Nak Jadi Blogger? Sanggup Ke Korang....


Nak Jadi Blogger? Sanggup Ke Korang... | Entri kali ini entri santai sebabnya cik en masih dalam minggu kursus. Untuk minggu ini cik en ke Kursus Kepimpinan dan Pemantapan Kualiti Pengawai Pemeriksaan Pensikilan myGAP Jabatan Perkhidmatan Veterinar kali ke 2 untuk tahun 2016. So bila dah kursus ini, agak terhad untuk cik en ber"karya" dalam blog. 

Tapi cik en bukannya nak bercerita mengenai kursus ini tapi dalam berkursus dapatlah beberapa orang private massanger cik en untuk jadi blogger. Mungkin nampak cik en asyik promosi produk dan ada la sesekali dapat undangan event dan review, so menarik minat mereka untuk jadi sebahagian daripada blogger. So nak cerita la sikit. Nak jadi blogger sangat senang. Korang create blog dan korang boleh gelar diri blogger tapi untuk jadi blogger yang berpengaruh susah sangat sebabnya korang perlu korbankan separuh daripada kehidupan korang yang sekarang ini dan ada yang 90 peratus untuk menjenamakan diri korang sendiri. Nak cerita wang ringgit memang banyak la seperti internet, domain, bil elektrik dan sebagainya, masa korang lagi lagi yang sebagai part time blogger, korang kena settlekan task walaupun masa itu masa korang rehat, korang kena rajin tonjolkan diri di media sosial lebih lebih lagi untuk tarik perhatian PR, korang kerna korbankan masa bercuti korang (kena update blog). 

So janganlah korang anggap apa yang kami ini dapat sekarang ini, hasil sebulan dua. Ada yang berblog dari 2009 lagi dan cik en sendiri bermula 2010. Itu pun selama 4 tahun, blog bersawang tanpa pembaca. Cuma setahun dua ini, dengan usaha melobi diri sendiri dapatlah masuk "paper" , dapat job berbayar, dapat produk percuma dan sebagainya. 

Jadi nasihat cik en, kalau nak jadi blogger, tak salah.. tapi betulkan niat balik. Jangan jadi blogger sebab nak dapatkan income semata mata. Yang jenis macamtu la yang merosakkan nama baik blogger. Sebab apa? sebab dorang buat entri fitnah dan panas untuk dapatkan trafik. Salah tu ye.... 

Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

4 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. wow tajuk.. hahaha..

    kadang2 ikut nasib jugak.. tapi mmg bukan kerja mudah kalau nk berjaya.. kna usaha jugak.. nasib baik, usaha kita tu berhasil.. hmm..

    ReplyDelete
  2. Betul tu cik en. Kadang2 sebab segelintir blogger yg lain pun turut kena tempias. sebab community blogger ni ramai.

    ReplyDelete
  3. Hi saya blogger animasi.sertai segmen ucing nak bloglist (^_^)

    ReplyDelete
  4. betul, tulislah apa yang kita tahu. kena rajin nak2 lagi blogwalking dan komen yang baik2. jangan tulis kisah sensasi yang ntah apa2 huhu

    syabas dan tahniah sis kita mula menulis di tahun yang sama sep sikit hehe!!

    ReplyDelete
Previous Post Next Post