www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

 photo kkba copy.jpg

2016-07-12

3 Keistimewaan Di Kuala Kangsar Apabila Menyambut Puasa dan Raya


3 Keistimewaan Di Kuala Kangsar Apabila Menyambut Puasa dan Raya  | Kuala Kangsar adalah salah sbeuah daerah di Negeri Perak Darul Ridzuan. Banyak cik en kongsi keindahan dan cerita di Kuala Kangsar di blog ini. Jadi kali ini cik en nak kongsi 3 keistimewaan yang berlaku sepanjang puasa dan raya di Kuala Kangsar. Dan cik en sendiri berbangga menjadi rakyat Negeri Perak terutama menjadi anak jati Kuala Kangsar kerana banyak sejarah dan keistimewaannya semenjak dari dulu lagi. Lagi lagi memiliki Sultan yang kacak, Permaisuri yang bijak, Putera dan Puteri yang comel yang akhirnya mengalir ke rakyat jelata menjadi lawa, hensem dan pandai. 

Jadi sepanjang bulan puasa dan raya di Kuala Kangsar ada 3 acara yang istimewa yang mana mungkin tiada di tempat lain. Jika ada pun mungkin hanya 1 atau 2 acara tapi di Kuala Kangsar ada ketiga tiga keistimewaan ini.

1. Bunyi Siren Waktu Berbuka Puasa di Kuala Kangsar


Siren yang dibunyikan daripada Balai Polis Daerah Kuala Kangsar akan dipasang setiap kali masuk waktu berbuka sepanjang bulan Ramadan. Siren ini boleh didengari diseluruh pekan Kuala Kangsar. Dan siren ini dibuat setiap tahun. Mungkin yang baru datang ke Kuala Kangsar pada bulan puasa akan merasa sedikit terkejut tapi inilah rutin tahunan warga polis di Balai Kuala Kangsar. Korang boleh tonton dokumentari dibawah ini.


2. Pesta Panjut Kuala Kangsar


Yang ini sebenarnya, dari kecil lagi cik en akan menyaksikan pesta ini. Alhamdullilah tahun ini, Kuala Kangsar ada menganjurkan pertandingan panjut yang mana cik en rasa bertahun tak dijalankan. Selalunya pesta ini di buat di Sayong Lembah cuma tahun ini dibuat di kawasan Padang Rengas. Cik en tak sempat untuk melihat kerana bekerja di luar daerah. Jadi cik en hanya kumpul gambar dari rakan rakan facebook. Boleh rujuk entri Pesta Panjut Kuala Kngsar 2016

3. Meriam Kampung Talang Kuala Kangsar


Meriam Kampung Talang akan diadakan setiap tahun menjelang malam raya di Kuala Kangsar. Dan tahun ini cik en berkesempatan untuk pergi sendiri. Dan semestinya ramai sangat orang yang tengok. Malam raya selesai sahaja siapkan juadah beraya cik en dan keluarga menaiki motosikal sahaja ke tapak meriam. Mulanya jalan utama sesak tapi biasalah orang kuala kangsar ini kalau tak arif jalan belakang bukan Kuala Kangsarian yang sejati la kan.. (sebenarnya abah cik en yang bawa, cik en pun baru tahu. hahahah). Selalunya acara ini akan bermula jam 12 tengah malam raya dan akan berakhir 3 pagi. Cik en tak pergi dekat sebab adik cik en takut bunyi yang kuat. Jadi hanya berdiri di benteng bendang sahaja. Tembakan meriam diselang seli dengan mercun dan bunga api. Dan acara ini satu satunya acara meriam yang mendapat kebenaran polis atau senang cerita permit bermain meriam. Cik en nak kongsi rakaman yang cik en rakam tapi tidaklah clear sangat sebab jauh kan?. Dan banyak lagi rakaman yang korang boleh search di youtube.


Inilah keistimewaan kuala kangsar untuk rakyat kuala kangsar dan boleh dikongsi dengan semua yang datang ke kuala. Ater.. orang kuale memang ramoh. Laksa kuale dan cendoi memang makanan tarikan pelancong setiap masa. Insyallah, kalau ada kesempatan, cik en akan kongsi lagi keistimewaan Kuala Kangsar. Bangga weh jadi anak jati kuale ini. 

3 comments:

Fieza Sani said... [Reply]

baru tau 1 lagi keistimewaan kat kuale time bulan puasa..yang lagi 2 tu memang pernah baca tapi tak pernah gi tengok life waktu malam..ate, balik kampung..duk ghumah je..malaih nak nyangkutkan diri dalam jammed..hihi

eima said... [Reply]

MENARIK MMG LAIN DR LAIN LA ...

Ardilla Noorezan said... [Reply]

Wahhh siap ada meriam lagi!

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Jom Buat Mobile App

 photo iklan_blog3_small.png

Ads