www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

 photo kkba copy.jpg

2016-05-24

Cara Potong Kuku Kucing


Cara Potong Kuku Kucing | Kali ini cik en nak kongsikan cara memotong kuku kucing yang betul. Jika kucing yang dibela jenis duduk di dalam sangkar 24 jam, sepatutnya kita perlu memotong kuku kucing. Ini baik untuk kita kendalikan semasa mandi atau grooming mengelakkan kecedaran kepada kita atau kucing itu sendiri. 


Sebelum memotong, pastikan menggunakan penyepit kuku yang diatas sahaja, jangan guna gunting atau alat yang lain. Gunting boleh dibeli di kedai haiwan dan banyak jenis yang bersesuaian dengan kucing atau anjing. 


Rujuk gambar diatas dan harap dapat membayangkan keadaan kuku kucing, Jangan terlalu rapat sebabnya terdapat daging bawah kuku yang boleh menyebabkan pendarahan. Masih tidak jelas? Rujuk gambar di bawah ini



Jika tak berani untuk memotong atau kucing sememangnya jenis yang bebas dan susah untuk memotong kuku, tak perlulah risau sebabnya mereka akan mencari kayu atau pokok untuk trim kuku mereka sendiri. Ada juga dijual di petshop alat untuk kucing mencakar atau boleh letakkan kayu di dalam sangkar mereka. 


Tapi cik en tidak sokong sekali penggunaan sarung kuku kucing macam diatas ini. Banyak keburukan dari kebaikan. Cuba bayangkan kalau kucing yang pakai sarung kuku diserang oleh kucing lain semasa kita tiada di rumah, semestinya kucing kita akan kalah malah boleh dapat luka yang teruk sebab kucing itu, tak boleh melawan atau mempertahankan diri. Begitu juga kalau kucing kita hendak memanjat atau terjatuh, kuku mereka yang boleh mencengkam tidak dapat digunakan. Disebabkan kita sayangkan sofa, kucing kita menjadi mangsa. Jadi belajar untuk memotong kuku kucing atau biarkan mereka trim kuku mereka sendiri.

9 comments:

Ardilla Noorezan said... [Reply]

Ohh potong hujung sikit je rupanyaaa

AinAthirah Anuar said... [Reply]

Tak pernah potong kuku kucing. sebab kesian :') lepastu nnti kena cakar huhu

anajingga said... [Reply]

comel lak sarung kuku kucing macam tu cik EN,kalau kucing yang sentiasa duk dalam rumah okay lah kut kan :)

MG schmidt said... [Reply]

tp kadang lepas potong tu makin tajam pula kuku dia




JOM JOIN GIVEAWAY MG :)
http://melangkaugarisan.blogspot.my/2016/05/giveaway-comeback-cashmoney-by-mg.html

Siqah Hussin said... [Reply]

Rupanya ada cara potong kuku kucing eh.. Good sharing :)

nuyui a.k.a miss YUI said... [Reply]

ok fhm

tp bab sarung tu mmg mcm tak pyhlaaa..

timm bill said... [Reply]

owh, baru tau, kucing dok ckar sbb dia tgk dok trim kuku dia..sek bek timm umah kpg, mak selalu cari tongkol kayu beso2, letak dlm sangkar dia..
puaih dia mencakoo..ngee

Niey Aishh said... [Reply]

kenapa kita perlu memotong kuku kucing??

Diana said... [Reply]

Terima kasih sebab share cara ni.. Dulu kucing saya, suka gurau kasar, main kuku... memang calarlah tangan kaki sebab suka cakar... Sebab geram, saya tanpa ilmu potong kuku dia... Tengok2 darah.. rupa-rupanya salah cara saya potong kuku tu :,(

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Jom Buat Mobile App

 photo iklan_blog3_small.png

Ads