www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2018-04-15

Tamtam dalam Kenangan

TamTam dalam Kenangan | Siapa tamtam atau Atam ini? Tamtam adalah sekor kucing bewarna hitam yang dijumpai oleh rescue di pasar. Tamtam seekor kucing kurang upaya (KKU). Tangan depan tamtam bengkok dari lengan. Dibawa ke klinik dan akhirnya menjadi kucing angkat di klinik. Tamtam tak banyak songeh atau nakal. Baik sangat. Kawan Tamtam namanya Debab. Apa Debab buat, mesti Tamtam ikut. Curi makanan budak budak boarding. Melawat budak budak di ward. Kedua dua ekor ini memang sahabat baik. Cik en gelarkan Debab Warden dan Tamtam penolong Warden. Cik en pun tak la lama kenal Tamtam ini dalam 3 bulan camtu. Tapi biasalah dah hari hari jumpa, dah jatuh sayang. Sampailah 2 minggu lepas.. Tamtam sakit...


Mulanya Tamtam selsema teruk. Kami bagi la ubat selsema dan antibiotik dan 2 hari lepas itu, cik en tengok telinga dia dan jadi kuning. Kami suspek jaundice. Asalnya Tamtam masih lalu makan. Tengok keadaan nampak teruk, kami kurungkan Tamtam. Dari situ kami nampak kuning Tamtam makin teruk.Kami dah mula suspek FIP tapi jenis kering.Masa tu, perut Tamtam masih tak besar lagi. Lama lama perut dia mula membusung. Try sedut dan memang ada air. Jadi kami suspek FIP kering dan basah. Tapi Tamtam masih semangat cuma tak mahu makan. Ekor Tamtam masih gerak gerak cuma dah jadi pasif dalam sangkar. Kencing dia jangan dikatalah, kuning sangat. Kami bagi ubat paling terbaik untuk Tamtam dan drip setiap hari. Makanan kami kena suap dan macam biasalah cik en memang akan marah Tamtam bila dia menolak makanan. Staf lain yang bagi dan bila bergantung pada makan disuap dan drip saja, susah untuk Tamtam sembuh. 


Sampai la 13 April 2018, Tamtam pergi buat selamanya. Cik en sedih sangat tapi tak la tunjuk kat orang. Nampak je tak kisah tapi kepala ini ligat memikirkan pasal Tamtam. Lepas ini dah tak ada Tamtam. Dan tak nampak kelibat dia dah.


Klinik jadi sunyi dah lepas ini. Debab main sorang sorang. Tak ada kawan dah dia tu. Walaupun tak lama cik en kenal Tamtam tapi keletah dia masih terbayang bayang dalam kepala cik en ini. Ntah macam mana peah nanti tinggalkan cik en kan? Mesti cik en tak leh nak terima. Hurm.. walaupun dorang hanya kucing yang hanya mampu mengeow minta makanan tapi mereka dekat dengan hati seorang pencinta kucing. Sedangkan yang cik en rawat 2 3 kali pun sedih bila tau mati inikan dah berbulan bulan atau bertahun tahun cik en jaga dan kenal. Hurm.. pergilah ye Tamtam. maafkan sebab selalu marah Tamtam sebab Tamtam tak mahu makan. Nak Tamtam baik balik. tapi Tamtam tak mau makan. jadi Intan marah la. hurmmm...


  3 comments:

  1. rasa sedih bila kucing yang kita sayang mati.

    ReplyDelete
  2. Memang sedih bila kucing yang lama Kita dah kenal atau beri makan hilang dari pandangan

    ReplyDelete
  3. Sedihnyaa.. T_T.
    Tak sanggup la baca pasal kucing2 mati ni. Walaupun bukan kucing sendiri, hanya org yang pernah rasa hilang kucing akan faham.

    ReplyDelete

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Ads

Grab Me!