10 Tips Penjagaan Anak Kucing

10 Tips Penjagaan Anak Kucing | Dah lama cik en tak kongsi info info veterinar dan tips kucing di blog ini. Di sebabkan cik en sibuk menjaga bahagian permit dan industri. So hari ini cik en curi curi menaip semula untuk tips penjagaan anak kucing lebih lebih lagi korang baru jumpa atau beli anak kucing baru. Di harap ianya dapat membantu korang yang mungkin tiada pengalaman menjaga anak kucing ini.

10 Tips Penjagaan Anak Kucing
10 Tips Penjagaan Anak Kucing

10 Tips Penjagaan Anak Kucing


Seperti manusia juga, kita boleh bentuk seekor kucing dari kecil lagi. Kalau dari kecil kita belai dan sayang, Insyallah kucing itu akan manja dengan kita walaupun bila bedar dah jadi abam kawasan. Hahaha. Kalau dari kecil, kita selalu pukul dan marah marah, kucing itu akan membesar dalam keadaan ketakutan dan mungkin menjadi agresif dan penakut. So bimbingan awal itu penting. Bak kata orang, kitalah yang mewarnai mereka dengan warna warna kebaikan. So tengok cara penjagaan anak kucing ini dan compare dengan apa korang buat. Mungkin boleh diperbaiki dan juga mungkin korang ada pendapat yang lain. Bolehlah share di bahagian komen



  • Tempat Tidur Yang Selesa dan Selamat


Anak kucing ini perlu berasa selamat dan terjamin lagi lagi kalau baru sampai ke rumah yang baru. Ianya memberi kesan yang mendalam pada anak kucing ini. Mungkin korang boleh carikan bed cat yang ada di pasaran. Kalau tak sediakan kotak kadbod atau bakul yang tidak terlalu kecil dan dilapik selimut, tuala lama atau carikan kertas surat khabar. Pastikan ianya hangat selesa dan mudah dibersihkan. Kertas surat khabar mempunya carbon yang mampu memanaskan anak kucing. Lepas itu jangan letak jauh, tinggi atau dalam lubang. Mungkun korang boleh letak di penjuru dinding.

  • 2 Mangkuk Yang Tidak Mudah Pecah


Yang ini untuk bekas makanan dan minuman anak kucing. Cari yang tidak terlalu tinggi dan dalam yang bersesuaian dengan saiz anak kucing. Di sarankan untuk beli jenis seramik. Ianya berat dan tak la bergerak gerak dan susah untuk pecah. Selain itu pastikan ianya bersih dan mudah dicapai.

  • Bekalan Makanan dan Waktu Makan Yang bersesuaian


Anak kucing ini ada beberapa peringkat dan cik en akan kecilkan skop dengan bahagikan kepada umur.

  1. Kurang dari 2 bulan – Disuggestkan beri makanan wet food yang dicairkan. Perut masih kecil dan perlu makan sedikit dan kerap bersama susu. Lebih memudahkan berikan wet food kitten yang ada di pasaran tapi cairkan sedikit lagi. Kuantitinya lebih kurang 45 gram ke 50 gram setiap hari
  2. 2-4 bulan – Masa ini masa anak kucing mula explore, bermain dan membesar jadi banyak pakai tenaga yang banyak so kenalah bagi yang lengkap nutrisi seperti,mineral, kalsium dan phosphorus untuk tulang dan gigi, anti-oksida (taurine, Vitamin A dan E) untuk memperkuatkan system imunisasi serta protein untuk kuatkan otot. So masa ini boleh bagi wet food dalam 50gram ke 90 gram sehari. Masih juga berikan susu tau untuk kalsium. Baik untuk tulang.

Susu yang sebaiknya asalah susu ibu kucing. Boleh cari ibu tumpang atau carilah susu formula di mana mana pet shop. Tidak digalakkan bagi susu lembu kerana susu lembu ada laktosa yang sangat tidak sesuai untuk perut kucing. Kalau TERDESAK bolehlah beri tapi tambah dengan air supaya cair. Kalau cik en susah sangat nak cari di pet shop cik en suggest beri susu kambing yang dicairkan sedikit.

Waktu makan yang bersesuaian pula adalah 3 jam sekali untuk bawah 2 bulan. Bagi makan sedikit tapi kerap ye.

  • Tempat Poo dan Pee


Ini penting, untuk peringkat 3 bulan pertama, korang perlukan tempat najis dan pasir. Masa ini anak kucing masih belum biasakan diri dengan tempat baru.So sediakan tempat poo dan pee dia diempat tersorak (kucing pun tahu malu wei) dan letakkan lapisan surat khabar sebabnya anak kucing baru nak belajar ini selalu termiss. Hahahha. Dan yang penting masa kecil itu jangan marah marah kalau dorang poo and pee diluar bekasnya. Alert keadaan dorang. Kalau Nampak nak mempoo n mempee tu, cepat cepat bawa masuk dalam bekas. Lepas itu korang pelan pelan buat latihan ke tandas. Dah dewasa mereka lebih suka poo dan pee di luar rumah.

