www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2016-01-17

Antibiotik Kini Sudah Tidak Berkesan?


Antibiotik Kini Sudah Tidak Berkesan? | Antibiotik atau antibacterials adalah sejenis antimikrob digunakan dalam rawatan dan pencegahan jangkitan bakteria. Ianya boleh sama ada membunuh atau menghalang pertumbuhan bakteria. Ianya penting untuk manusia atau haiwan yang sakit atau mempunyai jangkitan untuk sembuh. Tapi kini, mengikut kajian, antibiotik semakin immune dengan tubuh badan manusia dan haiwan. 


Krisis ini bukan sahaja terjadi di Malaysia tapi di seluruh dunia. Seperti di Europe, India, Thailand dan US. Kerana sudah imum terhadap antibiotik, ramai pesakit meninggal dunia dan semakin meningkat setiap tahun. 


Antibiotik ini sudah immune pada manusia kerana pengambilan antibiotik yang berlebihan, tidak mengikut arahan, penggunaan antibiotik terhadap ternakan yang dimakan oleh manusia, kawalan kebersihan yang di ambil lewa oleh manusia dan kekurangan pakar dalam RND untuk antibiotik.


Jadi apa yang perlu kita buat sebagai orang biasa? Makanlah antibiotik mengikut sukatan yang telah ditetapkan. Untuk kanak kanak, jika baru mula sakit, janganlah terus diberi antibiotik, beri masa kepada immune badan kanak kanak untuk bertindak balas terlebih dahulu. Itu pendapat cik en. Dulu semasa kanak kanak bermain pasir, tanah air lumpur, mereka lebih kuat berbanding kanak kanak sekarang yang mudah jatuh sakit. 

Masalah ini bukan sahaja berlaku kepada manusia tapi juga kepada haiwan. Pengambilan antibiotik kepada haiwan perlulah berpada pada. Jika tidak, mereka pun akan jadi sama dengan keadaan manusia yang sudah immune terhadap antibiotik sekarang.




  5 comments:

  1. Betul tu. Kalau batuk atau selsema jangan minta antibiotik jika ia disebabkan virus sebab antibiotik boleh bunuh bakteria sahaja dan bukan virus :)

    ReplyDelete
  2. skrg ni mmg aku elak amik antibiotik ... klu anak demam bg dulu stok ubat demam kat rumah ..lepas 3 hari nampak mcm tk sihat juga baru pi klinik ... br doktor sugsest antibiotik ... akua kans entiasa pastikan mkn antibiotik sampai abis sbb takut rintangan antibiotik .... amanah Allah tu kita kena jg betui2

    ReplyDelete
  3. Kita kena kuatkan antibodi untuk bersedia dengan persekitaran baru ini kan...

    ReplyDelete
  4. tu la kan sekarang ubat tak berkesan mana dah

    ReplyDelete

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Ads

Grab Me!