www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

 photo kkba copy.jpg

2016-03-14

Cara Mudah Buat Telur Setengah Masak


Cara Mudah Buat Telur Setengah Masak | Telur Setengah Masak atau Telur separuh masak adalah menu yang paling ringkas tetapi mampu memberi tenaga yang maksima untuk badan. Mungkin ianya telah dikeluarkan di blog lain atau ada sudah arif membuat tapi cik en hendak kongsi cara yang paling mudah untuk pengemar telur setengah / separuh masak ini. 

Tapi cik en menggunakan bekas dibawah ini yang mana boleh didapati di mana mana kedai plastik. Harganya bawah dari RM10.



Mula mula letakkan telur yang telah dicuci. Maksimum satu bekas hanya boleh guna 4 biji ke bawah sahaja


Masukkan air yang betul betul panas dan sukat menggunakan berapa banyak biji telur yang kita masukkan tadi.

Air akan menitis dan apabila tiada lagi air didalam bekas tandanya telur setengah atau separuh masak anda siap dihidang. Boleh sahaja gunakan di pejabat kan? 

Tiada bekas diatas? boleh rujuk bacaan minit di bawah ini

Berapa minit untuk rendam telur separuh masak / setengah masak :
  1. 2-3 minit untuk suku masak
  2. 4-5 minit putih separuh masak (kuning masih cair)
  3. 6-7 minit putih 3/4 masak 
  4. 8-10 minit telur dah mula masak

11 comments:

Lady Shah said... [Reply]

Fav shaz ni telur separuh masak.. sllu shaz steam je kejap.. hehe

Mawar Assufi said... [Reply]

Best Bestt :)

Tapi selalu takdan buat lah. Sebab gerak dari rumah pun kul 6.50. huhuhuu

Btw, nice tips tu :)

Nurul Shahira said... [Reply]

Guna bekas ni senang. Tak payah nk masak atas dapur & alami peristiwa telur separuh masak jadi telur rebus ««Itu Sha lettew, ekeke :D

Suriaamanda said... [Reply]

Kat umah Seremban mmg ada bekas ni...selalu x pernah gagal..bijak sapa yg cipta kan..masak elok je telur tu mengikut citarasa kita

nuyui a.k.a miss YUI said... [Reply]

uih, bgs gak bnda ni.

Umie Yana said... [Reply]

sedap nya... dah lama tak buat..

Delimasari said... [Reply]

tq yr info , x pandai nk guna camna - tq2222

IbuNoey said... [Reply]

wah,sedapnya kalau dapat makan telur separuh masak ni.my favret.tapi buat masa ni,tak boleh makan telur separuh masak dulu.

Bonda Zahra said... [Reply]

suka jugak makan ni;)

timm bill said... [Reply]

hehe, mkn ni time zamn training dulu je nak bgi mantop bdn..
lanie klau makan mmg debab larr klau x control..

Ahmad Hasif said... [Reply]

makanan yg sedap walaupun simple je kan.. cicah dgn roti fuh layanzz..

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Jom Buat Mobile App

 photo iklan_blog3_small.png

Ads