matahari ada dua pada tahun 2012?

Click here to view picture in a new window
tahukah anda bahawa Bumi diramalkan memperolehi  matahari kedua menjelang tahun 2012, mungkin kita dapat melihat matahari kedua itu dalam tempoh yang agak lama atau hanya untuk kadar waktu yang singkat sahaja.

Dr Brad Carter, Pensyarah Fizik Senior yang mengajar di University of Southern Queensland, menjelaskan senario bahawa Betelgeuse, salah satu bintang yang paling terang langit , akan kehilangan kesimbangan beratnya, yang menandakan bahawa ia bakal meletup.Bintang ini dikatakan akan kehabisan bahan bakarnya dan berubah menjadi menjadi bintang super-nova (Seperti Matahari) pada bila-bila masa.

Jika Kejadian ini berlaku,  kita akan melihat matahari kedua ini sekurangnya selama berminggu-minggu," jelas carter. Mungkin juga tiada waktu malam pada waktu itu dan bumi akan mengalami waktu siang yang berpanjangan.

Senario yang digelar sebagai Star Wars-esque boleh terjadi pada tahun 2012 ini,  atau boleh memakan masa yang lebih lama. Ledakan juga boleh menyebabkan penghasilan bintang neutron atau menghasilkan pembentukan lubang hitam yang terletak 1300 tahun cahaya dari Bumi,. Pembentukan Bintang supernova ini juga dikatakan boleh menyebabkan berlaku kejadian hujan neutrino yang akan membajiri permukaan bumi.

Kejadian Hujan neutrino ini tidak akan membawa sebarang kesan negatif bahkan ia sebenarnya  akan memberi manfaat kepada Bumi. Menurut Carter  "Hujan netrino dipercayai akan meningkatkan pembentukan sumber unsur logam bumi seperti emas, perak - semua elemen logam termasuk uranium ..."ujar Carter


kita juga akan melihat malam seeprti siang....
seperti yg kita tahu kan...mengikut kalender maya...bumi akan kiamat tahun depan..kedua2 ni ada kaitan atau tidak yek?
bintang gergasi yang akan meletus 2 berukuR 1000 kali saiz cahaya matahari dan berada sejauh 640 tahun untuk chya sampai ke bumi..so cuba bayangkan..mybe skrg letusan dh berlaku..cuma x sampai lagi ke bumi
klu betul ramalan ni..sama2 kita tunggu kemunculannya yek..tul x?
satu fenomena yg menarik tp menakutkan...
Photobucket
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

2 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. dalm buku infiniti pun ada..sbnrny abukan matahari cuma letusan cahaya jer..tp nmpak 2 chaya sbnrnya...

    ReplyDelete
Previous Post Next Post