Cuci Mata di Sekitar Kota KInabalu | Trip Percutian Ke Sabah Tanpa Travel Agency Hari Pertama


Cuci Mata di Sekitar Kota KInabalu | Trip Percutian Ke Sabah Tanpa Travel Agency Hari Pertama | Kota Kinabalu adalah sebuah bandar yang tidak lah sesibuk di Kuala Lumpur. Semua pemandu kenderaan di sana sangat berhemah. Kalau nak masuk keluar simpang pun, mereka sangat prihatin dan bertolak ansur. Mereka akan memberi ruang untuk kita keluar dari simpang dahulu. Tak la di satu negeri ini, lagi kita nak keluar simpang, lagi mereka merapatkan kereta dengan kereta depan. So menunggu la kita nak keluar simpang. Memang cik en puji pemandu di Kota Kinabalu ini. 

Keluar sahaja dari Airport, cik en perlu mencari stesen minyak. Isi minyak kali ini kena penuh la sebabnya cik en sendiri tak boleh agak lagi perjalanan cik en . Kali pertama cik en isi RM36.00. Selesai semuanya, kami ke Promenade Service Apartment di Api Api Centre mengguna Waze. Perjalanan dalam 15 minit dari airport dengan bawa 80km sejam saja. (sopan cik en drive kan?) Sampai saja, cik en check in apartment dan berehat dalam sejam dua sebelum cuci mata sekitar Kota Kinabalu. 


So mengikut perancangan asal
  1. Sampai KK
  2. Check In Hotel 
  3. Muzium Sabah
  4. Window Shopping
  5. Tempat Bersejarah
  6. Zoo
  7. Pulau Sapi (Jessleton Point)
  8. Ladang Buaya (Putatan)
Mana yang cik en potong itu kira tak sempat cik en nak pergi sebabnya pukul 6 pun dah mula gelap sebabnya cik en keluar jam 4 petang.

So destinasi pertama adalah city mosque, so sempatlah adik cik en rakam permandangan sebelum sampai masjid tersebut




1. City Mosque


City Mosque Sabah atau ada yang panggil Masjid Terapung sabah ini terletak de tepi jalan besar dan Pantai Tanjung Lipat Likas. Dari pekan KK, korang kena menuju ke Universiti Malaysia Sabah (UMS). Sebelum sampai, korang akan jumpa round-bout dan masjid itu betul betul sebelah kanan korang kalau dari pekan KK. Cantik masjid ini cuma tak berkesempatan masuk kerana kejar masa untuk lihat matahari terbenan di Signal Hill.

2. Signal Hill Observatory Tower



Sebenarnya cik en ke Signal Hill ini untuk tengok permandangan laut dan matahari terbenam cuma kecewa sedikit sebabnya bangunan tinggi menghalang cik en menghayati permandangan. Bagi cik en sayang sangat sangat sebab kan pembangunan, port best tengok permandangan laut terhalang. Apa apa pun, kalau korang nak ke Signal Hill ini kena naik bukit sedikit. Kalau nak kesana boleh waze saja lebih senang. Dan juga Free Of Charge ye. Tiada bayaran..

3. Pasar Filipino


Pasar Filipino ini dibuka malam. Kawasan ni besar. Dan bersebelahan dengan Pusat Kraftangan Kota Kinabalu. Ada bahagian untuk gerai makanan, gerai jual kepak ayam bakar (banyak sangat yang jual), barangan basah (ayam, ikan daging) seperti gambar diatas, ada jual sayur sayuran, makanan ringan dan sebagainya. Tempat ini di persisiran laut dan terasa la angin laut malam. 


Masa utama adalah makan malam, so dalam mencari jumpa gerai yang jual seafood. So diatas itu, adalah menu menu yang ada. Cik en memilih satu ekor ikan sebesar tapak tangan cik en (RM20.00) dan sotong sebesar tapak tangan cik en juga (RM18.00). Ikan dibakar dan dicicah air asam manakala sotong masak pedas. Tambahan lain, kami masing masing order nasi putih dan air sirap limau, 


Ye. sampai dah makanan dan selfie sikit. Nampak macam kecil kan? tapi memang kenyang sangat sangat.


Inilah menu secara close up. Sotong di potong kecil so nampaklah sikit sedangkan jenuh nak habiskan tau! Total semua sekali untuk makan malam adalah RM 48.00

4. Pasar Kraftangan


Pasar Kraftangan bersebelahan je dengan Pasar Filipino. Kami cuci mata sahaja sebabnya akan shopping untuk hari terakhir kami di Sabah. Pasar ini ada jual barangan cenderahati untuk dibawa balik. Sebelahnya ada satu tempat jual ikan ikan masin dan kering. Gambar diatas gamabr hari terakhir so tu yang gambar siang ye. 

Selesai jalan jalan cuci mata, kami balik kek apartment dan perlu tidur awal untuk aktiviti seterusnya. 

So perbelanjaan kami untuk Hari Pertama (Kota Kinabalu dan KLIA)

Minyak kereta : RM36.00
Makan Malam di Pasar Filipino : RM 48.00
Sarapan Pagi Di Old Town (KLIA) : RM 26.00
Jumlah : RM 110.00

Tunggu untuk next entri perjalan kami dari Kota Kinabalu ke Kundasang pulak ye. Sesiapa yang terlepas boleh rujuk sidebar blog ( kalau menggunakan PC) dan scroll ke bawah lagi untuk cari widget Trip Ke sabah (Mobile View)
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

3 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. ok tu bajet sehari x byk sgt keluar

    ReplyDelete
  2. memang sedap makan seafood kat belakang pasar filipina tu. jimat juga ye pergi sendiri. takdelah rushing berbanding ikut travel agency

    ReplyDelete
  3. wow menariknya di kota kinabalu

    ReplyDelete
Previous Post Next Post