Cara Cik En Menghadapi Fasa Endemik Covid19

Cara Cik En Menghadapi Fasa Endemik Covid19

Kalau dulu, sebut mengenai Covid19, mesti semua risau, takut dan ada yang jadi anxiety. Nak keluar rumah pun takut. Tapi kini kita dah semakin menuju ke fasa Endemik. Walaupun kita masih belum menang lagi ketika ini dengan jumlah kes harian yang tinggi namun kita seharusnya tetap menjaga SOP yang ditetapkan oleh KKM dan jangan sesekali ambil ringan dengan jangkitan ni.

Sejujurnya, Cik En sendiri masih risau dan dengan keadaan kesihatan Cik En yang masih belum menentu ini, Cik En masih banyak habiskan masa di rumah selain ke pejabat. Kalau dulu, Cik En memang suka travel dan bawa adik-adik (sepupu ) berjalan kesana sini. Adik-adik pun masih bersekolah dan ada yang masih belum menerima suntikan vaksin. 

 



 

Bagaimana Cik En Nak hadapi Fasa Endemik Covid-19?

Walau bagaimanapun, Cik En perlu keluar dan menghadapi semula kehidupan yang normal seperti sebelum adanya Covid-19. Kesihatan mental juga perlu diambil kira selain kesihatan diri.

Jadi, Cik En guide diri Cik En sendiri dengan senaraikan tips yang perlu Cik En ambil untuk diri Cik En dan keluarga untuk menghadapi fasa endemik Covid-19.

Antara tips yang penting Cik En ambil adalah 

1. Pengambilan Vaksin Yang Lengkap

 

Cik En akan memastikan keluarga Cik En menerima suntikan vaksin. Covid-19 adalah virus yang tidak mempunyai ubat. Jutaan penduduk Malaysia telah dijangkiti dan  hanya supportive treatment yang akan diberi.

Sebelum vaksin dicipta, risiko mendapat jangkitan adalah sangat tinggi lebih-lebih lagi bagi mereka yang ada komplikasi kesihatan. Kes kematian yang tinggi lebih banyak kepada mereka di dalam kategori ini. Memandangkan kini vaksin telah dihasilkan, sebaiknya kita ambil untuk bantu lindungi kita daripada serangan virus.

2. Mengamalkan Penjarakan Sosial

 

Walaupun dah masuk tahun ke 2, Cik En masih mengamalkan penjarakan sosial lagi lagi dengan kawasan yang sesak. Sesuai dengan cara Cik En yang tidak suka pergi kawasan yang ramai orang. 

3. Elakkan Dahulu Menerima Atau Mengadakan Aktiviti Sosial

 

 

Kerajaan telah memberi kebebasan untuk melakukan aktiviti sosial seperti kenduri, festival, program dan sebagainya. Tapi Cik En akan pastikan aktiviti sosial tersebut dalam keadaan terkawal sebelum pergi. Di kampung Cik En, ada yang hanya buat aktiviti menghantar makanan kenduri kahwin rumah ke rumah sahaja dalam mewar-warkan perkahwinan ahli keluarga mereka. 

4. Gunakan Mask Dengan Betul dan Selamat

 



 

Pemakaian mask menjadi sangat penting bagi semua orang saat ini. Jadi, pastikan pemilihan mask yang selamat dan gunakan dengan cara yang betul setiap kali keluar dari rumah atau ketika berada bersama kumpulan ramai dalam satu-satu masa. 

5. Sentiasa guna hand sanitizer

 

 

Apabila melakukan aktiviti di luar, kita akan menyentuh banyak permukaan serta benda. Ada juga tempat yang tak sempat untuk sanitizer oleh pekerja. Jadi, pastikan sentiasa bawa hand sanitizer dalam beg tangan dan gunakan setiap kali apabila menyentuh sesuatu barang atau permukaan.

 

6. Kuatkan imun badan dengan Eskayvie Diffenz

 

 

Walaupun Cik En mengamalkan penjagaan luaran, penjagaan dalaman turut Cik En titik beratkan. Cik En percaya, dalaman yang kuat mampu memberi kekuatan badan melawan virus. Cik En mencadangkan korang ambil suplemen tambahan untuk tingkatkan sistem imun badan seperti Eskayvie Diffenz. 

Dr Syid Ayob Syid Mustafa Al-Qudri, doktor perubatan dan pakar formulasi pun berkata, 

"Pengambilan makanan tambahan atau suplemen memainkan peranan yang penting untuk membekalkan sumber nutrisi mencukupi kepada badan. jadi pengambilan supplemen tidak boleh dipandang remeh" 

Untuk pengetahuan semua, produk Eskayvie Diffenz ini mengandungi 4 superfood yang dapat membantu meningkatkan imunisasi kita. Di bawah ni Cik En senaraikan 4 bahan utama yang ada dalam Eskayvie Diffenz.

1.     Cendawan Susu Harimau 



 

Bahan utama dalam Eskayvie Diffenz yang dapat memberi imun pada badan adalah Cendawan Susu Harimau. Mungkin ada yang tak pernah dengar atau pernah dengar tapi tak tahu apakah khasiatnya. Khasiatnya sangat banyak terutama masalah pernafasan. 

