Menjawab Aduan Klinik Veterinar Ipoh Buat Servis Macam Siput

Menjawab Aduan Klinik Veterinar Ipoh Buat Servis Macam Siput | "SNAIL SERVICE AT ANIMAL CLINIC " inilah tajuk yang cik en baca bila team Veterinar Perak share link di group whatsaap. Menderau darah cik en ini. Sebabnya cik en kenal dengan staf di Klinik Veterinar Ipoh  (HQ) yang struggle buat rawatan dan layan customer. Dan juga cik en sendiri bekerja di klinik veterinar daerah yang separuh kesibukan dari Klinik Veterinar Ipoh tu. Cik en tahu macamana suasana di klinik ini. 


Walaupun ini bukan jawapan official dari Veterinar Ipoh tapi sebagai seorang staf yang mempunyai blog, cik en terpanggil nak menjawab Menjawab Aduan Klinik Veterinar Ipoh Buat Dikatakan Servis Macam Siput. Sebelum itu cik en akan share dengan korang aduan yang dikeluarkan oleh Facebook Perak Echo 


Ipoh Echo
18 hrs ·
SNAIL SERVICE AT ANIMAL CLINIC
The Perak Veterinary Department, located at Jalan Sultan Azlan Shah Utara (opp JPJ) provides medical treatments for cats, dogs and pets, generally. However, Ipoh Echo has received countless complaints from Ipohites about its “snail” service.
We sent our team recently to investigate and much to our horror there was truth in what was reported. Our reporter had to wait over three hours to see the vet with her “sick” cat.
The animal clinic within the department has laid out rules regarding registration - visitors can only register between 8 am and 11 am for morning session (45 cases) and between 2 pm to 3.30 pm (25 cases) Monday till Thursday. On Friday it is between 8 am and 10.30 am (45 cases) and between 2.45 pm and 3.30 pm (25 cases). The clinic is closed on weekends and public holidays.
The Executive Councillor for Public Utilities, Plantation and Agriculture, Abdul Yunus Jamhari who is responsible for the department said he has not received any complaints thus far,
"I advise aggrieved parties to file a complaint with me or my office. I’ll act on their complaints upon receipt,” he told Ipoh Echo when contacted. “Forward your complaints to my office," he insisted.
The public have the option of choosing private animal clinics in town, government-run clinics, nonetheless, should not only be efficient but people-friendly too. It is the new era of openness and engagement. The “repressive” years of Umno/BN are gone following GE 14 on May 9.
Readers wishing to file complaints regarding services at the Perak Veterinary Clinic can send them to Abdul Yunus Jamhari, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Bangunan Perak Darul Ridzuan, Jalan Panglima Gantang Wahab, 30100, Ipoh Perak.

Untuk pengetahuan korang yang mungkin ada terbaca atau terpengaruh dengan cerita ini, meh sini cik en nak terangkan satu persatu.


  • Dah mention siap siap pada kad waktu operasi. Pagi mereka accept 45 kes rawatan saja dan petang 25 kes rawatan saja. Korang jadi pakar mengira jap ye. (celok sikit point dari fb bos Azrin)
1 rawatan (termasuk masa masuk kucing, keluarkan kucing dari sangkar. konsultan/nasihat dan rawatan) : 6 minit (anggaran) 
Pagi : 45 kes bersamaan 270 minit ( 4 jam 30 minit)
Petang 25 kes bersamaan 150 minit 2 jam 30 minit lebih kurang
Total jam : lebih kurang 7 jam dan memang itu waktu bekerja kan?
Itu kalau 6 minit kalau kes berat sampai ambik masa lebih dari masa itu?? Maybe 7 ke 15 minit macamana? tak ke kena stay back sampai habis kes?


