Selesai 1 Hutang

Selesai 1 Hutang | Bila sebut pasal hutang, mesti banyak kisahnya kan? Tak kisah la pemberi hutang atau yang berhutang. Dan kalau dikira zaman sekarang ini, memang ramai yang berhutang. Lagi lagi yang ada buat pinjaman pelajaran masa sambung belajar dulu. Belum lagi hutang dengan bank, dengan kawan kawan, mak bapak dan sebagainya. Ada juga yang bagi hutang tapi bertahun tahun tak dapat balik duit yang dipinjamkannya. 



Cik en pun tak lari la dari berhutang. Ikutkan cik en ada 2 hutang pelajaran iaitu PTPTN dan Kerajaan Negeri Perak, hutang kereta, hutang peribadi dengan bank dan 2 tahun lepas cik en berhutag dengan AEON Credit. Masa itu telefon cik en ada masalah dan disebabkan telefon itu penting untuk buat job dan kerja kerja part time cik en, cik en pun buat la pinjaman Aeon Credit untuk beli telefon. Dah alang alang buat loan, cik en ambik la Samsung S7 Edge yang mana masa itu paling latest. Harga jualan RM3888 dan bila berhutang jadi dekat RM4888. Rugi dekat RM1000 gak kan? Tapi dah ghairah nak pakai samseng (hahahah) masa itu, cik en buat la loan juga. 

Sepatutnya cik en akan habis hutang telefon itu bulan Ogos 2018 ini sebab perjanjian 2 tahun. Cik en ambil Ogos 2016. Bila dah ada rezeki lebih cik en ingat nak bayar lumpsum terus untuk tutup akaun hutang itu. Baki tinggal RM800++. Bila cik en nak bayar habis tinggal RM500. Untung juga la kan? Banyak interest itu. Hahahha. Bila dah selesai 1 Hutang ini, cik en rasa lega sangat sangat. Dan cik en bangga boleh langsaikan mampu langsaikan hutang. 

Insyallah, lepas ini cik en nak selesaikan hutang PTPTN yang berbaki RM1600++ lagi. Lepas itu hutang kereta dalam RM7500++ lagi. Hutang pendidikan kerajaan negeri pun dah tinggal RM6000++. Bila semua dah settle, cik en hanya tumpu hutang peribadi dengan bank dan hutang rumah yang akan ambil masa yang panjang dan banyak. Hope korang pun jangan lupa hutang hutang korang. Selesaikan sebelum menutup mata. Kalau ada cik en hutang dengan korang semua, jangan lupa pula beritahu. Mungkin ada yang cik en terlepas pandang. Huhuhu 
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

2 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. bagus selesaikan bayaran hutang awal drpd tempoh tamat..saya dah selesai bayar hutang ptptn dah..alhamdulillah

    ReplyDelete
  2. legakan dapat kurangkan hutang yang ada..yang penting tiap2 bulan jalan bayar hutang..yang tangguh tu yang susah..

    ReplyDelete
Previous Post Next Post