www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2016-01-29

Resepi Nasi Lemuni Kuala Kangsar


Resepi Nasi Lemuni Kuala Kangsar | Nasi Lemak Lemuni atau Nasi Lemuni amat popular di sebelah utara Malaysia. Makanan yang berkhasiat kerana mempunyai ulam Lemuni. Ulam ulaman merupakan awet muda bagi tubuh badan kita. Ini resepi nya

Bahan Bahan
Pucuk Lemuni 
Beras yang telah dicuci
Santan (Pati + air)
Bawang Merah
Bawang Putih
Halia
Serai 
Daun Pandan
Halba
Garam secukup rasa

Cara - Cara

  1. Kisar Pucuk Lemuni dengan air. Toskan dan ambik air lemuni sahaja
  2. Bawang Merah, Bawang putih, Halia dan halba dipotong halus atau kisarkan di masukkan kedalam periuk bersama beras
  3. Masukkan air lemuni, Santan, Serai, dan daun pandan dan garam secukup rasa, 
  4. Tunggu sehingga nasi masak
  5. Boleh hidangkan dengan ayam merah, atau seperti awas awas nasi lemak.
Kuantiti air bergantung kepada kebiasaan yang memasak. ada yang suka nasi lembik ada yang nasi sedang sedang lembikya

  8 comments:

  1. Warnanya biru biru ya cik en...tak pernah makan...

    ReplyDelete
  2. Teringin dah lama sebenarnya nasi lemuni nih... tapi tak jumpa2 daunnya....

    ReplyDelete
  3. siyesssly, nmpk sngt2 menyelerakan. insyaAllah 1 hari nnt sy dpt mkn nasi lemak lemuni ni

    ReplyDelete
  4. mama ckp rasa dya mcm nasi kerabu tp hsna rasa mesti lain sikit kan since dya ada guna daun lemuni tu.. nak kena rasa dulu kat kedai kalau sedap boleh laa buat nanti..:)

    ReplyDelete
  5. Macam sedap jee..boleh la try nanti..
    Owh ye, saya nak tag awak yee.. jangan marah tau..

    http://hiphiphorray15.blogspot.my/2016/02/segmen-bloglist-beeha-10.html

    ReplyDelete
  6. Owh macam nie rupanya Nasi Lemuni...

    ReplyDelete
  7. sedap ja tengok nasi lemuni ni

    ReplyDelete

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Ads

Grab Me!