www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2016-03-14

Cara Mudah Buat Telur Setengah Masak


Cara Mudah Buat Telur Setengah Masak | Telur Setengah Masak atau Telur separuh masak adalah menu yang paling ringkas tetapi mampu memberi tenaga yang maksima untuk badan. Mungkin ianya telah dikeluarkan di blog lain atau ada sudah arif membuat tapi cik en hendak kongsi cara yang paling mudah untuk pengemar telur setengah / separuh masak ini. 

Tapi cik en menggunakan bekas dibawah ini yang mana boleh didapati di mana mana kedai plastik. Harganya bawah dari RM10.



Mula mula letakkan telur yang telah dicuci. Maksimum satu bekas hanya boleh guna 4 biji ke bawah sahaja


Masukkan air yang betul betul panas dan sukat menggunakan berapa banyak biji telur yang kita masukkan tadi.

Air akan menitis dan apabila tiada lagi air didalam bekas tandanya telur setengah atau separuh masak anda siap dihidang. Boleh sahaja gunakan di pejabat kan? 

Tiada bekas diatas? boleh rujuk bacaan minit di bawah ini

Berapa minit untuk rendam telur separuh masak / setengah masak :
  1. 2-3 minit untuk suku masak
  2. 4-5 minit putih separuh masak (kuning masih cair)
  3. 6-7 minit putih 3/4 masak 
  4. 8-10 minit telur dah mula masak

  12 comments:

  1. Fav shaz ni telur separuh masak.. sllu shaz steam je kejap.. hehe

    ReplyDelete
  2. Best Bestt :)

    Tapi selalu takdan buat lah. Sebab gerak dari rumah pun kul 6.50. huhuhuu

    Btw, nice tips tu :)

    ReplyDelete
  3. Guna bekas ni senang. Tak payah nk masak atas dapur & alami peristiwa telur separuh masak jadi telur rebus ««Itu Sha lettew, ekeke :D

    ReplyDelete
  4. Kat umah Seremban mmg ada bekas ni...selalu x pernah gagal..bijak sapa yg cipta kan..masak elok je telur tu mengikut citarasa kita

    ReplyDelete
  5. sedap nya... dah lama tak buat..

    ReplyDelete
  6. tq yr info , x pandai nk guna camna - tq2222

    ReplyDelete
  7. wah,sedapnya kalau dapat makan telur separuh masak ni.my favret.tapi buat masa ni,tak boleh makan telur separuh masak dulu.

    ReplyDelete
  8. hehe, mkn ni time zamn training dulu je nak bgi mantop bdn..
    lanie klau makan mmg debab larr klau x control..

    ReplyDelete
  9. makanan yg sedap walaupun simple je kan.. cicah dgn roti fuh layanzz..

    ReplyDelete
  10. Masa saya kerja kat rb dulu pun pakai bekas ni =)

    ReplyDelete

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Ads