Mikhail adalah suami kepada Qaseh




  4 comments:

  1. faham sudah..kat ofis ni pun macam ramai juga yg buat macam tu kat acct FB diorg..

    ReplyDelete
  2. OWW,MCM TU KER..BARU LA KAK BUI FAHAM..^_^

    ReplyDelete

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Ads