10 Tips Mudah Untuk Tidak Tinggalkan Sahur


10 Tips Mudah Untuk Tidak Tinggalkan Sahur | Setiap kali bulan puasa, semestinya semangat bersahur akan berkobar kobar seminggu awal, masuk minggu seterusnya, mulalah semangat bersahur berkurang. Lagi lagi bujang kan? Sama la dengan cik en, dan selalu skip bersahur sedangkan bersahur adalah amalan sunat yang mudah dilakukan walaupun segelas air masak. Kali ini cik en kongsikan cara mudah untuk sediakan juadah tanpa ada adegan hangus atau tak sempat memasak disebabkan lambat terkejut sahur. 

  1. Jika masih bujang, boleh sediakan stok makanan segera yang berkhasiat di dapur. Contoh oat, Instant Milo/Horlick/Nescafe dan kurma
  2. Beli thermos dan letakkan air panas sebelum tido, senang untuk bancuh oat segera atau Instant Drink. Tidaklah tertidur balik sementara tunggu air masak kan? 
  3. Jangan bancuh oat atau Instant Drink dengan 100% air panas, letakkan air biasa juga untuk mengelakkan kepanasan dan perlu tunggu untuk sejuk. Takut tertidur balik. hihihi..
  4. Untuk yang wajib makan makanan berkarbohidrat seperti nasi,mee atau sebagainya, bolehlah masakkan nasi dan lauk pauk sebelum tidur atau siap siap goreng mee sebelum tidur.Boleh simpan dalam peti ais atau biarkan dalam kuali dan tutupkan saja dengan penutup Jangan terlalu awal, takut nanti basi. Sebelum makan, panaskan semula.
  5. Jika tidak suka menu panas semula, boleh sediakan stok telur dan sardin banyak banyak. Sebabnya goreng telur dan sardin adalah satu makanan yang senang di masak.
  6. Kisar bahan tumis seperti cili kisar, bawang putih, bawang merah. Nanti nak masak, lebih mudah.
  7. Boleh sediakan stok makanan sejuk beku (tidak digalakkan makan)
  8. Bangun tidur terus mandi, inilah cara segarkan mata dan badan. S
  9. Bangun 30 minit sebelum habis bersahur. Sahur terbaik adalah 15 minit sebelum masuk Imsak
  10. Jika masih tidak boleh, bolehlah bersahur tengah malam sebelum tidur dan bangun sebelum masuk Imsak dengan minum air sahaja.

Diharap tips ini boleh memberi idea atau membantu sesiapa yang selalu terlepas bersahur. Sedangkan bersahur ini adalah membezakan antara penganut agama lain dengan agama Islam. Dan untuk pengetahuan pembaca cik en, waktu sahur adalah waktu mustajab untuk berdoa tau. 
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

4 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. alhamdulillah..terima kasih cik en...input bermanfaat untuk guide dan peringatan ni..

    ReplyDelete
  2. Bersahur sunat muakad yg amat digalakan eloklah bersahur kalau niat nk puasa sunat r wajib.

    ReplyDelete
  3. dulu dok U sahur minum air je.. malas... skrg dok rumah sahur x payah pikir dah.. mak ada.. konfom bangun, konfom makan..

    ReplyDelete
Previous Post Next Post