TUTORIAL : Blog Mempunyai SiteLink di Carian Google

TUTORIAL : Blog Mempunyai SiteLink di Carian Google | Blog yang mempunyai SiteLink di Carian Google adalah blog yang akan membuat pengunjung yakin dengan blog kita. Diakui terlalu lama cik en mencari tutorial mengenai SiteLink. Pada mulanya cik en langsung tidak tahu nama bagi keadaan carian google untuk blog  seperti di bawah ini.

TUTORIAL : Blog Mempunyai Site Link di Carian Google

Pelbagai nama yang cik en taip di google seperti subtitle di carian google, subtitle web di google dan banyak lagi, alhamdulillah cik en tahu juga apa nama bagi keadaan itu. Ianya adalah SITELINK. Setelah itu, barulah cik en mencari perkataan SiteLink di Google. Diakui di Malaysia, jarang atau mungkin tiada yang membuat tutorial sebegini. Kalau ada pun, mungkin tidak mendapat carian teratas di Google Search. Kali ini cik en nak kongsi, tutorial untuk menjadikan blog korang apabila di cari di google mempunyai SiteLink sendiri. Tapi diingatkan, ianya akan keluar pada carian tertentu sahaja. 

Ikut Tutorial di bawah
  1. Pastikan blog korang mempunyai Google Webmaster
  2. Sebelum itu pastikan blog korang mempunyai Site Map
  3. Link Site Map korang perlulah di Sitemaps di Google Webmaster
Tutorial Site Map. 
Ada 2 cara, satu menggunakan HTML dan satu lagi menggunakan generator Sitemaps

Untuk penggunakan HTML, 
  • korang boleh copy paste HTML di bawah dan diletakkan di NEW PAGE bukannya, New Gadjet dan save
<script src="http://me-sitemap.googlecode.com/files/mysitemap.js" type="text/javascript"></script> <script src="http://www.nurfuzie.com/feeds/posts/default?max-results=9999&amp;alt=json-in-script&amp;callback=loadtoc"></script>

  • Tukar http://www.nurfuzie.com dengan url blog korang
  • Publish dan ambik url page sitemap korang dan submit di Google Webmaster
Untuk menggunakan Generator Sitemaps 
  • Masuk ke Generator Sitemaps
  • Masukkan url dan details yang lain seterusnya tunggu.
  • Nanti bila sudah dapat url seperti ini : http://www.nurfuzie.com/sitemap.xml bolehlah menggunakannya untuk submit di Google Webmaster
  • Abaikan Step 1 Download the sitemap file here and upload it into the domain root folder of your site(http://www.nurfuzie.com/).
Selesai dan ianya selalu berfungsi bila ada domain sendiri dan selalu update blog korang. Boleh cuba kalau rasa tidak berjaya, boleh tengok tutorial yang lain di Google Search. 

Update : Sila semak blog anda disini dan pastikan tiada yang error juga sebelum site link korang keluar di carian google






Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

5 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. wah bagusnya tuto ni! kena bookmark dulu noh!

    ReplyDelete
  2. thanks for the info. tp x berapa jelas sgt, nk try buat. gambar tutorial mungkin dpt membantu

    ReplyDelete
  3. bagus bila blog kita ada sitelink di SE, mudah untuk memaparkan entri yang ada di blog, betul tu cik EN, kebelakangan ni kebanyakkan tutorial di SE dari seberang sahaja yang duk first page, blogger kita kena banyakkan tutorial dan SEO kan entri :)

    ReplyDelete
  4. kalau guna blogspot tak boleh ke

    ReplyDelete
Previous Post Next Post