www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2017-06-27

Masa Kucing Dibeli Kucing Cantik, Selepas 3 Bulan Bela Kucing Itu Jadi ……

Masa Kucing Dibeli Kucing Cantik, Selepas 3 Bulan Bela Kucing Itu Jadi …… | Pernah tak korang dengar “ saya beli kucing 2 3 bulan yang lepas, elok je lawa, bulu cantik, lincah dan sihat tapi lepas saya bela, kucing itu jadi pasif, sakit, bulu tak bermaya dan tidak terurus. Kenapa ye?” Tau tak kenapa? Ianya kerana korang sendiri. Mesti ramai yang melenting kan? So meh cik en kongsi sikit ye. Kenapa Masa Kucing Dibeli Kucing Cantik, Selepas 3 Bulan Bela Kucing Itu Jadi …… ?


Begini, cik en salute dengan orang yang boleh tukarkan kucing yang sakit dan tidak terurus kepada kucing yang gemuk dan sihat. Sebabnya mereka berusaha dan ada pengalaman untuk menjaga kucing kucing ini dan cik en rasa lega untuk lepaskan kucing kucing cik en untuk di adopt. Kalau korang pass untuk tukarkan dari yang sakit pada sihat, barulah korang layak dipanggil owner kucing dan pencinta kucing. Jangan nak menabik diri korang pencinta kucing dan pemilik kucing berbaka Persian original beserta surat beranak tapi kucing korang sakit dan tak tahu apa itu vaksin dan cacing. 

Masa korang beli kucing di kedai, kucing itu diberi makanan mewah, dicuci bekas poo dan pee, dibawa bermain dan selalu diberi rawatan sepatutnya aseperti ubat cacing dan sebagainya. Bila korang beli dan jaga paling awal 3 bulan, kucing korang sakit, bulu berserabut, lemah, kurus dan lain lain semstinya korang tak buat sama semasa kucing itu dikedai. Sebelum ini diberi Royal Canin tapi korang bagi ikan mentah, sebelum ini bulu hari hari disikat tapi kurang tak pernah menyikat malah sikat kucing pun tak ada. Jika sebelum ini ada diberi ubat cacing mengikut jadual sampai kat korang ubat cacing pun kornag tak tahu apa. So macamna la kucing korang nak sihat dan cantuk masa beli tu. 

Kesian kan jadi kucing itu, kira macam dilepaskan pada yang tak bertanggungjawab. Lagi lagi kalau pure breed, lagi banyak korang kena belajar. So kalau rasa baru nak bela itu, apa kata bela dulu yang stray cat ini. Rasa dah berjaya barulah habiskan duit beli baka mahal mahal ini ye.

sumber gambar : google

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Ads