  • Pakai Colar bersaiz kecil


Yang ini penting, mereka selalu hilang kan? So dengan colar berbunyi ini, kita senang cam pergerakan dan tempat persembunyian mereka. Ianya untuk keselamatan. Jangan pakaikan colar bersaiz besar dan loceng besar gedabak. Kesian anak kucing itu membawa bebanan. Cer korang pakai rantai besi kat leher yang berkilo kilo beratnya. Mesti leher korang boleh terkehel kan? Macam itu juga aak kucing ini. Hahahhah

  • Bagi nama yang berseuaian


Mesti korang excited bila ada anak kucing baru kan? Benda pertama nak dibuat adalah nama. Macma cik en, nama kucing cik en peah, buruk dan gemok. So mereka akan alert dengan nama masing masing. Lagipun mudah untuk korang berikan makan, ajar ke tandas, bermain dan sebagainya. Nama itu penting oooo.. Sebab dari nama dorang akan lebih cepat mesra dengan korang.

  • Alatan Permainan


Tak perlu nak gi shopping di petshop untuk alatan permainanan mereka. Cukup gunakan apa yang ada disekeliling korang untuk jadikan alat permainana. Seperti kertas yang direnyukkan jadi bola, penyapu lidi dan sebagainya

  • Berdandan


Ingat manusia je ke pandai berdandan, anak kucing juga tau. Lagi lagi anak kucing yang masih tidak pandai grooming bulu sendiri. So korang kenalah jaga kebersihan mereka. Selalu sikat bulu, bersihkan poo and pee di yang melekat, bersihkan tahi mata dan hidung, potong bulu bulu panjang di bahagian bontot dan tapak kaki mereka. Dan yang mana mana korang rasa bersesuaian.

  • Displinkan Anak Kucing


Jangan sesekali nak memukul atau mengejar mereka (cik en pon ada buat juga sebelum ini. Hihihi) sebabnya ianya tidak mendatangkan apa apa kecuali ianya aka nada effect buruk pada kucing itu sendiri. Cukup dengan meenggunakan suara. Panggil nama, marah dengan suara sedikit tinggi dan kasar. Itu dah cukup sebenarnya untuk melatih anak kucing. Tapi jangan lupa kalau mereka berkelakuan baik, berikan pujian dan cium pada mereka. Sweet kan? Hihihi

  • Bawa Ke Veterinar Untuk Dapatkan Khidmat Nasihat


Penting bagi kucing yang baru dibawa balik ini untuk berjumpa vet. Antara rawatan awal yang diberi adalah vaksinasi, parasit, gigi dan lain lain. Yang itu tugas vet pula nak terangkan pada korang ye. Disarankan untuk bawa ke veterinar yang mempunyai doktor bertauliah ye.



Walaupun cik en hanya pembantu veterinary, cik en mempunyai pengalaman selama 5 tahun di bahagian klinik dan banyak berlajar melalui pengalaman dan bantuan doctor veterinary di DVS Perak. Selain itu, cik en banyak buat research sendiri melalui internet, nota nota dan buku veterinar yang diiktiraf. Kebetulan cik en mempunyai minat mendalam dalam bidang ini, tapi cik en tak pergi sambung belajar di UPM untuk kedoktoran kerana salah pilih kos kot. Hahaha. Anak sulung kan? Tak de yang nak membimbing masa pilih kos di IPTA dulu. Apa apa pun, perkongsian cik en di blog ini berdasarkan pengalaman cik en untuk kucing jenis mix breed. Dan untuk pure breed, cik en lebih berhati hati untuk buat rawatan kerana pure breed yang tinggal di Malaysia agak sedikit lemah berbanding mix breed kerana Malaysia bukan tempat asal mereka. Anyway cik en rindu nak bertugas di klinik. 3 bulan terasa 3 tahun kot. Cepat cepatlah kawan kawan cik en habis cuti bersalin mereka. Hahaahhaha
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

5 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. thank you so much perkongsian yg amat berguna utk sy..boleh tak sy tahu anak kucing yg d bwh 1 bulan if tak berak2 mcmna nk buat dia berak..anak kucing ni tkda mak dia..plz give cadangan yea utk sy..takut anak kucing ni sakit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat seperti ibu kucing : - gosok-sosok dekat bahagian kemaluan kucing.

      Delete
  2. miera baru amik stray kitten. macam 2bulan umur dia.. thanks cik en untuk tips. banyak nak kena belajar jaga kitten ni. huhu

    ReplyDelete
  3. Thank yer cik en ..bru nk brjinak²

    ReplyDelete
Previous Post Next Post