Cara Mudah Ketahui Umur Kucing

Cara Mudah Ketahui Umur Kucing | Entri ini cik en dibuat atas janji cik en di live facebook #sembangsembangkucingciken minggu lepas. Masa itu cik en tak dapat nak jelaskan dengan baik sebabnya cik en letih dan tak boleh nak recall. Hihihi. So kali ini cik en nak kongsi dengan korang Cara Mudah Ketahui Umur Kucing korang tu melalui fizikal kucing korang. Panduan ini juga yang cik en kongsi dengan pelanggan klinik cik en. Cik en ambil dari pembacaan dan research cik en. Hope dengan entri Cara Mudah Ketahui Umur Kucing dapat membantu korang yang ada kucing lagi lagi kucing yang korang baru jumpa.


Cara Mudah Ketahui Umur Kucing

Ada 4 cara mudah untuk ketahui umur kucing ini yang mana korang boleh buat pemeriksaan keatas kucing itu. Tapi pastikan kucing tu friendly, jangan la garang korang nak check, takut nanti tangan korang kena ngap. Hihihi. 

Bulu dan Badan Kucing

Selalunya kucing tua bulunya agak kasar dan sedikit nipis. Kalau muda, bulunya lebih lembut, bersinar dan lebat. Tapi kalau kucing itu ada masalah kulit, susah la untuk korang check kecuali selepas mendapatkan rawatan di klinik veterinar. Bulu kucing tua selalunya bertukar warna seperti warna hitam berubah menjadi keperangan.

Dari bentuk badan pula, kucing muda lebih nampak tough (berotot) gitew. Ala ala main gym. haahhaha. ini disebabkan aktiviti harian kucing. Kucing dewasa pula lebih berisi dan bulat bulat. Kucing tua pula akan nampak tulang dan kulit lebih berkedut. Kalau korang perhatikan sama juga dengan manusia kan? Kalau cik en buat injection secara subcut (bawah kulit), ianya agak liat nak tembus. Tapi ada juga kes disebabkan dehydrate. 

Behavior atau Tingkah Laku

Selalunya kucing tua ini sangat sentitif dari segi emosi seperti agresif, takut berlebihan dan stress ( 10 Tanda Mungkin Kucing Stress / Tertekan )  Tuk kes camni korang kena bagi mereka tempat dan suasana yang baik. Contohnya yang cik en pernah cerita di 10 Cara Mewujudkan Persekitaran Yang Baik Pada Kucing . Dorang juga akan mula cerewet dengan litter box, pemakanan, dan lain lain lagi. Selain itu kucing tua ini akan banyak tidur berbanding bermainan. Kalau kucing muda banyak habiskan aktiviti bersosial, dating (hahaha) dan bermain main.

Mata



Kebanyakan mata kucing muda lebih cerah, clear, irisnya lebih smooth, bersih tapi kalau yang tua ini akan mula ada katarak,iris mula menipis, mata berair seperti menangis dan masa itu tepi mata akan ada comot comot.

Gigi



Andai yang semua atas itu korang tak leh nak check mungkin sebab confius korang boleh check melalui gigi dia. Yang ini senang sikit korang nak check on the spot.

  • 2 hingga 4 minggu - tumbuh gigi incisors
  • 3 hingga 4 minggu - tumbuh gigi Canine
  • 4 hingga 6 minggu - tumbuh gigi Premolars
  • 4 bulan keatas - tumbuh gigi Molars
  • 6 bulan ke 1 tahun - gigi akan tumbuh sepenuhnya dan bewarna putih
  • 2 tahun - gigi ada kuning kuning ( karang gigi / plaque )
  • 3 hingga 5 tahun - Plaque akan mula banyak
  • 5 ke atas - Plaque mula ada di semua gigi.

Selain itu boleh check gigi kucing itu haus atau mula melusuh start umur 5 tahun.  Lagi tua kucing itu kemungkinan gigi akan mula patah dan tercabut.

Tapiii korang kena tengok juga tau, kucing yang muda pun ada yang luruh gigi disebabkan bergaduh. Gigi kuning sebab makan wet food berlebihan. So nak dapatkan kepastian betul betul usia kucing ini agak susah la kalau melalui gigi saja. Hanya anggaran saja yang boleh kita tengok. Kalau korang rasa tak yakin dengan penerangan cik en ini, korang boleh rujuk vet yang berdekatan dan tanya pada doktor atau pengawai yang bertugas na..

Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

11 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  7. Info yang bagus..Biasa nya saya agak melalui gigi ja..Kalau nampak gigi jarang,tua lah meow tu...

    ReplyDelete
  8. Perkongsian yg bagus...selalunya Mimi main agak usia kucing tuh bila tengok fzikalnya mcm cik en ckp yg muda lebih nampak berotot gitu

    ReplyDelete
Previous Post Next Post