www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2017-06-11

Resepi Menu Berbuka : TOM YAM THAI

Resepi Menu Berbuka : TOM YAM THAI | Sedap gak kena tomyan dan nasi panas panas ini kan untuk berbuka. Tambah pula ada telur dadar gebus tu. Mesti kenyang perut. So kali ini cik en nak share  TOM YAM THAI untuk Resepi Menu Berbuka.

TOM YAM THAI



Bahan-bahan
- 1 paket perencah tomyam
- 4 biji tomato
- 5-6 biji cili padi – ikut selera masing2
- 3 batang serai – diketuk
- 4 helai daun limau purut
- 1 batang lobak merah, sedikit cendawan
- 2 ulas bawang merah
- 2 biji bawang besar
- 1 cm lengkuas
- lauk – ayam/sotong/daging/ketam/udang
- 2 sudu besar sos tiram – optional
- 2 sudu besar sos cili dan sos tomato

Cara-cara memasak
1. Kisar (2 ulas bawang merah + 1 batang serai + 1 1/2 biji tomato + 3 biji cili padi).
2. Massukkan bahan kisar tadi dalam kuali dan 1 paket perencah tomyam. Tumiskan dan masukkan air secukupnya.
3. Masukkan pula lobak merah.
4. Setelah lobak merah empuk masukkan lebihan cili padi, serai yang telah diketuk, lengkuas yang dihiris, bawang besar, gula, garam. Kalau nak lagi sedap boleh tambah 2 sudu sos tiram, 2 sudu sos cili dan 2 sudu besar sos tomato.
5. Bila dah mendidih boleh masukkan isi ayam, udang, sotong dan sebagainya.
6. Kemudian masukkan tomato,cendawan dan daun limau purut.
7. Siap untuk dihidang


sumber gambar google

2 comments:

TunSha Ayunie said... [Reply]

Pantang laaa tengok tomyam ni,rasa ngecesss je. Terliur sangat2...

Akif Imtiyaz said... [Reply]

Kekya satu family mmg suka mkn tomyam nak2 kalau yang pedas kaw2 mmg suka sgt2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Jom Buat Mobile App

 photo iklan_blog3_small.png

Shoplinks.Asia

Ads