Hot Spring Poring Ranau dan Pekan Nabalu | Trip Percutian Ke Sabah Tanpa Travel Agency


Hot Spring Poring Ranau dan Pekan Nabalu | Trip Percutian Ke Sabah Tanpa Travel Agency | Perjalanan dari Fish Spa Sg Moroli ke Poring Hot Spring lebih kurang 40 minit. Jalan ini cik en dah pergi semalam jadi cik en dah arif sikit simpang. Tempat ini ada beberapa tempat korang boleh lawat. Jadi setiap tempat korang akan bayar tiket yang berasingan


Untuk masuk pintu utama, korang perlu bayar RM 3.00 seorang. Yang ini untuk bayaran masuk saja tau.. Jangan anggap korang boleh masuk tempat lain juga. Dibawah ini ada senarai harga tiket dan tempat tempat yang ada di sekitar sini.


DI Hot Spring Poring ini ada beberapa tempat


  1. Kolam air panas
  2. Conopy Walk
  3. Air Terjun Kipungit
  4. Gua Kelawar
  5. Air Terjun Langanan
  6. Orchid Garden
  7. Tropical Garden
  8. Butterfly Garden

Yang bawah ini pintu masuk ke Kolam Air Panas, Conopy Walk, Air Terjun dan gua. So sini dorang akan check untuk tiket masuk kat Pintu Utama RM 3.00


Masuk sahaja, korang akan jumpa kawasan kolam renang air panas, restoran, bilik mandi tertutup. Part ini cik en tak pergi la, sebab nak mandi pula kan?



Selepas itu, korang akan jumpa butterfly garden. Yang ini cik en tak masuk sebabnya kejar masa.


Jalan kedepan sedikit jumpa Titian Konopi Poring atau Conopy Walk. Kat sini koang kena bayar harga tiket RM 3.00 seorang dan kamera atau kamera handpone kena bayar juga ye. 1 kamera RM 5.00. Jangan ngelat bayar sebab masa di dalam nanti diorang akan check sekali lagi.


Ini pintu masuk conopy walk. 


Untuk sampai ke atas, korang kena mendaki sedikit. Sebaiknya pakai kasut sarung, jangan bertumit tinggi pula ye. 




Sampai diatas, nampakya kena tunggu giliran. Punyalah ramai orang. Masa ini bukan cuti. Kalau hari cuti tak tahu la panjang mana kena berbaris



Sebelum sampai giliran cik en, cik en temu ramah juga pengawai yang menjaga jambatan gantung ini. Ada 3 pokok yang berhubungkan satu sama lain. Kira ada 4 jambatan semuanya. Cik en ada selitkan video dari ig cik en. so layan la ya..












Selesai berjalan di jambatan masa untuk turun. Jalan turun lebih baik sedikit dari naik. 


Selesai di kawasan air panas kami ke Tropical Garden, Orchid dan Bamboo Garden. Maaf la kata, yang ini, semuanya tak ok. Macam tak terjaga. Tak pastilah sebab apa. atau mungkin bukan musim orkid. So, cik en tak suggest untuk pergi ke 3 tempat ini. Tak percaya, korang tengok la gambar dibawah ini. Kosong!




So untuk Hot Spring ini cik en cuma suggestkan korang datang time bunga pakma atau Raflesia berkembang. Nak tahu bila, kena call Hot Spring Poring sendiri sebabnya bunga ini ambil masa 9 bulan untuk berkembang dan hanya bertahan lebih kurang seminggu je. Cik en cuba google bulan berapa dia berkembang, tapi tak jumpa. Mungkin tengok pada tempat sebab tiada spesifik masa. So habis round lebih kurang 2 jam setengah di Poring ini. Cik en perlu bergegas ke Kota Kinabalu sebelum gelap. Sambil itu akan shopping di Pekan Nabalu dulu. Disebabkan gambar di Pekan Nabalu tak banyak, jadi Cik en ringkaskan di dalam entri ini ye. 

Pekan Nabalu adalah tempat untuk orang ramai shopping. So cik en sempat rakan persekitaran tapi masa ini berkabus teruk. 


Kat sini cik en gila sikit shopping. Harga boleh  nego lagi tapi kena pandai la ye. Selesai shopping, masa untuk pulang ke Kota Kinabalu. Cik en nak kongsi pemanduan cik en semasa kabus terbal.


Mencabar la. Dengan kabus tebal dan jalan berlengkang lengkok. Sampai Kota Kinabalu cik en duduk di Hotel Stay-In dan kami shopping mutiara di Kampung Air serta makan malam di Pasar Filipino. Kali ini cik en makan mee seafood dan adik cik en nasi seafood sahaja.

Perbelanjaan di Hot Spring Poring ,Pekan Nabalu dan Kota Kinabalu

Harga Tiket Masuk : RM 6.00
Harga Tiket Conopy Walk : RM11.00
Harga Tiket Masuk Orchid Garden : RM 8.00
Cenderahati di Pekan Nabalu : RM598.00
Minyak Kereta : RM 36.00
Hotel Stay -In : RM 80.00
Cenderahati di Kota Kinabalu : RM 38.00
Makan Malam di Kota Kinabalu : RM 15.00

So untuk next, cik en akan cerita untuk hari ke 4 di Sabah. Hari last okeh! Stay Tuned
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

3 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Singgah ptg selasa
    bz sangat2 x dan nak blogwalking :)

    ReplyDelete
  2. Macam best je tempat nie . Thank you for sharing . )

    ReplyDelete
  3. time cik en pi dapat naik canopy walk yg berapa meter ... kat sini ada 3 ketinggian
    kali pertama pergi dpt yg 500m .... fuhhhh mmg mencabar adrelin betui .... ke2 dpt yg 150m je ... kat sini setiap 3 bulan diorg kat tukar laluan .... untuk mentenen .... tp yg 500m tu paling best sbb mmg gayat ... hhhaha

    ReplyDelete
Previous Post Next Post