Vulva Kucing Betina Ini Tertutup Sampai Tak Boleh Kencing

Vulva Kucing Betina Ini Tertutup Sampai Tak Boleh Kencing | Kes flushing pada kucing jantan proses yang cik en selalu buat. Itupun hasil tunjuk ajar bos dan senior cik en. Iyelah, cik en kan pembantu veterinar je, kursus pun tak pergi jadi untuk terus bertahan di klinik cik en kena belajar pada senior dan yang lebih berpengalaman. Kalau kucing betina cik en memang tak ada pengalaman buatnya. Dan kes Vulva Kucing Betina Ini Tertutup Sampai Tak Boleh Kencing ini merupakan kes pertama bagi cik en. Belajar jugalah dari senior yang ada masa itu.


Vulva Kucing Betina Ini Tertutup Sampai Tak Boleh Kencing


Kes Vulva Kucing Betina Ini Tertutup Sampai Tak Boleh Kencing ini cik en accept pada awalnya sebab owner kata kucing ini kalau kencing akan menjerit dan tak nampak keluar air pun. Cik en pun check la bladder atau pundi kencing dan terasa besar. Diagnosis awal, mungkin dah mula kencing tak lawas. Masa itu owner kata kucing ini jantan dan dah dimandulkan. Cik en pun tak la check area montot dia sebabnya kucing ini mula agresif. So cik en decide untuk pelalikan untuk buat proses flushing.

Selesai pelalikan dan kucing dah mula tidur, cik en ambil la peralatan flusing dan mula nak buat. Check, check dan check.. Eh? Mana dia punya penis? Eh, mana lubang dia? Jantan ke Betina ni? Jantan kot, mugkin dah dimandulkan so pisbol dia dah takde. Tapi asal keronsong pisbol pun tak ada ini? Kalau betina, mana lubang vulva dia? Tak ada la? Ada lubang montot je. Cacat ke pe kucing ini? Kalau cacat dari kecil camna boleh jadi sebesar ini. Takkan bertahun dia tak kencing. Macam macam persoalan dah ada dalam otak cik en. Bila tengok camni, teringat kisah kambing baru lahir yang tak ada lubang montot. Tapi cik en tak ada pengalaman untuk alter buat lubang jadi cik en pass pada yang lebih pakar. Berbalik pada kucing tadi, cik en mula la tak senang duduk dan check lebih teliti. Memang ada lubang tapi tersangatlah kecik dan macam luka yang dah bersambung. Mungkin dia pernah luka bahagian vulva dan dah baik luka dan menutup saluran vulva yang mana satunya laluan air kencing dan peranakan. 


Dibawah ini cik en terangkan melalui gambar perbezaan kucing jantan dan kucig betina. Kalau jantan chateter masuk ikut penis dah boleh terus ke bladder. Tapi betina kena orang yang dah expert buat sebab dalam vulva ada 2 lubang yang kita kena bezakan. 

Anatomi Kucing Betina

Anatomi Kucing Jantan

Kes ini cik en panggil senior cik en En Amir untuk buat bersama. Dia pun sependapat dengan cik en sebab jumpa kesan luka diseiktar lubang vulva. Mula la terfikir, kucing ini dirogol ke pe? Hahahha. Sampai lubang vulva dia terkoyak. En Amir cuba gunakan chateter untuk bukakan lubang, mungkin tersumbat tapi tak boleh, terpaksalah zaaappp.. buat lubang kecil. Barulah air kencing boleh keluar. Fuh.. selamat walaupun kelam kabut juga pada awalnya. 

Tapi.... kalau luka yang kami buat ini bercantum semula, kes ini akan jadi balik. Jadi disebabkan klinik veterinar kerajaan kekurangan kepakaran dan peralatan, kami mintak owner bawa ke swasta untuk rawatan lanjut. Tapi berjaya la kami selesaikan masalah lubang vulva yang tersumbat tu dan keluarkan air kencing yang dah penuh di bladder. 

Kekadang kami ini terpaksa jadi doktor bila kes kes mendesak seperti ini. Tolak kang, faham fahamlah customer akan salahkan itu ini. Jadi kami buat sebaik boleh. Lagi lagi kes makcik pakcik susah tak berduit. Bila suruh refer klinik swasta, dorang bagi macam macam alasan, lastlast akan keluar ayat "biarlah kucing itu mati, klinik kerajaan pun semuanya tak ada, nak hantar swasta duit takda" Jadi nak tak nak kesiankan kucing, kebanyakkan kami buat juga tapi dengan apa yang ada je. Kesiankan kucing yang memandang kami dengan mata berkaca kaca. Hurm.. 



Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

3 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. kesiannya kucing ni. harap owner dia sehabis boleh selamatkan dia

    ReplyDelete
  2. kesiannya kalau kucen kena macam ni.. teringat plak kat butang tapi dulu butang kes flutd tu.. yg ni kes lain ye cik en

    ReplyDelete
  3. Memang mulia tugas vet ni.. <3

    ReplyDelete
Previous Post Next Post