www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2012-07-13

Perbezaan Makna KONVENSYEN dan KONVOKESYEN


salam 1 blogger semua!
entry ini cik en buat untuk sesiapa yang tidak perasaan 2 perkataan yang hampir sama tapi berlainan maksud
perkataan apa?
perkataan ini cik en dapat semasa postkan entry 
so dari entry tu pelbagai komen yang cik en dapat dan cik en perasaan dari coment 
lain sikit.. jom kita tengok


perkataan konvokesyen dan konvensyen lain tau..
membawa maksud yang lain 
ini antara usaha cik en untuk mengetahui perbezaan maksud perkataan tuh

KONVENSYEN 

Persidangan ahli ahli politik ( perniagaan dll) untuk membincangkan sesuatu perkara atau Perjanjian antarabangsa (antara negara, pemerintah dsb)

KONVOKESYEN
atau majlis penyampaian ijazah) merupakan tindakan penerimaan atau penganugerahan ijazah akademik dari universiti atau upacara sedemikian. Perkataan "konvokesyen" berasal dari perkataan bahasa Inggeris convocation yang tidak semestinya sama maksudnya (maksud asal convocation ialah "sekumpulan orang yang dihimpunkan untuk tujuan khas"). Di Amerika Syarikat dan Kanada, konvokesyen turut diadakan di peringkat sekolah dan kolej. Terdapat banyak tradisi yang berkait dengan upacara penyampain ijazah ini, yang paling terkenal kemungkinannya ialah lontaran topi siswazah ke udara. 

sini cik en bukannya nak mengatakan adik AIN DZAYA salah tau.. sebab cik en pun sebelum ni tak tahu maksudnya berbeza tapi pernah tersoal di minda cik en kenapa ada perbezaan perkataan.. typing error kot. setelah di cari rupenya perkataan tu memang betul.
jadi untuk program cik en ritu adalah KONVENSYEN bukan KONVOKESYEN.

p/s : Mempelajari Bahasa Melayu yang mana bangsa melayu sendiri pun kurang memahami bahasa ibunda sendiri

  8 comments:

  1. berbeza mmg ye tu kak :) good bg yg tak perasan pasal bnda ni...kdg2 kite tak terperasan.

    ReplyDelete
  2. kadang2 berasa lahir melayu x semestinya 'melayu'..bagusla kita sesama belajar benda baru. Banyak lagi tau...cee cari cee cari!

    ReplyDelete
  3. buka kamus dan fahami betei-betei maknanya. hehe

    ReplyDelete
  4. mmg keduanya berbeza.. penerangan yg ringkas tp padat..

    ReplyDelete
  5. mmg berbeza due words ni. ade jugak org tertukar ehh. ;)

    ReplyDelete
  6. singgah sini bawak entry baru http://dindamaisarra.blogspot.com/2012/07/natural-beauty-contest-ii-abg-stalker.html

    ReplyDelete
  7. sekali baca ingat konvokesyen :-)

    ReplyDelete

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Ads