www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2016-08-02

Juling Boleh Membawa Maut?


Juling Boleh Membawa Maut? | Apa? Juling boleh membawa maut? Biar betul? Apa itu juling? Juling atau strabismus adalah keadaan kedua dua bola mata yang tidak sejajar dan lurus. Berlaku apabila ganguan terhadap perlarasan mata dalam otak. Boleh berlaku selepas lahir, kanak kanak atau orang dewasa. Tapi untuk dewasa berlaku pada sesiap ayang menghidapi penyakit kencing manis dan darah tinggi yang kronik. Pada kanak kanak pula disebabkan kerabunan atau kanser mata. Ada 4 jenis tau juling ini. 


Kanak kanak yang juling perlu mendapatkan pemeriksaan doktor pakar memilih rawatan yang bersesuaian untuk mengelakkan amblyopia atau mata malas. Jika retinoblastoma adalah penyebab juling, ia boleh membawa MAUT sekiranya tidak dirawat 

Jadi kalau ada bayi yang juling cepat cepat bawa ke hospital untuk pemeriksaan dan rawatan. Jika dah besar baru nak rawat, kemungkinan ianya dah jadi kekal dan peluang untuk normal rendah.

Tapi gambar cik en di atas itu, cik en bukan seorang yang juling. Tapi sesekali cik en akan menjulingkan mata untuk senaman saraf mata cik en yang memakai tegar contact lens dan menghadap PC dan gadjet. Jangan buat kerap pulak kang lain jadinya. Hahaha

  6 comments:

  1. Terima kasih Cik En perkongsian ini..

    ReplyDelete
  2. ha ha ha :)
    ingat kan juling betul hu hu hu...

    anak buah aida sorang juling air.
    now da 22 thn.
    before dia dok spm ari tu, abg ipar da bwk dia terapi kat spital.
    now, ok dah skit. tak obvious.

    ReplyDelete
  3. Beraninya diaaaaa,, kecik2 dulu selalu main juling dgn kawa nih,,besor panjang ni x berani dah hiiii

    ReplyDelete
  4. Memang ada dengar juga juling boleh bawa maut kalau semasa kecil tak diubati

    ReplyDelete
  5. terkejut tengok gambar..huhu..owh boleh buat senaman saraf juga ke..

    ReplyDelete
  6. ya kah??jarang jumpa orang yang bermata juling ni..

    ReplyDelete

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Ads