Sitiawan - KLIA - Kota Kinabalu | Trip Percutian Ke Sabah Tanpa Travel Agency


Trip Percutian Ke Sabah Tanpa Travel Agency | Pengalaman Pertama Menaiki Kapal Terbang | Masih ingat entri Persediaan Trip Percutian Ke Sabah Tanpa Travel Agency sebelum ini? Cik en ambil masa juga untuk menaip untuk entri berkaitan travel ke Sabah ini. Sebabnya banyak gambar yang perlu cik en selected dan watermark kannya, So akan ada siri siri selepas ini akan terlewat sedikit. Ok, tanpa nak habiskan masa korang baca benda yang tak ada point ini, jom kita teruskan pengalaman cik en yang pertama kali di KLIA dan menaiki flight

Jam 12.30 tengah malam 20 September 2016, cik en dah keluar rumah dan bas cik en akan sampai pukul 1 pagi, jadi ada masa untuk lepak sekejap di kedai mamak bersebelahan dengan Star Shuttle di Sitiawan ini. Bas sampai jam 1.00 pagi dan cik en pun memulakan perjalanan yang panjang. Kalau diikutkan perjalanan bas ini dari Lumut-Sitiawan-Teluk Intan-KLIA-KLIA2. So sepanjang perjalanan, cik en tidur tak sedar diri. Sampailah di satu terminal lebih kurang pukul 5 pagi, Cik en tak pasti terminal apa. Sebabnya tak pernah sampai ke terminal tersebut. So cik en agak Terminal TBS kot. Hahhaha, sedangkan tahu yang bas ini direct ke KLIA. Cik en releks la.. sampai la rasa mcam dengar KLIA. cepat cepat cik en tanya orang sebelah dan guees what?? Yes, Inilah KLIA. Fuh.. cepat cepat la cik en dan adik turun kalau tak ke KLIA2 la kami. Tak malu la cik en cakap, cik en tak pernah sampai ke KLIA lagi lagi tempat basnya. Nasib baik dan cik en nak story, bermula dari saat cik en turun dari bas, semuanya asing dan cik en tak pernah lalui. Kalau KLIA sendiri pun, cik en tak tahu, apatah lagi nak kek bahagian berlepas. Kami adik beradik berpusing mencari bahagian berlepas. Ada peta di KLIA tapi mungkin baru bangun tidur buat cik en blur sedikit. 

Tapi kami sampai juga bahagian berlepas dann.. satu lagi, macam mana cik en nak check in dan nk letak beg besar kami ini?? Dah sudah.. dok perati je orang sekeliling. Dah buntu sangat, terus ke kaunter Malindo dan dia bagi guide untuk terus check in barang. Alhamdulillah.. semuanya selesai. Dan kami terus cari makan sebab lapar dan kami makan la di Old Town KLIA. Kos makan RM26.00


Selepas makan, kami ke anjung tinjau semata mata nak tengok kawasan parking untuk kapal terbang. Hahahha. Nampak jakun kan? tapi cik en still control ayu dan confident yang tinggi. Gaya kena ada okey! Hahahha.


Dalam pukul 8 pagi, KLIA dah mula hujan. Dok fikir juga, kalau hujan, flight delay ke? Yela kan.. cuaca tak ok. Rupanya tak ada yang delay. Dalam 20 minit, hujan pun berhenti.

Jam 8.30 pagi cik en dah check in dan stanby di kawasan kaunter Malindo. Dan tunggu sampai pukul 9.00 pagi tiba tiba flight delay 30 minit. Pukul 9.30 pagi kami dah duduk dalam flight. Wa! teruja sungguh. Start tengok movie yang ada. Sebenarnya cik en nak alih perhatian sebabnya nerveous naik flight. Cik en takut dengan ketinggian. Dan cik en cabar diri duduk di tepi tingkap. Kena lawan ketakutan itu. Masa flight start untuk fly, rasa laju macam naik ferrari tu (walaupun lebih laju) dan perlahan lahan naik ke udara. Mata yang tengah tengok movie curi curi juga pandang luar. Hampir 30 minit nak bagi kuat semangat dan akhirnya berjaya. Langgar awan pun bergoyang jadi kepala ini dah berfikir macam macam. Hahha. Bila di ingat kelakar gila. 









Perjalanan ambil masa 2 jam 30 minit. Sempat la layan kartun dan cik en terasa sesak nafas juga bila di atas awan. Tak pasti kenapa mungkin tekanan udara buat cik en rasa tak selesa. Mungkin ada yang baca entri ini akan beri penjelasan kenapa cik en terasa sesak nafas bila di atas awan. 





Kami sampai di Kota Kinabalu dalam jam 12.30 tengah hari. Turun saja terus cik en ke bahagian pendaftaran untuk pelancong semenanjung, Sampai di kaunter berikan kad pengenalan dan tiket flight. Dan pihak imegrasen akan beri satu pas yang boleh bertahan selema 30 hari. Kecik saja dan simpan baik baik sebab nanti nak balik semenanjung kena pulangkan balik. 

Selesai ambil bagasi cik en bergegas berjumpa dengan Kak Azizi yang merupakan rakan kongsi Faizul untuk ambil kereta. Kak Azizi memang ramah sangat dan banyak benda di sembang terutama kawasan makan dan kawasan kawasan best di KK. Disamping itu, dia bagi guide line harga barangan kering di KK. Dalam 30 minit juga berborak di tepi jalan dan kak Azizi berpesan, jika ada masalah, hubungi dia. Sebelum bergerak, cik en check dulu kereta, pastikan tiada kemik, tekanan tayar yang cukup dan sebagainya. So bermulalah aktiviti aktiviti kami di KK untuk hari pertama.. Tapiii.. bukan di entri ini.. Kena tunggu next entri yeh!

Perbelanjaan Hari Pertama di KLIA

Sarapan Pagi Di Old Town : RM 26.00

Jumlah : RM26.00
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

3 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. ooo dtg sabah.. welcome2.. :D

    dkt klia ada food court dkt tingkat 2 @ 3 kalo tak silap.. tak pun makan di mcd je.. hehe..

    datang sabah naik keretapi tak? sampai ke tenom?

    ReplyDelete
  2. orang yang takut tinggi dan takut naik kapal terbang memang biasa rasa sesak nafas. psikologi mungkin? tau sebab saya pun sama..huhu

    ReplyDelete
  3. saya blm pernah ni naik kapal terbang

    ReplyDelete
Previous Post Next Post