Kisah Kucing Disimbah Cat


Kisah Kucing Disimbah Cat | Pagi tadi cik en de kongsi gambar di atas. Ramai yang bertanya kenapa. So ambil masa sedikit untuk cik en cerita sebabnya hari ini ada lawatan Timbalan Pengarah Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri Perak Dr. Shahrul datang ke daerah cik en. Saja melawat anak buah dan kebetulan beliau sampai masa waktu lunch. So tak sempat nak menaip. 

Sebenarnya kes ini 2 hari lepas, cuma baru kesempatan nk publish hari ini. Kucing ini dibawa oleh pelanggan lelaki dan dia menceritakan yang kucing ini baru 2 minggu dibela sebabnya owner asal dia berpindah. Tapi kucing ni memang manja dengan owner baru ini cuma sehari sebelum itu, ia tak balik rumah. Esoknya baru dia balik dan owner baru ini terkejut keadaan kucing yang hilang bulu dan dipenuhi cat. Gambar diatas adalah gambar awal masa kucing datang ke klinik.

Bila di perhati, ianya macam cat minyak. Mungkin tertumpah atau disimbah sebabnya hampir 80% bulu dia bewarna hitam dan tercabut. Sampai saja, cik en buat pemeriksaan fizikal. Luka tiada tapi ada bengkak di bahagian peha kaki belakang. So lepas je tak ada apa masalah yang lain, cik en terus buang bulu dan terpaksa menarik bulu kucing tu. 



Mengiau juga bila kami buat operasi membuang bulu ini. Ada bahagian yang boleh digunting bulunya dan ada yang terpaksa dicabut. Kalau dicukur pun tak boleh. Hampir 1 jam juga kami mengoperasikan dan hasilnya seperti di bawah ini




Selesai cik en berikan sedikit rawatan untuk bengkak dan luka luka kecil. Sebelum balik, cik en sempat berpesan untuk belikan baju untuk kucing ini sebabnya takut sejuk. Iyelah kan musim hujan ini. Kesian dia nanti kesejukan. Diharap kucing ini akan sihat kembali dan bulunya akan tumbuh lebih cantik dari sebelum ini. 
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

5 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. camne lah boleh kena cat tu yek? sian pulak tengok...togel dah...

    ReplyDelete
  2. Cik en.. rasa nak nanges tgk miaw tu..
    Ya Allah.. kesiannya dia..
    😥😥😥

    ReplyDelete
  3. kesiannya..tak tau pulak baju kucing ada jual ye ein

    ReplyDelete
Previous Post Next Post