  • Pelanggan Klink Veterinar Ipoh sangat ramai sampaikan ada staf yang terpaksa bekerja lebih masa jadi consider la kenapa mereka hadkan bilangan kes yang diterima
  • Buat rawatan ini bukannya macam korang beli makanan kat food court yang siap sedia. Atau boleh masak 3 atau 4 order sekali. Nama pun rawatan, korang mesti nak kucing atau pet korang itu diperiksa betul betul. So ambil masa untuk semua itu. Salah diagnosis. salah ubat kucing mati. Kami juga kena aduan lagi
  • Tak ada improvement. Untuk pengetahuan korang la, cik en ini dah 7 tahun lebih lebih sikit ini, cik en sendiri tengok perubahan di Klinik Veterinar Ipoh itu. Dari lepak luar panas lit lit dah ada aircorn. Dulu tak ada sistem nombor, sekarang dah ada. Dulu tak ada had rawatan dan ada tunggu lama dan kecewa sekarang dah mention berapa kes dorang ambik untuk satu satu masa. 
  • Pasal ada keluarkan fake story kata spay anjing di Klinik Veterinar Ipoh RM 300 seekor pun, cik en nak marah, bila masa harga tu wujud ah? Memandai pula kata Private Clinic RM300 untuk 2 ekor anjing. Nampak tak spesis batu api itu. Geram cik en baca. Setahu cik en, harga kami paling murah yang ada. Maksimun pun around RM100 ke RM150 je. 
  • Andai rasa mampu pergi ke private pilihlah private. Dan juga kes kes yang kronik better rujuk pada private yang mana ada perkhidmatan warded. Bukannya nak kata menghalau tapi consider la, nama pun klinik veterinar kerajaan dengan ramai pelanggan dan kelengkapan yang tak lengkap jadi untuk elakkan jadi kes mati sebelum rawatan di sebabkan tunggu lama better la ke klinik yang lebih lengkap peralatannya. (kalau nak suggest tambah peralatan atau staf better komplen terus ke bahagian atasan bukan viral macamni. Sebabnya kami orang bawahan yang baca rasa sakit hati. Orang atasan tak baca hal hal viral macamni)
  • Ada kata vet selalu tiada dan katanya ianya bad attitude staf. Korang ingat kami ini buat rawatan kucing dan anjing ke? Kami ada bahagian ruminan, bahagian perlesanan, bahagian kesihatan, bahagian komplen yang korang tengah buat tu dan banyak lagi bahagian termasuk kewangan. Jadi semua ada peranan dan ada tambahan tugas selain kerja hakiki yang ada
  • Ada juga kata datang petang dan dah closed. Off course la.... kalau klinik tutup pukul 4.30 korang mai kul 4.35 sememangnya kami kata closed ditambah memang dah ada barisan pelanggan yang menunggu lama dari pukul 2.30 petang lagi. 
  • Ada kata pilih staf lover animal, bukan staf lover money. Korang ingat duit korang bayar itu masuk poket staff ini ke? Semua masuk sistem dan korang sendiri dapat resit right?? Kalau private yes! kalau mereka cas tinggi pun masuk poket mereka. Kami ini hujung bulan dapat gaji dan bila ada bonus sikit dah ada kata macam macam.. haiiih
  • Non Friendly attitude.. Isk, bayangkan la korang layan macam macam kerenah. Bukan keranah pet tapi kerenah pelanggan sendiri. Korang nak mereka layan macam kawan sembang panjang panjang ke? Ramai lagi pelanggan kat luar sana menunggu. Standard la kalau penat, muka pun tarak senyum. Tapi staf Klinik Veterinar Ipoh masih ada rasa tanggungjawab habiskan  semua pelanggan yang sudah daftar walaupun mereka dah tahap stress dan penat yang maksima
  • Datang, tunggu lama dan tiada perkhidmatan xray. Hurm. Ini korang kena jadi bijak sikit. Apa kata call dulu dan tanya pasal perkhidmatan xray. Cik en sendiri dari daerah pun suggest untuk customer call dulu Klinik Veterinar Ipoh untuk appointment atau terus ke klinik veterinar swasta yang lain. (bukan apa sebab tak mahu membebankan staf Klinik Veterinar Ipoh dengan pelanggan dari daerah) Ini list Klinik Veterinar Swasta di Perak mengikut daerah kalau korang nak pergi
  • Dan untuk pengetahuan, hari tersebut (komplen dibuat), staf bertugas lebih awal dari biasa dan ada ini yang berlaku


  • Korang nampak tak macamana staff sana macamana? dalam 3 kes yang lama, staf masih fikirkan pelanggan tunggu lama dan curi curi masa buat rawatan yang lain. Sama dengan cik en, sementara tunggu kucing bius cik en masih sempat buat 2 3 kes dan ada sampai terlalu lama, kucing bius mula sedar. 
  • Dan jangan politikkan tugas kami. Kami staf kerajaan yang mengikut arahan dan tugasan yang telah ditetapkan. Sama aje perkhidmatan kami masa kerajaan lama dan baru. Jika pihak atasan yang bagi peruntukan kemudahan, kerja kami tetap sama yang dapat kelebihan pelanggan sendiri. 

Dah la kot cik en menjawab. Sebagai staf yang bertugas di klinik kerajaan dan sure di klinik swasta juga, hanya kami saja tau macamana sibuknya bahagian klinik ini. Dengan nak fikir kenapa kucing itu sakit, bagaimana nak rawat, ubatan apa yang perlu. buat kira kira untuk dosage ubat dan melayan setiap pertanyaan pelanggan dan ada juga kes pelanggan yang cerewet tak kena tempat dan last yang palingg stress bila kucing garang sampai tak leh di sentuh atau diperiksa. 
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

2 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Selalu macam tu.. Kerjanya nak viral je.. Buatlah aduan di tempat yang betul.. Dahlah kakitangan tak cukup, nak cover macam-macam kerja selain hakiki.. Sabar jelah dengan perangai manusia nie..

    ReplyDelete
  2. first time tahu skop kerja klinik veterinar sebab tak pernah jejak kaki pun. Be strong cik en layan kerenah pelanggan

    ReplyDelete
Previous Post Next Post