Telefon Bimbit Bersadur Emas

Assalamualaikum
apakah hukum lelaki memakai telefon bimbit yang bersadur dengan emas?
pernah tak kita terfikir mengenai hukum ini.



Jawapan
Haram jika sadurannya banyak sehingga boleh dibakar. Jika sedikit, pendapat yang sahih adalah harus

Details cik en copy paste 
ISU:
 
Apakah hukum lelaki memakai telefon bimbit yang bersadur emas 24 karat?

PENJELASAN:

Islam mengharamkan ke atas umatnya sama ada lelaki ataupun wanita menggunakan peralatan yang diperbuat daripada emas ataupun perak. Ini berdasarkan kepada sabda Nabi Sallallahu Alahi Wasallam:

وَلَا تَشْرَبُوا فِي آنِيَةِ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ، وَلَا تَأْكُلُوا فِي صِحَافِهَا
Maksudnya: “Jangan kamu minum dalam bekas emas dan perak, dan jangan kamu makan dalam pinggan daripadanya”. (Riwayat al-Bukhari, 7/77 dan Muslim, 3/1638).

Hukum pengharaman ini disepakati oleh seluruh ulama sebagaimana nukilan Imam Nawawi, “Umat Islam telah ijmak tentang pengharaman makan, minum dan penggunaan-penggunaan lain terhadap bekas emas dan perak” (Al-Majmuk, 1/250).

Walau bagaimanapun, dalam kes bekas atau peralatan yang tidak diperbuat daripada emas tetapi hanya disadur dengan emas, terdapat beberapa pandangan ulama mengenainya.

Majoriti ulama termasuk mazhab Hanafi, Maliki dan Syafie berpendapat bahawa peralatan yang diperbuat bukan daripada emas atau perak tetapi hanya disadur dengan emas atau perak adalah harus digunakan, dengan syarat kadar saduran tersebut sedikit. Tahap sedikit yang dibenarkan adalah berbeza antara mazhab.

Dalam mazhab Syafie, kadar sedikit yang dibenarkan ialah sekiranya peralatan tersebut dibakar di atas api, saduran emas atau perak tersebut tidak terkumpul. Jika sekiranya saduran emas atau perak boleh terkumpul jika dibakar di atas api, maka peralatan tersebut tidak dibenarkan (Al-Nawawi, 1/260).

Berbalik kepada soalan, telefon bimbit diberikan hukum yang sama dengan peralatan, kerana ia adalah sejenis gajet yang digunakan. Ia tidak boleh disamakan dengan barang perhiasan. Justeru, berdasarkan kepada perincian hukum peralatan yang disadur dengan emas atau perak, maka hukum menggunakan telefon bimbit yang disadur dengan emas sama ada bagi lelaki atau wanita hendaklah dilihat kepada kadar saduran padanya. Sekiranya saduran emas itu banyak sehingga boleh terkumpul jika dibakar di atas api, maka hukumnya adalah haram. Tetapi jika sekiranya saduran emas itu sedikit, maka pendapat yang sahih adalah harus.

Wallahu A’lam.

atau boleh rujuk disini

Photobucket
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

1 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Previous Post Next Post