Cendawan Susu Harimau tidak tumbuh secara berkelompok tapi lebih kepada sendirian dan ianya tumbuh di kawasan hutan tebal terutama Banjaran Titiwangsa dan ianya susah untuk dicari. Ianya dapat menguatkan paru paru dan dapat membantu menyembuhkan masalah pernafasan seperti batuk yang kronik, asma, resdung demam dan juga selsema. Dengan kepakaran sains sekarang ini, Cendawan Susu Harimau ini telah dikulturkan dan memberi kandungan nutrisi yang lebih tinggi daripada yang meliar.  

Pada tahun 2002, pelbagai kajian telah giat dijalankan apabila mantan perdana menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad mengatakan bahawa penyakit batuk kronik yang dialaminya selama bertahun-tahun dapat diubati dengan cendawan ini. 

 

2.     Buah Camu-Camu


 

Buah Camu Camu ini pernah Cik En amalkan dahulu dalam memberi antioksida pada badan dan sememangnya banyak kebaikan terutamanya untuk jantung, salur darah, melawan keradangan dan mengurangkan risiko Alzheimer

3.     Vitamin C


 

Vitamin C banyak terdapat dalam buah buahan. Dan sesiapa yang sukakan kecantikan tahu Vitamin C boleh menjadikan kulit lebih cantik dan berseri. Tapi ramai tak tahu, vitamin C memberi banyak faedah lain pada jantung, penyerapan zat besi, tingkatkan sistem imun badan, penyembuhan luka, kurangkan risiko penyakit kronik dan merendahkan paras asid urik penyebab gout

 

4.     Vitamin D


 

Bagi mendapatkan Vitamin D, kita perlu makan makanan ikan, daging merah, hati, kuning telur, kekacang, yogurt dan banyak lagi. Kebaikannya adalah memberi kesihatan otot dan tulang, membantu mengawal berat badan, tingkatkan penyerapan kalsium dan meningkatkan sistem imun badan. 

Sebenarnya Vitamin D paling senang kita terima melalui cahaya matahari tapi kenapa ramai kekurangan Vitamin D ini? Disebabkan penggunaan skincare seperti sunblock, topi dan lain lain. 

 

Kenapa Cik En cadangkan pengambilan Produk Eskayvie Diffenz?

 

1.     Mudah

Ada yang menyatakan, pengambilan makanan yang seimbang mungkin sudah cukup untuk meningkatkan imunisasi badan tapi makanan segar yang sedia ada di pasaran tidak sesegar yang kita fikirkan. Faktor penggunaan racun perosak, cuaca dan pelbagai lagi memberi kesan pada kualiti. Jika dulu, sayur kita tanam sendiri dan kita tahu prosesnya dari permulaan sehingga dituai. Begitu juga buah, buah yang tumbuh di dusun kampung lebih terjamin kualiti berbanding dikomersialkan. 

Dengan Produk Eskayvie Diffenz ini, korang tak perlu susah mencari semuanya dan ianya ada dalam satu tablet sahaja. Ia tak perlu disimpan dalam peti sejuk.

 

2.     Boleh berkongsi dengan kanak kanak

Eskayvie juga ada perlindungan untuk anak-anak di bawah 5 tahun yang masih belum menerima vaksin iaitu Diffenz Junior. Korang boleh dapatkan set keluarga Diffenz bersama Diffenz Junior untuk lindungi paru-paru serta tingkatkan sistem imunisasi badan anda dan yang tersayang

 

3.     Harga yang berbaloi

Bukankah boleh ambil suplemen Vitamin C, lepas itu cari suplemen Vitamin D? Jika dibandingkan dengan harga, korang perlu habiskan lebih banyak wang daripada mengambil produk Eskayvie Diffenz ini. 

Total sehingga mencecah RM 499.00++ !!

 





 

Tapi Dengan Eskayvie Diffenz hanya RM 66 Sahaja

 

Testimoni Eskayvie Diffenz

Cik En nak kongsikan kisah Mohammad Nazri Augustine yang positif Covid-19 dan mempunyai sejarah penyakit asma kronik. Korang mesti sedia maklum, sesiapa yang mempunyai masalah pernafasan seperti asma dan positif Covid-19, kecenderungan untuk sampai ke tahap 5 adalah sangat tinggi. Alhamdulillah, dengan Eskayvie Diffenz, masalah beliau dapat diatasi dan sembuh dalam tempoh yang cepat. Doktor pun tak percaya! 

Korang boleh tonton video di bawah ini. 

MOHAMMAD NAZRI AUGUSTINE (38 TAHUN), PESAKIT ASMA KRONIK

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/hmffboFdRzU" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

 

Maklumat Eskyvie Diffenz

Untuk maklumat lanjut produk ini boleh baca di 

Website: www.eskayvie.com 

FB PAGE: Eskayvie Malaysia - https://www.facebook.com/eskayviemalaysia21official 

INSTAGRAM: Eskayvie Malaysia - https://www.instagram.com/eskayviemalaysia_/

 

Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

Post a Comment

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Previous Post Next Post