www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

 photo kkba copy.jpg

2016-01-29

Resepi Nasi Lemuni Kuala Kangsar


Resepi Nasi Lemuni Kuala Kangsar | Nasi Lemak Lemuni atau Nasi Lemuni amat popular di sebelah utara Malaysia. Makanan yang berkhasiat kerana mempunyai ulam Lemuni. Ulam ulaman merupakan awet muda bagi tubuh badan kita. Ini resepi nya

Bahan Bahan
Pucuk Lemuni 
Beras yang telah dicuci
Santan (Pati + air)
Bawang Merah
Bawang Putih
Halia
Serai 
Daun Pandan
Halba
Garam secukup rasa

Cara - Cara

  1. Kisar Pucuk Lemuni dengan air. Toskan dan ambik air lemuni sahaja
  2. Bawang Merah, Bawang putih, Halia dan halba dipotong halus atau kisarkan di masukkan kedalam periuk bersama beras
  3. Masukkan air lemuni, Santan, Serai, dan daun pandan dan garam secukup rasa, 
  4. Tunggu sehingga nasi masak
  5. Boleh hidangkan dengan ayam merah, atau seperti awas awas nasi lemak.
Kuantiti air bergantung kepada kebiasaan yang memasak. ada yang suka nasi lembik ada yang nasi sedang sedang lembikya

8 comments:

PeRdU cINta said... [Reply]

Warnanya biru biru ya cik en...tak pernah makan...

TunSha Ayunie said... [Reply]

Teringin dah lama sebenarnya nasi lemuni nih... tapi tak jumpa2 daunnya....

Nour Adieb said... [Reply]

siyesssly, nmpk sngt2 menyelerakan. insyaAllah 1 hari nnt sy dpt mkn nasi lemak lemuni ni

Asha Lya said... [Reply]

Feveret lya is nasi lemak,

husna zahidi said... [Reply]

mama ckp rasa dya mcm nasi kerabu tp hsna rasa mesti lain sikit kan since dya ada guna daun lemuni tu.. nak kena rasa dulu kat kedai kalau sedap boleh laa buat nanti..:)

Umie Yana said... [Reply]

Macam sedap jee..boleh la try nanti..
Owh ye, saya nak tag awak yee.. jangan marah tau..

http://hiphiphorray15.blogspot.my/2016/02/segmen-bloglist-beeha-10.html

Dunia Zumal said... [Reply]

Owh macam nie rupanya Nasi Lemuni...

aRz MoHa said... [Reply]

sedap ja tengok nasi lemuni ni

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Jom Buat Mobile App

 photo iklan_blog3_small.png

Ads