www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2016-12-09

Cara Siang Dan Bersihkan Sotong Yang Betul


Cara Siang Dan Bersihkan Sotong Yang Betul | Siapa yang tak pandai siang atau bersihkan sotong? Mesti ada kan tapi malu nak ngaku, cik en sebenarnya tengah siang dan bersihkan sotong so terfikir untuk buat entri cara mudah siangkan dan bersihkan sotong cara yang betul. Sebenarny mudah sangat cuma kena tau apa yang wajib dibuang ye. 

Tak kisahlah korang pilih sotong kecil atau besar, caranya tetap sama ok? Untuk tutorial ini, cik en tunjukkan sedikit sotong yang menjadi model untuk entri ini. Maaf la kalau comot sebabnya sebelah tangan proses sotong sebelah lagi tangkap gambar. 


Pertama kali bila korang dapat sotong dan siangkan pastikan mata dibawah dibuang. Just picik dan buang mata tu saja ye. Jangan picit sampai hancur pulak. 


Kedua, korang boleh tarik kepala sotong atau belek belek kawasan tersebut untuk cari  yang macam dibawah ini. Inilah dakwat hitamnya. Buang ye. 


Yang terkahir, buang satu satunya tulang. Just tarik je. 



Ada sesetengah orang suka buang kulit sotong ini. ada yang tak kisah. So terpulang pada korang nak buang atau tidak ye. Kalau nak buang boleh tarik saja sebabnya ianya mudah ditarik. Mudah kan?

Selesai sahaja korang bersihkan sampai putih. Selepas itu, dah boleh reka menu sotong apa yang korang nak buat. Selamat mencuba

  5 comments:

  1. kalau dapat sotong yang segar dan dibakar..
    makan pula dengan nasi yang suam bertemankan kicap dicampur sambal lada...
    Ini membuatkan perut AM lapar nie..

    Ikhlas Dari
    Along Misuari

    ReplyDelete
  2. Hehe yg mata tu susah sikit la mellya.. Picit slalu pecah 😂😂 ganas sangat agaknya

    ReplyDelete
  3. Yang tu bukan mata :) Itu 'radula'. Mulut sotong. Mata sotong ada 2. Mata berbentuk bulat ada lingkaran hitam kat tepi kepala sotong.

    ReplyDelete
  4. Wahh...nak cari sotong laaa...fav Sa ni

    ReplyDelete

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Ads