Post Mortem Kerbau Sapi


Post Mortem Kerbau Sapi | Post Mortem atau bedah siasat merupakan satu langkah siasatan yang dilakukan pada haiwan atau manusia untuk mengetahui punca-punca kematian. Tapi cik en tak la nak terangkan mengenai manusia sebab cik en pembantu veterinar, jadi cik en hanya PM untuk haiwan ternakan sahaja. PM not perdana menteri atau private massage tapi shortform bagi post mortem bagi team veterinar ye. Jangan salah pulak. 

Sebelum ini cik en ada terangkan mengenai PM di entri post mortem haiwan . PM ini boleh dilakukan di makmal veterinar atau lapangan (ladang ternakan). Bergantung kepada saiz ternakan. Kalau kerbau yang besar takkan nak diusung ke makmal veterinar kan? So tugas staf veterinar di daerah untuk buat PM di lapangan. Selalunya 5 organ akan diambil sebagai sampel iaitu Hati, Jantung, Peparu, Limpa dan Buah Pinggang.

Untuk kali ini, cik en menerima panggilan telefon daripada peternak mengenai kerbau berbaka sapi mati dalam keadaan tiba tiba. Kebetulan, cik en dan team perlu ke tempat peternak tersebut untuk buat program penvaksinan. Jadi sebelum program penvaksinan kerbau di jalankan, cik en buat dulu PM. Sebenarnya ini first time cik en buat untuk ternakan jenis ruminan besar. Selalu hanya buat untuk ruminan kecil seperti kambing sahaja. So dari segi saiz dan berat mungkin memerlukan tenaga yang lebih pada cik en. So far, apa salahnya kan? pengalaman untuk PM haiwan yang besar. 


Kerbau diatas sebenanya sihat petang sebelum itu. Peternak iaitu owner datang awal pagi tersebut dan tengok kerbau ini dah mati. Disebabkan kerbau ini mati di dalam kawasan kandang dan kebetulan betul betul di tepi pagar, jadi susah untuk kami memusing atau menterbalikkannya. Dengan posisi yang ada, agak sukar sebenarnya untuk kita ambil sampel sampel yang diperlukan. Sepatutnya posisi seperti dibawah ini :


Hahaha. Jangan gelak ye, cik en cuba nak bagi gambarangan kat korang dengan gambar yang mudah. Yang ada di google nampak complicated takut korang tak faham. Korang perlu baringkan haiwan yang mana kepala haiwan tersebut disebelah kanan korang. So untuk kes PM kerbau sapi ini, kepala di sebelah kiri dan susah sedikit untuk kita dapatkan 5 organ tersebut tapi still boleh buat PM. Senang cite bahagian kiri kerbau mesti dibawah. Ini kerana rumen terletak disebelah kiri ternakan yang mana boleh mengganggu penglihatan semasa pemeriksaaan dilakukan. Sebabkan tiada choice, kami terpaksa gunakan tali untuk ikat kaki kiri depan dan belakang. Ini untuk memudahkan PM. Kebetulan kerbau tersebut dan kembung jadi body agak keras. So jangan ada yang komen, position ini salah. Kami tiada choice untuk menterbalikkan dia. Selesai ikat, operasi pun bermula. Ini sebahagian gambar yang sempat dirakam ye. Ini untuk tatapan dan info baru bagi yang bukan dalam bidang veterinar atau medic



Disebabkan terbalik ini, cik en ambil buah pinggang dahulu sebabnya ianya senang diambil dahulu sebelum organ lain. 





Disebabkan dah berpeluh dan mula letih, terpaksa minta pertolongan staf lain juga. Bukan senang tau, Berat dan susah. Dalam masa yang sama geng senior membuli cik en. Hahaha. Dalam masa tersebut, gas  methane, carbon dioxide, dan sedikit gas hydrogen. yang ada dalam perut rumen kerbau dah mula keluar. Salahnya cik en gak, ter tebuk perut yang korang nampak besar macam bunting itu. Gas tersebut kalau ada api, mau meletup korang.. Hahaha. Sedikit gambaran mengenai perut kerbau.

Image result for gas monoxide rumen cow


Gas ini jangan main main, sebab itu ada yang katakan kentut lembu boleh menipiskan ozon. Yang itu cik en sendiri tak boleh nak buktikan tapi ada juga logik akal. 


Gambar diatas adalah keadaan bahagian dalam perut kerbau (rumen) tersebut. Bahagian kulit perut nampak kehitaman dan reput. Analisis awal mendapati, kemungkinan kerbau ini keracunan. Mungkin termakan baja atau rumput yang telah diracun. Kebetulan kerbau ini jenis integrasi iaitu lepas di bawah pokok kelapa sawit. Disebabkan itu, kami ambil untuk sampel keenam, lapisan dalam perut kerbau (rumen) tersebut.

Setiap sampel perlu di masukkan kedalam plastik baru. Satu sampel, satu plastik. Labelkan dan simpankan dalam satu plastik yang lebih besar serta labelkan no tag ternakan, jenis ternakan, nama peternak dan  alamat ladang serta tarikh PM dijalankan. Sampel PM boleh hantar terus tke makmal tapi kalau dah lewat petang, boleh simpan di dalam peti ais beku. Keesokkan harinya barulah dihantar. \ Settle dan tunggu laporan penuh daripada makmal. 

Saja nak sharing dengan korang, perut haiwan ruminan ini tak sama dengan perut kita. Ruminan bermaksud haiwan yang mempunyai 4 sistem perut.  Rumen, Reticulum, Omasum dan Abomasun. Dibawah ini sdikit info dan gambaran untuk korang :

Kalau korang perasaan, anak panah warna hijau itu adalah permulaan. Sebabnya lembu akan makan makan dan makan tapi di simpan di rumen dan seterusnya ke reticulum. Lepas itu bila balik ke kandang, korang akan perasaan, mulut haiwan ruminan ini masih mengunyap, itu tandanya, makanan tadi dikunyah semula dan barulah masuk ke omasum dan seterusnya ke abomasum dan akhirnya ke usus dan jadilah najis. Jadi untuk kes kerbau tadi, perut dia besar bukan kerana bunting tapi disiang hari, kerbau itu makan dan masa itulah semuanya yang dimakan disimpan. Kira masa Unta la.. Simpan air di bonggol. Bila diperlukan barulah digunakan. 1 ekor kerbau dalam berat 300kg memerlukan lebih kurang 20 kg rumput segar. 

Selesai juga entri ini. Sebelum ini cik en kongsi secara general. Disebabkan fikir pembaca cik en hanya dikalangan orang luar dalam bidang vet. Tapi ada juga vet yang menjadikan blog ini sebagai rujukan. Apa apa pun terima kasih dan cik en masih lagi dalam proses belajar. Insyallah, kalau ada kes kes lain, cik en akan kongsi. 
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

6 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Oo..camni rupanya kalau proses pm tu dibuat ya. berapa orang sebenarnya yang buat pm tu. kalau sorang memang tak terdaya rasanya tu kan

    ReplyDelete
  2. terbaik r keje cik en.
    serender aku tengok.
    boleh dah masuk geng melapah lembu pasni :p

    ReplyDelete
  3. info yang menarik .. baru tau yg dah kunyah dan telan pastu kunyah balik .....

    ReplyDelete
  4. seram tgk...
    apa kesudahan punca2 kematian kerbau ni

    ReplyDelete
Previous Post Next Post