Melancong ke Gunung Arxan pada Musim Gugur


Kompleks Gunung Berapi Halaha merupakan sebuah kompleks gunung berapi yang terkenal di China. Tasik Tianchi merupakan salah sebuah tasik di kawah gunung berapi yang setinggi lebih 1300 meter dari paras laut. Permukaan tasik itu berwarna biru yang murni tanpa tercemar. Apabila angin bertiup, riak yang mengocak permukaan air yang tenang itu kelihatan seakan-akan pemandangan di syurga.



Tasik di kawah gunung berapi itu juga disebut sebagai Tasik Maer. Tasik Tianchi menjadi terkenal di kawasan Gunung Arxan disebabkan beberapa faktor: Yang pertama ialah dalamnya tasik ini masih tidak diketahui sehingga kini. Pakar geologi pernah menjalankan pengukuran terhadap tasik ini pada tahun 2004 tetapi tidak dapat angka yang terperinci. Kedua ialah tiada punca masuk dan keluar air di dalam tasik ini dan paras airnya tidak berubah. Ketiga adalah yang ikan tidak dapat hidup di dalam Tasik Tianchi. Dan keempat ialah sekiranya dipandang dari udara dengan menaiki helikopter, Tasik Tianchi ini kelihatan seperti intan biru yang ditatah pada puncak gunung itu.





Terdapat juga satu legenda mengenai mata air di Gunung Arxan. Kononnya pada beberapa ratus tahun yang lampau, seorang maharaja telah menghidap sejenis penyakit yang kian hari kian kritikal. Apabila kerabat diraja itu sibuk membuat persiapan bagi pengebumian maharaja itu, seorang sami yang berpengetahuan meluas memasuki istana maharaja itu dan memberitahu tabib diraja supaya menghantar maharaja itu ke Gunung Arxan dan memandikan maharaja dalam mata air panas di gunung itu kerana air itu dapat mengatasi penyakit maharaja tersebut. Maka, maharaja yang dalam keadaan koma itu dibawa ke Gunung Arxan lalu dimandikan dalam mata air panas sebagai mengikut pesanan sami tersebut. Setelah mandi selama 14 hari, maka maharaja itu pun sembuh. Sejak itulah, ramai orang datang ke Gunung Arxan untuk mandi dalam mata air panas bagi menghapuskan penyakit. 



Walaupun mata air panas di Gunung Arxan tidak mempunyai kuasa kesaktian seperti yang dikatakan dalam legenda tersebut, namun mata air panas di Gunung Arxan memang mengandungi banyak elemen seperti tembaga, mangan, strontium serta elemen radiasi seperti radium dan uranium. Elemen-elemen itu memang berfaedah kepada organ motor, organ asimilasi serta saluran darah dan jantung, khususnya berkesan bagi pengubatan penyakit reumatisme, artritis (radang sendi), kesakitan pinggang dan kaki.



Photobucket
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

2 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Previous Post Next Post