Kes Busung Air Pada Kucing (FIP)


Kes Busung Air Pada Kucing (FIP) | Kes busung air terhadap kucing atau nama saintifiknya adalah Feline Infectious Peritonitis (FIP) bermula dengan dijangkiti coronavirus (tandanya kerap selsema). Tanda klinikalnya perut membuncit dan bila ditepuk seperti ada air di bahagian tersebut. Dalam kucing terjejas, virus ini merebak ke seluruh badan dan boleh menyebabkan pelbagai tanda-tanda yang berbeza (termasuk peritonitis dengan pengumpulan cecair di dalam abdomen, tetapi dalam kucing lain cecair boleh berkumpul di dalam rongga dada dan yang boleh menyebabkan keradangan yang menjejaskan otak, mata, hati, buah pinggang atau di tempat lain). 


Dibawah ini adalah rawatan yang telah dilakukan oleh cik en dan rawatan ini adalah salah satu alternatif dan tidaklah dijamin akan sembuh. Dibawah adalah rawatan yang dijalankan sendiri oleh cik en. Kes ini berlaku pada 8 Mei 2016


Dan kucing ini bertahan sehingga 8 April 2016 tetapi keadaan fizikal kucing ini semakin lemah dan tidak sihat



Bermula dengan Caronovirus tersebut dan akan menyebabkan mutasi spontan di dalam usus yang mana akan mengaktifkan virus yang lain terutama FIP ini. Tanda tandanya masih belum diketahui tetapi kucing yang menghidapi busung air ini akan bermula dengan demam dan kurang selera makan. 

FIP terbahagi kepada dua iaitu 'Dry' atau bukan effusive FIP dan 'Wet' atau effusive FIP

'Dry' atau bukan effusive FIP
Berlaku keradangan yang memberi kesan terhadap mana-mana tisu dalam badan termasuk hati, buah pinggang, paru-paru dan kulit. Oleh itu, pelbagai tanda-tanda boleh diperhatikan termasuk penyakit neurologi (contohnya, gaya berjalan goyah dan tidak mantap), pendarahan dalam mata dan tanda-tanda ketara yang lain penyakit yang mungkin berlaku dengan luka-luka di dalam hati atau organ-organ dalaman yang lain. Dan penyakit selalunya adalah Sakit Kuning atau Jaudice

'Wet' atau effusive FIP (Busung Air)
Seperti kes di atas, pengumpulan cecair dalam ruang abdomen. 

Jika di bawa ke klinik veterinar, vet akan menguji dengan mencucuk picagari berjarum dan cuba menarik keluar. Jika ada air, kemungkinan kucing tersebut busung air. Selain itu Kucing menunjukkan tanda-tanda klinikal yang serasi serasi dengan FIP atau Kucing adalah dalam kategori risiko yang lebih tinggi (contohnya, kucing muda, kucing tanah jajahan, dan lain-lain). Ujian darah sebenarnya susah dibuat pengesahan kecuali ada beberapa ujian seperti bilirubin yang tinggi (kuning)

Sebenarnya tiada rawatan dan ubat yang khusus, Iyalah, virus kan? hanya boleh mencegah tetapi boleh menggunaan ubat radangan, pemberian cuka epal dan air akar pokok mempelas (sumber group kucing). Dan seperti diatas, menarik air keluar semampu yang boleh. Jadi untuk memastikan kucing anda sihat, dinasihatkan untuk mengambil vaksin mengikut jadual yang ditetapkan.
sumber

Update : Full Video

Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

13 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Boleh tak sye tarik air ni sendiri, saye mempunyai kekangan kewangan, tapi kitten saye perut die makin besar, die selalu datang mintak saye urutkan perut die, bile saye urut die diam je.sedih sgt saye tgk die.

    ReplyDelete
  2. Salam cik ein. Sy perhatikan perut kucing sy buncit dan kelihatan urat biru pada perutnya.utk makluman, kucing sy masih mnyusukan anak..kucing sy kerap mkn dan sentiasa lapar..najisnya biasa shj dan solid..skrg ni kucing sy mngalami selsema dan hidung trsumbat..sy inginkan kpastian adkh perut buncitnya itu adlh disebabkn oleh pnyakit busung air ini..?

    ReplyDelete
  3. @Anonymous
    kalau ibu menyusu itu adalah normal. klu busng air ni. bl kt tepok kawasan buncit tu seperti beralun alun macam ada air.

    ReplyDelete
  4. Salam cik. Apa lagi simptom wet FIP ni ya? Perut kucing saya kembung semacam. Tapi selera makan tinggi je. Tapi lama dulu saya pernah ada kucing mati sebab FIP wet. Tak sanggup kucing baru ni kena sakit yang sama

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum nk tanya xde ke penawar supaya dia sihat n aktif MCM biasa ,,sebak tgk keadaan dia

    ReplyDelete
  6. Dulu kucing saya pun jadi busung jugak,kami satu family ingatkan dia bunting.so kami pun okay seronok sngat sebab time tu kami kehilangan salah seekor kucing.tunggu punya tunggu, tak sngka dia busung.kesian sngat dngan dia.perut membesar smpai urat² pun nampak jelas.Dr bagitau berkemungkinan punca dia busung sebab dia stress atau sedih. Kehilangan kucing seekor lagi tu mungkin punca dia busung sebab dia rapat sngat dngan kucing tu, main sama sama , makan sama sama. Lepas buang air busung tu, dia masih tak sedarkan diri. Hampir sejam jugak dia nak sedar.paling kesian bila dia dah sedar, dia bangun dngan badan terhuyung hayang sebab air busung tu semua dah dibuang. Tak lama lepas tu busung dia jadi lagi, dan effect busung tu dia dah pun mati �� fyi , busung kalau dah jadi sekali, kalau dah buang air tu sekalipun dia tetap akan jadi lagi . So jagalah kucing anda sebaik baiknya

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum, kucing saya diagnose FIP. Asalnya ke vet sebab dia tak nak makan dan kerap selsema. Dia checked doktor kata FIP. Sedih sangat. Thank you for the info.

    ReplyDelete
  8. Kucing jantan sy pn perut makin membesar..makan sikit je mmg terlampau berat untuk kucing sy nk bergerak..kesian dia sy tgok..sy xtau lg nk buat mcm mne..

    ReplyDelete
  9. Kucing jantan saya pun sama. Perut buncit slps dia ada luka atas leher sbb gaduh. Bila pegang perut dia, mcm ada air je. Kesian dia. Dah tak aktif. Asyik tidur je. Saya tak tahu nak buat mcmana. Mungkin dia terkena wet fip.

    ReplyDelete
  10. Dah pergi vet, and bad news. Shine saya kena FIP. Dia laa yang laling baik. Bengal breed. Kata nya dia stress. Omaigad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sayangnya.. bengal. hurm.. macam2 punca FIP ini

      Delete
  11. Assalamualaikum.. nk tnye kalau perut kembung belah kanan je(kelengkang)fip gak ke?

    ReplyDelete
  12. Macam mana kalau busung air tapi tak ada simptom lain? Kalau dah pernah vaksin boleh kena juga ke?

    ReplyDelete
Previous Post Next Post