www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2017-06-12

Resepi Menu Berbuka : MASAK LEMAK CILI API SIPUT SEDUT

Resepi Menu Berbuka : MASAK LEMAK CILI API SIPUT SEDUT | Anyway cik en tak suka makan siput sedut ini..eh.. bukan tak suka tapi tak pernah langsung makan.. ahahha sebab takut tersangkut bibir dengan lidah. Hahahha. Tapi cik en nak kongsi resepi menu berbuka ini untuk sesiapa yang suka MASAK LEMAK CILI API SIPUT SEDUT ini.

MASAK LEMAK CILI API SIPUT SEDUT



Bahan-bahan
- 1kg siput sedut
- 5 ulas bawang merah - kisar halus
- 3 ulas bawang putih - kisar halus
- 2 inci kunyit hidup - kisar halus
- 2 inci halia - kisar halus
- 15 tangkai cipi padi - kisar halus
- 2 batang serai - di titik
- 500ml santan

Cara-cara memasak
1. Siput sedut diberus hingga bersih.
2. Rendam sebentar dalam air garam untuk membuang kotoran seperti pasir dan lumpur.
3. Potong bahagian ekornya, cuci bersih dan toskan.
4. Panaskan minyak, tumis bahan yang di kisar hingga harum.
5. Masukkan santan, serai dan siput.
6. Kacau perlahan atas api sederhana hingga masak
7. Perasakan dengan garam, masak hingga kuah sedikit pekat. Sedia di hidangkan.

sumber gambar dari google
2053

  6 comments:

  1. Eh..baru semalam CCL berbuka dengan resepi ni ..tapi masak lemak lala .. CCL tak suka sangat siput sedut ni .. lambat benor nak kena sedutnya

    ReplyDelete
  2. Sedapnya siput sedut! Suka makan tapi tak tahu sedut. Kena orang lain tolong sedutkan. Hehe

    ReplyDelete
  3. wah nampak sedap.. tapi Rose tak pandai masak siput ni.

    ReplyDelete
  4. Fuhhh nasib baik lea tak minat siput sedut.. Kalau tak mau kene buat jugak ni.. Gambar tu nmpk sedap.. adehh

    ReplyDelete
  5. Macam mana yer nak bagi hilang bau lumpur tuh. Even dah rendam lama ngn air garam.

    ReplyDelete

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Ads