Jenis Jenis Kulit




Kenal pasti kulit

Lain orang lain kulitnya. Ada yang berminyak, ada yang kering, pori terbuka, kombinasi, sensitif juga yang normal.

Kulit Normal
Sangat beruntung! Kulit seperti ni biasanya lembut dan dengan lubang pori2 yang kecil. Kawasan yang kering sedikit biasanya daerah pipi tapi tak keterlaluan, Kadang-kadang mereka ada liang roma yang terbuka di kawasan T-zone (dahi, hidung, atas mulut) tapi biasanya, taklah ketara sangat. Muka biasanya tidak berminyak.

Kulit Kering
Kulit lebih terasa tegang selepas cuci. Kebiasaannya seluruh muka ada daerah yang mengelupas, kasar dan dehydrated. Liang roma tak nampak, kalau ketawa mmg senang nmpk garisan tepi bibir..

Kulit Berminyak
Kulit nampak berminyak lebih-lebih lagi kat kawasan T zone. Minyak yang sangat ketara dan kena selalu wipe.. Liang roma terbuka dan mudah berjerawat. Makeup akan hilang selepas 3 jam pakai! Aduh...

Kulit Kombinasi
Biasanya berminyak dan kadang-kadang kering. Biasanya berminyak di dahi, hidung dan dagu.. Kering di pipi.

Kulit Sensitif
Ada banyak jenis skin yang sensitif. Ada sensitif normal, sensitif kering, kombinasi atau pun sesitif berminyak. Kalau salah pilih produk, muka gatal, kemerah merahan atau pun naik jerawat. Ini biasanya berpunca dari beberapa faktor, contohnya cuaca, persekitaran yang kotor, pengambilan ubatan, diet yang kurang seimbang, hormon tak seimbang, allergi pada chemical dalam produk dan sebagainya.

p/s: Info Ini adalah dari jurumekap terbaik di Kuala Kangsar. Sesiapa yang berminat mendapatkan perkhidmatan makeup dan pelamin boleh klik fb dan Kerja Kahwin Kuala Kangsar

2 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. menarik!!

    sy cm kategori mane ntah..heheh..

    ReplyDelete
  2. kulit berminyak atau kering..klu xde masalah...i2 kulit normal

    ReplyDelete
Previous Post Next Post