www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2016-05-24

Cara Potong Kuku Kucing


Cara Potong Kuku Kucing | Kali ini cik en nak kongsikan cara memotong kuku kucing yang betul. Jika kucing yang dibela jenis duduk di dalam sangkar 24 jam, sepatutnya kita perlu memotong kuku kucing. Ini baik untuk kita kendalikan semasa mandi atau grooming mengelakkan kecedaran kepada kita atau kucing itu sendiri. 


Sebelum memotong, pastikan menggunakan penyepit kuku yang diatas sahaja, jangan guna gunting atau alat yang lain. Gunting boleh dibeli di kedai haiwan dan banyak jenis yang bersesuaian dengan kucing atau anjing. 


Rujuk gambar diatas dan harap dapat membayangkan keadaan kuku kucing, Jangan terlalu rapat sebabnya terdapat daging bawah kuku yang boleh menyebabkan pendarahan. Masih tidak jelas? Rujuk gambar di bawah ini



Jika tak berani untuk memotong atau kucing sememangnya jenis yang bebas dan susah untuk memotong kuku, tak perlulah risau sebabnya mereka akan mencari kayu atau pokok untuk trim kuku mereka sendiri. Ada juga dijual di petshop alat untuk kucing mencakar atau boleh letakkan kayu di dalam sangkar mereka. 


Tapi cik en tidak sokong sekali penggunaan sarung kuku kucing macam diatas ini. Banyak keburukan dari kebaikan. Cuba bayangkan kalau kucing yang pakai sarung kuku diserang oleh kucing lain semasa kita tiada di rumah, semestinya kucing kita akan kalah malah boleh dapat luka yang teruk sebab kucing itu, tak boleh melawan atau mempertahankan diri. Begitu juga kalau kucing kita hendak memanjat atau terjatuh, kuku mereka yang boleh mencengkam tidak dapat digunakan. Disebabkan kita sayangkan sofa, kucing kita menjadi mangsa. Jadi belajar untuk memotong kuku kucing atau biarkan mereka trim kuku mereka sendiri.

  12 comments:

  1. Ohh potong hujung sikit je rupanyaaa

    ReplyDelete
  2. Tak pernah potong kuku kucing. sebab kesian :') lepastu nnti kena cakar huhu

    ReplyDelete
  3. comel lak sarung kuku kucing macam tu cik EN,kalau kucing yang sentiasa duk dalam rumah okay lah kut kan :)

    ReplyDelete
  4. tp kadang lepas potong tu makin tajam pula kuku dia




    JOM JOIN GIVEAWAY MG :)
    http://melangkaugarisan.blogspot.my/2016/05/giveaway-comeback-cashmoney-by-mg.html

    ReplyDelete
  5. Rupanya ada cara potong kuku kucing eh.. Good sharing :)

    ReplyDelete
  6. ok fhm

    tp bab sarung tu mmg mcm tak pyhlaaa..

    ReplyDelete
  7. owh, baru tau, kucing dok ckar sbb dia tgk dok trim kuku dia..sek bek timm umah kpg, mak selalu cari tongkol kayu beso2, letak dlm sangkar dia..
    puaih dia mencakoo..ngee

    ReplyDelete
  8. kenapa kita perlu memotong kuku kucing??

    ReplyDelete
  9. Terima kasih sebab share cara ni.. Dulu kucing saya, suka gurau kasar, main kuku... memang calarlah tangan kaki sebab suka cakar... Sebab geram, saya tanpa ilmu potong kuku dia... Tengok2 darah.. rupa-rupanya salah cara saya potong kuku tu :,(

    ReplyDelete
  10. Kalau pakai sarung kuku kan kena gam kan.bahaya x gam tu jika kucing terjilaf2 kuku die yg bersarung tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. bahaya. sbb gam tu mcm gam gajah. mmg melekat habis. penggunaan hanya sekali je. pas dh pki xleh guna sbb klu kuku kucing memanjang sarung tu pun sama..jadi lebih dr kuku asal. makesure if gam tu kena gam tu kering lah. pastu leh lepaskan kucing tu.. sy pun nk buat kucing sy Popo. tp xsmpi hati sbb cm susah je dia.. comel mmg comel. sbb kucing sy white persian. letak sarung warna pink, comelnye.. tp sy xletak gam last2 hilang cmtu je. haha.

      Delete
  11. Assalamualaikum kak, sarung kuku kucing tu safe ke utk kucing?

    ReplyDelete

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Ads

Grab Me!