www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

 photo kkba copy.jpg

2012-07-13

Perbezaan Makna KONVENSYEN dan KONVOKESYEN


salam 1 blogger semua!
entry ini cik en buat untuk sesiapa yang tidak perasaan 2 perkataan yang hampir sama tapi berlainan maksud
perkataan apa?
perkataan ini cik en dapat semasa postkan entry 
so dari entry tu pelbagai komen yang cik en dapat dan cik en perasaan dari coment 
lain sikit.. jom kita tengok


perkataan konvokesyen dan konvensyen lain tau..
membawa maksud yang lain 
ini antara usaha cik en untuk mengetahui perbezaan maksud perkataan tuh

KONVENSYEN 

Persidangan ahli ahli politik ( perniagaan dll) untuk membincangkan sesuatu perkara atau Perjanjian antarabangsa (antara negara, pemerintah dsb)

KONVOKESYEN
atau majlis penyampaian ijazah) merupakan tindakan penerimaan atau penganugerahan ijazah akademik dari universiti atau upacara sedemikian. Perkataan "konvokesyen" berasal dari perkataan bahasa Inggeris convocation yang tidak semestinya sama maksudnya (maksud asal convocation ialah "sekumpulan orang yang dihimpunkan untuk tujuan khas"). Di Amerika Syarikat dan Kanada, konvokesyen turut diadakan di peringkat sekolah dan kolej. Terdapat banyak tradisi yang berkait dengan upacara penyampain ijazah ini, yang paling terkenal kemungkinannya ialah lontaran topi siswazah ke udara. 

sini cik en bukannya nak mengatakan adik AIN DZAYA salah tau.. sebab cik en pun sebelum ni tak tahu maksudnya berbeza tapi pernah tersoal di minda cik en kenapa ada perbezaan perkataan.. typing error kot. setelah di cari rupenya perkataan tu memang betul.
jadi untuk program cik en ritu adalah KONVENSYEN bukan KONVOKESYEN.

p/s : Mempelajari Bahasa Melayu yang mana bangsa melayu sendiri pun kurang memahami bahasa ibunda sendiri

8 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said... [Reply]

yup,mkna berbeza tu..

ayut said... [Reply]

berbeza mmg ye tu kak :) good bg yg tak perasan pasal bnda ni...kdg2 kite tak terperasan.

TIGA MINIT said... [Reply]

kadang2 berasa lahir melayu x semestinya 'melayu'..bagusla kita sesama belajar benda baru. Banyak lagi tau...cee cari cee cari!

ஜ miss klanika ஜ said... [Reply]

buka kamus dan fahami betei-betei maknanya. hehe

CIK TOM said... [Reply]

mmg keduanya berbeza.. penerangan yg ringkas tp padat..

9n0L4 said... [Reply]

mmg berbeza due words ni. ade jugak org tertukar ehh. ;)

Mrs.BuduBilis said... [Reply]

singgah sini bawak entry baru http://dindamaisarra.blogspot.com/2012/07/natural-beauty-contest-ii-abg-stalker.html

IntaNBerliaN said... [Reply]

sekali baca ingat konvokesyen :-)

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Jom Buat Mobile App

 photo iklan_blog3_small.png

Ads